MrMarbles Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 barfoo skrev (28 minutter siden): Tingen er (som vanlig?) at du mangler begrepene for det du forsøker å diskutere. Energi (altså hvor mye du får ladet) benevnes kWh, eller kilowatttimer. Effekt, altså hvor mye energi som overføres per tidsenhet, er kW, eller kilowatt. En kilowatt i en time er 1kWh. Hvor fort noe går sier altså ingenting om overført energimengde, kun om hvor fort det går. Videre så er prisene på hurtiglading stortsett ikke en faktor. Hittil i år har jeg kjørt ca. 8000km, og hurtigladet for svimlende 90 kroner. Kanskje kunne jeg fått det til å bli 50,- om jeg hadde valgt billigste hurtiglader, men det er ikke egentlig viktig. Det er så liten del av totaltkostnaden at det ikke er relevant. 98% blir ladet hjemme eller på AC-ladere som i praksis koster et par kroner per kWh. Og videre: funker det ikke å stoppe lading på normalt vis, så klem inn nødstoppknappen på laderen og dra ut kabelen, og kjør videre. Faktureringen stopper i det du trykker nødstopp. Det er fullstendig åpenbart at du aldri har kjørt elbil, og jeg mistenker vel strengt tatt at du ikke har kjørt andre biler heller. Det fremstår som om du forsøker å konstruere innvendinger som gjør det ubrukelig dyrt/vanskelig/umulig. Han hadde en lignende tråd veldig nylig, hvor han spydde ut de samme tåpelige scenarioene. Jeg tror det aldri vil synke inn, uansett hvor mye man prøver å forenkle det. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 5 minutes ago, MrMarbles said: Han hadde en lignende tråd veldig nylig, hvor han spydde ut de samme tåpelige scenarioene. Jeg tror det aldri vil synke inn, uansett hvor mye man prøver å forenkle det. Nei, men det kan jo kanskje tenkes andre lærer litt av det? 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 LMH1 skrev (På 31.7.2021 den 8.28): Men problemet er at ladenettverket eies av bilprodusentene fines 6 kw lader men usikker om det er: https://www.chargeup.no/post/2018/11/09/zapcharger-vi-er-de-eneste-som-lader-13-faser-samtidig For ser slike på kjøpesentere eller borettslag men spørsmålet om de koster eller inkluderer parkering. https://rechargeinfra.com/no/priser/?gclid=EAIaIQobChMIxYe_zdaM8gIVDXYYCh3BjA-iEAAYASAAEgJoYvD_BwE 0,15 NOK / min er ikke så ille. Fordelen med at de eies av bilprodusentene er at disse vil konkurere seg i mellom på priser. De tjener penger på salg av bil osv i tillegg. En ren ladenett-tilbyder tjener på å selge lading. Men, jeg har kjørt min Gen1 Leaf i 8 år nå, og har hurtigladet en gang. Så, for ekstremt mange er ikke pris på hurtigladere noe som har noen vesentlig betydning til daglig. Og om det er noen kroner i forskjell når de kjører langtur så er heller ikke dette noe folk vil legge mye vekt på. Sprømprisen fra vegg blir aldri høyere enn pumpepris på bensin uansett. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. august 2021 Forfatter Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Tja hva er prisene i Tyskland? Veldig stor forskjell fra Danmark og Sverige. Med 0.35 euro og 2.5 kr kw. Vet lite hva Tesla gjør men er nok dyrere å lade med norske apper i utlandet om man reiser lengere en Danmark og Sverige. Endret 22. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) LMH1 skrev (På 22.8.2021 den 10.32): Tja hva er prisene i Tyskland? Veldig stor forskjell fra Danmark og Sverige. Med 0.35 euro og 2.5 kr kw. Vet lite hva Tesla gjør men er nok dyrere å lade med norske apper i utlandet om man reiser lengere en Danmark og Sverige. Til å ikke ha elektrisk bil finner du jammen mange problemer med å eie en elektrisk bil. Merkelig nok er ikke disse tingene noe vi som eier elektriske biler er spesielt opptatte av. Endret 23. august 2021 av Serpentbane 6 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 25 minutes ago, LMH1 said: Tja hva er prisene i Tyskland? Veldig stor forskjell fra Danmark og Sverige. Med 0.35 euro og 2.5 kr kw. Vet lite hva Tesla gjør men er nok dyrere å lade med norske apper i utlandet om man reiser lengere en Danmark og Sverige. Leser du i heletatt svarene du får? 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. august 2021 Forfatter Del Skrevet 22. august 2021 (endret) barfoo skrev (35 minutter siden): Leser du i heletatt svarene du får? Ja faktisk, om dere ikke bryr dere om prisendinger så opp til dere. Tror grunnen til prisene er så lave i norge, er nok politikk og skattefordeler. På lengere sikt vil muligens partiene som vil forte seg å fase ut disel\bensin gjøre prisene økes på ladning. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/7KBlV8/naf-stor-mangel-paa-elbilladere Nå vil jeg ikke si det er veldig stor problem men blir problem hvis alle vurder pris som hovedargument for lading. Er jo de lavest pris som blir brukt oftest. Så blir i snitt 4 ganger lengere kø på slike ladere en hurtigladere. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gW5WR1/stortinget-vil-at-du-skal-kunne-betale-med-kort-direkte-paa-hurtiglader Syns ikke dette er stort problem. Men ville vært fordel om det vurdere ladning på veien også slik at bilene kunne spart batteri. Er fort dyrt over 40 kw batteri. Fleste trenger ikke mere i byer, men ville vært fint billige biler får lengere rekkevidde. Man ser hvordan det går med disel\bensin var før 11\13 kr liten, nå er det i verstefall opp mot 17+19 kr literen. Om noen av poltikerne får som de vil blir kanskje 25 kr liten for drivstoff. Synd hybrid biler ikke får redusert skatt eller årsavgift. Da de sparer vel fra 0,5 literen til 0.3-02 literen per mil for 2 hjulstrekk og rundt dobbelte for 4 hjultrekk. Syns det blir spennende å se priser for vet nok av erfaringer tesla vil gjøre det lønnsomt å lade med tesla bil. Så mistenker prisene blir omtrent som ionity og cirle K. Endret 22. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 LMH1 skrev (7 minutter siden): Ja faktisk, om dere ikke bryr dere om prisendinger så opp til dere. Tror grunnen til prisene er så lave i norge, er nok politikk og skattefordeler. På lengere sikt vil muligens partiene som vil forte seg å fase ut disel\bensin gjøre prisene økes på ladning. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/7KBlV8/naf-stor-mangel-paa-elbilladere Nå vil jeg ikke si det er veldig stor problem men blir problem hvis alle vurder pris som hovedargument for lading. Er jo de lavest pris som blir brukt oftest. Så blir i snitt 4 ganger lengere kø på slike ladere en hurtigladere. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gW5WR1/stortinget-vil-at-du-skal-kunne-betale-med-kort-direkte-paa-hurtiglader Syns ikke dette er stort problem. Men ville vært fordel om det vurdere ladning på veien også slik at bilene kunne spart batteri. Er fort dyrt over 40 kw batteri. Fleste trenger ikke mere i byer, men ville vært fint billige biler får lengere rekkevidde. Man ser hvordan det går med disel\bensin var før 11\13 kr liten, nå er det i verstefall opp mot 17+19 kr literen. Om noen av poltikerne får som de vil blir kanskje 25 kr liten for drivstoff. Synd hybrid biler ikke får redusert skatt eller årsavgift. Da de sparer vel fra 0,5 literen til 0.3-02 literen per mil for 2 hjulstrekk og rundt dobbelte for 4 hjultrekk. Syns det blir spennende å se priser for vet nok av erfaringer tesla vil gjøre det lønnsomt å lade med tesla bil. Så mistenker prisene blir omtrent som ionity og cirle K. Siden dette blir så vanskelig for deg, så anbefaler jeg å holde deg til fossil-bil. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. august 2021 Forfatter Del Skrevet 22. august 2021 (endret) MrMarbles skrev (1 time siden): Siden dette blir så vanskelig for deg, så anbefaler jeg å holde deg til fossil-bil. Tja da bør man vel handle for under 50 000 kr, med dagens regler og muligheter, personlig har jeg ikke mot elbil. Men er jo heller hvordan ting gjøres, økte priser fører kun til nederlag for enkele https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jR0dA/ler-av-klimahysteri Men er jo slik med bil og mye annet man får dårligst avtale som mulig. Og må selv finne best avtale. Er veldig lite lønnsomt med hybrid vertfall annet man kan velge drivstoff basert på pris og fordel. Men er jo muligheter for det blir løsning med disel\bensin det som er bra med tekniske utvikning er maskinvare gir bedre valutta for pengene og det blir mere mulighet med programvare, men ser jo meste økes i pris. Selv oppkjøring og teoriprøve har økt ganske mye i pris siden 2010. Vil nok økes med Høyre og andre parti, er kun arbeiderpartiet som vil redusere prisene der. Selvfølgelig kan jo ting endre seg, bensin\disel var på sitt høyeste i sommer, men strømprisen vil nok økes mot vinteren. https://www.tv2.no/a/14175283/ https://www.elbil24.no/nyheter/dyr-strom-i-sommer-pavirker-elbilene-stromprisene/73354863 Sitat - Hvis alle elbilister insisterer på å lade elbilen samtidig som de lager middag, vil elbilene presse opp prisen for både strømmen og nettleien, sier Lie Brenna. https://www.tv2.no/nyheter/14171519/ men burde det ikke være pålagt med: https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/adblue/adbluer-2000043248?gclid=EAIaIQobChMIs5_4773E8gIVkZCyCh358AG3EAQYASABEgJ_WfD_BwE De som betaler for slikt slipper avgift økningen? Sitat gjennom-snittlig forbruk av AdBlue er 1,5 l / 1000 kmFor å få perspektiv kan man si at en bil fra midten av 70-talet slipper ut like mye nitrogenoksider (NOx) og partikler som hundre nye biler gjør i dag. Sammenlignet med en Euro 1-klasse dieselbil (1992) slipper en Euro 6-klasse dieselbil ut 95% mindre nitrogenoksider og 97% færre partikler. Så politkerne kan tilrettelegge for reduksjon av forurensing problemet er det blir veldig dyrt og vanskelig for de som ikke har greie på bil. Men de velger å gjøre ting dyrere for disse polikikerne er håpløse. Endret 22. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 Hvorfor i alle dager begynner du å snakke om AdBlue? Hva har det med elbiler å gjøre? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. august 2021 Forfatter Del Skrevet 22. august 2021 (endret) barfoo skrev (17 minutter siden): Hvorfor i alle dager begynner du å snakke om AdBlue? Hva har det med elbiler å gjøre? Hvorfor anbefaler dere disel\bensinbiler? når de bilene har høyest verditap? Samme for meg hva slags drivstoff, beste ville nok vært å ha noe som kan ta alt, så slipper man å tenke på prisstigninger og variabel pris, men man får ikke hurtigladning på hybrid billig og støtte for bensin\disel. Man ser jo på Tesla Y hvor mye bedre er den mot model 3 prisen blir omtrent 5 ganger høyere som brukt nissan Leaf, noe bedre er vel men på selvkjøring og hurtigladning kunne vel forskjellen være større. Tviler på tesla y hadde klart mye over 150kw. Endret 22. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 11 minutes ago, LMH1 said: Hvorfor anbefaler dere disel\bensinbiler? når de bilene har høyest verditap? Hæ? Jeg spurte hvorfor du drar inn AdBlue i en tråd om elbillading, og du konkluderer med at jeg anbefaler diesel eller bensinbil...? Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 barfoo skrev (48 minutter siden): Hæ? Jeg spurte hvorfor du drar inn AdBlue i en tråd om elbillading, og du konkluderer med at jeg anbefaler diesel eller bensinbil...? Var jeg som anbefalte fossil-bil til fyren, iom at han klarer å trylle fram så mange scenarioer som for alle andre er en non-issue. Da slipper han å i hele tatt tenke på disse problemstillingene (og vi slipper å lese om dem). 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 16 hours ago, MrMarbles said: Var jeg som anbefalte fossil-bil til fyren, iom at han klarer å trylle fram så mange scenarioer som for alle andre er en non-issue. Da slipper han å i hele tatt tenke på disse problemstillingene (og vi slipper å lese om dem). Med tanke på tiden som blir brukt på forumet her på å finne på alle mulige scenario burde det være en smal sak å finne seg en jobb og betale for diesel og bom. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 LMH1 skrev (17 timer siden): Hvorfor anbefaler dere disel\bensinbiler? når de bilene har høyest verditap? Det var vel kun spesifikt til DEG. Alle andre bør selvfølgelig kjøpe elbil. 1 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 barfoo skrev (På 22.8.2021 den 10.57): Leser du i heletatt svarene du får? Svaret på det er nei. Steng tråden 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. august 2021 Forfatter Del Skrevet 23. august 2021 Wisd0m skrev (3 timer siden): Med tanke på tiden som blir brukt på forumet her på å finne på alle mulige scenario burde det være en smal sak å finne seg en jobb og betale for diesel og bom. 😂 ja særlig når arbeidsgivere betaler minst mulig og partiene vil ha høyest mulig pris, blir jo som å leve under 2 verdenskrig og få utgiftene 4 doblet. Det går ikke ann. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Kollektivt er kanskje noe å satse på? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. august 2021 Forfatter Del Skrevet 23. august 2021 (endret) aklla skrev (12 minutter siden): Kollektivt er kanskje noe å satse på? Seriøs har vel bolig der også faktisk der jeg bor minst, problemet styret er korrupt de gjør ting dyrere og har dårligere reklamasjoner kun 1 år, og har egne priser for ladning man må betale månedlig summer uansett hvor mye man lader så kommer kilowatt pris i tilegg så det er ikke god avtale, bedre med enebolig da man kun får strømlevendøren men på hytter blir det dyrt. Som har kun 10 amp kurs på deling. Fleste boliger i dag har vel 400 volt inn så man kan få bedre strømstyring. Så er jo problet å la andre forhandle for seg er jo mulig å betale overpris også der. Er ofte problemet med borettslag man får kun en parkeringsplass har man enebolig kan man parkerer 3 biler selv om det blir vanskelig å komme til i huset. Så borettslag er ikke bedre på elbilading en enebolig vertfall. https://www.kople.no/blogg/rett-til-a-lade-i-sameier-og-borettslag?gclid=EAIaIQobChMI28WEj5XH8gIVhdGyCh1I0AASEAAYAiAAEgK3ffD_BwE Borettslag og sameie kunne lånt ut ladere til andre for billig pris, når det ikke er i bruk, dermed kutte elavgifter men så smarte er neppe fleste borettslag. De oppretter gruppe og må betale 25 000 kr i pris per bolig i tillegg kommer pris per kilowatt og månedlig pris. Så dere får vurdere om det er god avtale er kun 1 års reklamasjon. så vedlikeholds avtaler må beboer stå for selv. Endret 23. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 Men hva lurer du egentlig på? Ser jo ikke ut som om du er ute etter bil i det hele tatt.. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå