Gå til innhold

Lade ikke tesla bil på tesla lader dyrt?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, LMH1 said:

Tja koster jo 1600 kr måneden for 2 soner månedskort.

Si at du kjøper en Tesla til 400000,-. Det er ikke en dyr bil; det er midt på treet.

Du har den i levetiden, dvs. 15 år - eller 180 måneder. Per måned blir det 2200,- - og det er før du har flyttet den jævla bilen så mye som en millimeter.

Ja, transport koster penger. Hva vil du frem til med å påpeke at det ikke er gratis?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-Elbil - vanskelig, dyrt og forvirrende
-Fosilbil - vanskelig og dyrt
-Kollektivt - dyrt
-Sparkesykkel - dyrt
 

Da er det vel en vanlig sykkel man tråkker på eller å gå som er igjen.

Jeg har fortsatt ingen idè om hva du egentlig vil frem til med tråden, eller hva du lurer på, annet enn at alle former for transport med motorkraft er dyrt og vanskelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (På 23.8.2021 den 22.41):

Si at du kjøper en Tesla til 400000,-. Det er ikke en dyr bil; det er midt på treet.

Du har den i levetiden, dvs. 15 år - eller 180 måneder. Per måned blir det 2200,- - og det er før du har flyttet den jævla bilen så mye som en millimeter.

Ja, transport koster penger. Hva vil du frem til med å påpeke at det ikke er gratis?

Og hva slags garantier er det den holder i 15 år? tror gjennomsnitt levetiden er noe annet, husk mye bulker blir bilene ofte skrotet samme med større vedlikehold er ofte billige å bytte bruktbil en å bytte drivstoff eller batteri i en bil. Da snakker jeg ikke om 12 volt. Men 800\400 volt.

aklla skrev (På 23.8.2021 den 23.23):

Da er det vel en vanlig sykkel man tråkker på eller å gå som er igjen.

Jeg har fortsatt ingen idè om hva du egentlig vil frem til med tråden, eller hva du lurer på, annet enn at alle former for transport med motorkraft er dyrt og vanskelig

Meningen er vel å få frem at elbil ikke nødvendig vis er så lønnsomt. Kan jo være det men er jo risiko. Kreves jo høy utdannelse og erfaringer å fikse en morderne elbil i dag. Er enklere på eldre biler faktist. Da eldre biler ofte har iso standard på ting.

Muligens det er ISO standard på ladere men batteri\ladekontroller er ofte kun låst i bilmerket.

Men syns circle K har fått noe lavere pris for Cirle K medlem på elbillading mot ionity

Men kan jo være de vil komme med 1000 kw ladere da kan jo fort prisene bli 13 kr kilowatt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
3 hours ago, LMH1 said:

Og hva slags garantier er det den holder i 15 år? tror gjennomsnitt levetiden er noe annet, husk mye bulker blir bilene ofte skrotet samme med større vedlikehold er ofte billige å bytte bruktbil en å bytte drivstoff eller batteri i en bil. Da snakker jeg ikke om 12 volt. Men 800\400 volt.

Du har åpenbart ingen garantier, men det er omtrent den levetiden jeg ville regnet med i en bil. Man skroter ikke en bil fordi den har bulker. Man skroter den på grunnn av rust på bærende konstruksjoner eller at vedlikeholdskostnader er større enn verdien.

Bruktbil er billigere enn nybil. En bil blir halvert i verdi de første fem årene.

Men hva vil du frem til her?

3 hours ago, LMH1 said:

Meningen er vel å få frem at elbil ikke nødvendig vis er så lønnsomt.

Problemet er at du tar feil. Det er lønnsomt.

  • Drivstoffutgifter som realistisk sett er 10% av bensinbiler
  • Null eller lave bompenger
  • Halv pris på parkering
  • Halv pris på ferge
  • 90% lavere årsavgift
  • Ingen MVA eller engangsavgifter ved kjøp.

At du kan oppkonstruere scenarier der det ikke er så billig er ikke veldig relevant.

3 hours ago, LMH1 said:

. Kreves jo høy utdannelse og erfaringer å fikse en morderne elbil i dag. Er enklere på eldre biler faktist. Da eldre biler ofte har iso standard på ting.

Alle moderne biler krever kompetanse. Og hvilke ISO-standard er det du henviser til her? Alle biler har merkespesifikke deler. Det er ingen generell ISO-standard på bildeler.

 

3 hours ago, LMH1 said:

Muligens det er ISO standard på ladere men batteri\ladekontroller er ofte kun låst i bilmerket.

Vas.

 

3 hours ago, LMH1 said:

Men kan jo være de vil komme med 1000 kw ladere da kan jo fort prisene bli 13 kr kilowatt.

Og så da? Hurtiglading er ikke noe man bruker til daglig. Man bruker det på langturer, og for de fleste er det så sjelden at prisen ikke påvirker totalprisen. Jeg har ladet 10000kWh hjemme det siste året - og 70kWh på hurtigladere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...