perfekt Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Skal kjøpe meg nytt kompakt digitalkamera. Har tenkt på å bruke max 6000-7000kr. Har sett litt på følgende kameraer: Olympus C5060, Canon G5, Nikon Coolpix 5400. Vil gjerne ha noen råd om hva jeg bør kjøpe. Kan gjerne kjøpe et annet kamera forutsatt at det er bedre enn de nevnt ovenfor. Jeg har visse krav til kameraet. Det må ha minst 5Mp, minst 4x zoom, bra bildekvalitet, presis zoom, lite støy(det er vel et generelt problem på digitalkameraer kanskje men...). Utseendet på kameraet og størrelse legger jeg mindre vekt på. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Alle kameraene du nevner her er bra. Den største forskjellen som jeg hadde vurdert er vel vidvinkelen. Olympus og Nikon har så vidt jeg kan huske 27 og 28 mm som er meget bra. De fleste tar endel bilder innendørs og da er det en stor fordel med en litt vid linse. Olympuskameraet har fått veldig skryt for bildekvaliteten også, så hvis jeg skulle kjøpt meg et kompaktkamera hadde det nok blitt det. For noen så er selve feelingen med kameraet det viktigste. Da ville jeg gått i en butikk og kjent litt på hvordan de føles i hånda før jeg bestemte meg. Alle tre er velbygde og skikkelige kameraer. Les tester f.eks på www.megapixel.net av Olympus og www.dpreview.com og her på siden av de andre! Lykke til Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Angående det olympuskameraet, så kan du kjøpe ekstra linser til det (mener jeg ganske sikkert) f.eks C-750 kan bruke CLA-4 adapter og TCON-17 for å få 1,7X mer zoom, og WCON-07 for å få bedre vidvinkel (finnes også MCON for macro). Tror disse skal passe til det kameraet du nevner også, men er ikke sikker. Du finner alt dette på XD.no Synes det er gøy at det finnes ekstra utstyr til kameraene. Selv venter jeg et C-750 i posten. Driver og kikker rundt på ekstrautstyr og muligheter nå. Filtre, dingsebomser osv. Edit: Du KAN koble til ekstra linser som f.eks TCON-17 ved bruk av CLA-7. Endret 8. januar 2004 av kiskogl Lenke til kommentar
bassulf Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 tips: Panasonic Lumix DMC-FZ10 -kommer snart ! Solgt i USA siden oktober i fjor. Viktige data: 4 Mpix - 12 X zoom med 2,8 lysstyrke - Optisk billedstabilisator (som virker !). Kun 2 kameraer i denne klassen har det, Lumix'en og Minolta A1. Kan greie frihåndsopptak på tele med 3 ganger så lang lukkertid - hvis naturfoto er tingen, er dette kameraet ! (Sjekk priser på speilrefleks med tilsvarende finesse !). (Eksempel: 1/60 dels sekund, i stedet for 1/500 del). Les data/test f.eks på: http://www.steves-digicams.com/default.htm Dato i butikk Norge: Vanskelig å få ut, men snart ! (Komplett Data antydet slutten av februar - Cyberphoto.se det samme). Gadd ikke vente, kameraet = på veg fra USA ! Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Jeg personlig skjønner ikke at folk absolutt skal ha så enorme zoomområder. For det første blir autofokusen oftest ubrukelig treg til ting du trenger lang zoom til (eks. sport og natur) og for det andre blir bildene oftest dårligere på stor tele pga lysstyrken blir for dårlig og kameraet må kompansere med å velge høyere ISO-verdi (mer støy). SÅ jeg ville ikke vurdert f.eks 10x optisk zoom som mer verdifullt enn 3x på samme måte som jeg regner en MEGET PRESIS autofokus over en MIDDELS PRESIS autofokus. (En bra autofokus er gull verdt... og ganske sjelden også!) Av de tre kameraene du nevner har jeg kun prøvd Olympus C5060. Og jeg kan på alle måter anbefale det. De viktigste funksjonene med det er: -God autofokus -God linse (28mm vid uten tønnefortegning er veldig bra!) -God ergonomi Men jeg veit at de andre to kameraene også er VOLDSOMT gode..... Så.... Egentlig kan du kjøpe det du har mest lyst på, og bare rett og slett bli en glad amatørfotograf! Jeg tror alle egentlig har de samme funksjonene: -5 megapixler -blitsfeste -manuell kontroll over alle funksjoner -vridbar skjerm så du kan ikke ta feil Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå