Gå til innhold

Den største skandalen med Intercity-utbyggingen er at det ikke ble stilt strengere krav til Bane Nor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QVZmonLc

Så norges 6.te største by skal ha stasjon 3 mil unna på et jorde hvor det bor et par hundre mennesker? Og Halden, som ligger enda fler mil unna, nesten ved svenskegrensa? Tenkte du noe som helst på hva det innebar før du la inn den kommentaren?

Største skandalen er at gamle NSB har blitt delt opp i et 20 talls ulike bedrifter med en enorm administrasjonskostnad og ansvarsfraskrivelse og pekeleken som resultat. Ingen styring, intet sammarbeid og kontroll. Og når den gjennomkorrupte idiotregjeringaen vi har hatt i snart åtte år nå i tillegg slapp til private aktører værre en Ryan Air på jernbanenettet er går alt rett i dass. 

Lenke til kommentar

Åja..jeg har tenkt..de fleste som tar toget i dag bor ikke i gangavstand fra togstasjonen og vil heller aldri gjøre det...stasjoner utenfor bykjernen med gode muligheter for parkering er veien å gå...stasjon i Skjeberg og Råde vil dekke greit... godstransport gjennom bysentrum blir jo også et aspekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er trist at vi har såpass lite visjonære politikere, som ikke evner å se nytten i en robust jernbane. Ja, det kommer til å koste noe helt sinnsykt, ja det er snakk om mange år med bygging, men som artikkelen påpekete (og med å se på tidligere jernbane) - når den først er bygget vil den være der. Et fungerende jernbanenett ville vært med på å frigi kapasitet på veiene, reduserte flytrafikken samt en haug av flere fordelaktige effekter, med eneste minuset at det blir sinnsykt dyrt. Når equinor uproblematisk får lov til å kaste 100 milliarder bort på ingenting, ja da synes jeg at større beløp skal få brukes på infrastruktur for fremtiden.

 

Edit: og at bunnforholdene er mindre ideele betyr bare et mye større arbeid med fundamentene. Dyrt, men ikke uoverkommelig om det er en vilje der.

 

Edit 09:22: Endret ordlyd i første setning. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker tog og har stor tro på det i persontransport. Oslo-Trondheim/Bergen kunne vært et svært attraktiv alternativ til fly om man fikk ned reisetiden til for eksempel rundt 4 timer og gjorde togopplevelsen litt bedre.

Men dessverre så er det å ta tog i Norge en traurig affære når togtransportens Helan og Halvan(NSB/Jernbaneverket) står for drift og infrastruktur. Jeg kan vel knapt huske sist jeg tok tog uten å havne på en buss og da er poenget litt borte. Det er også for mye problemer med regularitet. Og hvor lenge etter var NSB med ordentlig internettdekning etter at enhver rutebuss kunne tilby dette?

Litt rart at Ruter som opererer et ikke ubetydelig T-banenett og trikker i Oslo klarer å holde tjenesten så bra oppe. Det hører til sjeldenhetene at T-banen står pga teknisk feil. Mens hos Vy er det omtrent ukentlig et eller annet problem og man får følelsen av at de ansvarlige bare sitter med henda i fanget og skylder på manglende bevilgninger fra staten. 

At samferdselsministeren engasjerer Nye Veier til jernbaneutbygging og at togdrift settes ut er en bra ting. Man får sterkt følelsen av at Vy/Banenor er for tunge å snu og at det ikke er noen vilje til stede om de ikke føler et reelt press. For mange år med manglende prestasjonskultur.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -i said:

Mens hos Vy er det omtrent ukentlig et eller annet problem og man får følelsen av at de ansvarlige bare sitter med henda i fanget og skylder på manglende bevilgninger fra staten.

Det er vel sjeldent at det er Vy sin skyld egentlig, men heller den offentlige monopolbedriften BaneNord. Hvis bare Vy kunne klargjøre det bedre ...: "Vi beklager at vi i øyeblikk ikke kan kjøre tog mellom .... og .... fordi BaneNord jobber med å rette en feil der".

En privat bedrift hadde forlengst bytte sin underleverandør, men det fungerer ikke sånn med offentlige monopolbedrifter som har fått tildelt sine budsjetter. Derfor må Vy hjelpe seg med ikke-monopolistiske busser og veier.

Lenke til kommentar

Enig i at Ruter har vært flinke, men det er noen forskjeller på Ruter og Vy/Bane Nor/osv., bl.a,:

- Jernbanen har vært forsømt i tiår etter tiår, mens politikerne (de fleste av dem) har prioritert motorveier og flyplasser. Oslo har i større grad prioritert kollektivtransporten.

- T-banen trafikkereres av ensartet materiell, én togtype, alle T-banetog er fra 2006 og nyere – og hele systemet har dobbeltspor. Jernbanen trafikkeres av alle slags tog med vidt forskjellige egenskaper (hastigheter, akselerasjon osv.). Traseene er for det meste enkeltsporet, og fra 1800-og-noe.

Se f.eks. på Gardermobanen, hvor forholdene er helt annerledes, og langt bedre.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt småfeil i artikkelen


Sitat : Om vi unntar Follobanen som nærmer seg ferdigstillelse etter 12 års byggetid og flere milliardsprekker, har vi verken fått byutvikling eller flere togpassasjerer. Sitat slutt

 

At Jernbanen ikke har fått noen flere togpassasjerer stemmer ikke helt

mellom Porsgrunn og larvik Var det 50 % økning i togpassasjerer før pandemien

https://www.ta.no/fantastisk-passasjervekst-etter-apningen-av-nytt-dobbeltspor/s/5-50-716876

Og jeg tror ikke man bør regne passasjerantall i en pandemi som en normalsituasjon selv om en god del mennesker nok blir å bruke hjemmekontor.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...