karina Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 Jeg tok sykepleien rett fra vgs, og angrer den dag i dag. Har derfor vært innom ideen å flytte til Oslo og ta bachelor i anvendt datateknologi eller It og informasjonssystemer på USN. - Hvilket studie anbefaler dere? - Er studiet vanskelig? Generelt programmering? - Hvordan er det for jenter å få jobb i relevant arbeid? - Hva startet dere med som lønn? - Vil det være ett pluss med bachelor i sykepleie fra før? Master som tilbys etter anvendt datateknologi er medisinsk teknologi, som i grunn høres ganske interessant ut ifht til første bachelor. Har selv så og si A i snitt fra sykepleien og kunne nok kommet inn på mye, men etter bare to år tenker jeg å gå andre veier. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 Hvilket studie anbefaler dere? Noe som ligger tett opp mot tradisjonell informatikk eller datateknikk (ingeniør). Merker spesielt de som har gått informasjonsvitenskap faller oftere igjennom på tekniske interjuv enn de med informatikk/ingeniør. Er studiet vanskelig? Generelt programmering? Veldig avhengig av personlige egenskaper. Jeg syntes informatikk og mattematikkfagene var var relativ enkle å håndtere, men hater "puggefag", og hadde aldri kommet meg gjennom f.eks historie eller biologi. Hvordan det blir for deg er ikke godt å si, men sånn generelt"vil jeg påstå "midt på treet"-vanskelighetsgrad. Hvordan er det for jenter å få jobb i relevant arbeid? Kjempelett. Seriøst, de store konsulenthusene kommer på høyskolen/universitetet og henter deg... Bransjen skriker etter folk, og mange initiativ for mangfold og likestilling kjører de svært få kvinnelige kandidatene som finnes fremst i køen. Kommer du ut med en grad her og ikke har signert jobb et halvt år før siste eksamen skjønner jeg ingenting. Hva startet dere med som lønn? Finnes egen tråd rett over denne hvor du kan se. Lønnstigen for "normal" konsulent/utvikler begynner rundt 500' og slutter oppunder millionen. Går selvstendig eller gjøre noe annet med kompetansen kan man komme høyere, eller lavere. Vil det være ett pluss med bachelor i sykepleie fra før? Kanskje for helt spesielle arbeidsgivere. Generelt vil jeg tro det ikke er relevant. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 Hvis ikke du har sykepleien/helse helt i vrangstrupen , kan du jo alltids kombinere teknologi og din bakgrunn. Såkalt velferdsteknologi er i vinden som aldri før. Et raskt nettsøk viser at stort sett alle studiesteder har et slikt utdanningstilbud, fra enkeltemner til Master. Kanskje det kan være veien å gå? Ser at blant annet Atea satser på det feltet, samme hos Tieto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå