Lukas V Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Hei! Jeg prøver å undersøke om unge kan nok om privatøkonomi, eller om det bør vektlegges mer på skoler. F.eks. er det mange i min sirkel av venner som ikke vet hva nominell rente betyr, betalingsanmerkning o.l. I den forbindelse har jeg laget en superkort undersøkelse i samarbeid med en økonominettside, som jeg hadde satt stor pris på om du besvarte om du er mellom 18-30 år. Tar maks 60 sekunder og er helt anonymt. Kan tas her: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScysVsbMOX0G7hzJnYFnNXEjk2uFEOslikBEBA6FMK1hmNwgw/viewform på forhånd tusen takk...!! Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Ja, det vet jeg. Men så er jeg over 30 år også. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Hadde verken økonomi eller seksuell undervisning i skolen. Hadde ukentlig lære om kristendom og nynorsk......... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Egenandel kan bety så mangt. Hva mener dere selv er fasiten her? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Vil spørsmålet om nominell rente gi eit godt billete av økonomikunnskapen? I daglegtale omtalar vi nominell rente berre som rente. Her trur eg det er kan være ein del som blir usikre sjølv om dei har god kontroll på det som er viktig. Det å kunne faguttrykk betyr ikkje nødvendigvis at ein kan økonomi. Og tilsvarande kan ein ha god kontroll på privatøkonomien sjølv om ein berre forheld seg til kva lånet kostar i kroner og ører og kor lenge ein må betale utan å ha kontroll på korleis det månedlege beløpet er rekna ut. Poenget med å ha kontroll på privatøkonomien er å ikkje la seg forvirre/lure av summar og prosentar som ikkje fortel det fulle biletet, å ha kontroll på alle kostnadar som inngår i effektiv rente er mindre viktig. For folk flest er det ubetydeleg om den effektive renta er høg på grunn av høg lånerente eller høge gebyr, det er kontroll på sluttsummen som er viktig. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Spørsmål av typen "Vet du hva X betyr? (Ja/Nei)" gir ikke et godt bilde av om den som svarer faktisk vet hva X betyr. Slike spørsmål forteller deg først og fremst om den som svarer tror han vet hva X betyr. 4 Lenke til kommentar
Lukas V Skrevet 25. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2021 Tusen takk til alle som har svart så langt, masse bra data dette her. Veldig takknemlig for det. Ha en fortsatt fin helg! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. juli 2021 Del Skrevet 25. juli 2021 Herr Brun skrev (15 timer siden): Egenandel kan bety så mangt. Hva mener dere selv er fasiten her? https://naob.no/ordbok/egenandel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå