Lodium Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 (endret) On 7/23/2021 at 5:08 PM, Simen1 said: På alle måter? Som at du vlle hatt ditt eget lille lokomotiv i garasjen for å kunne svippe i butikken eller på treningssenteret når det passer deg? Eller jernbane til hytta? Bil har ikke vært et grunnleggende premiss for byutvikling i 100 år. Bilen var en kuriositet som byene ikke ble planlagt for før rundt 2. verdenskrig. Tog, hest og kjerre var en viktig del av bybildet helt til samme tid. "Greier vi å gå bort fra det". Vi greier sikkert å tilpasse oss barkebrød i kosten også, men til hvilken pris? Vil vi så langt ned i levestandard? Bilen øker levestandarden vår på mange måter og det er nærmest utenkelig å skulle kue befolkninga til å kjøre tog når bil er så mye bedre til veldig mye. Nei. En ting er at det gir ingen økonomisk mening å bygge jernbane helt fra Fauske eller Narvik til den russiske grensa. En annen ting er at det ikke lar seg gjøre i praksis grunnet ulik sporvidde. En tredje ting er de forsvarspolitiske og handelspolitiske utfordringene. En fjerde er at hverken Nikel eller Murmansk er en nevneverdig del av det norske laksemarkedet (og det skyldes ikke mangel på jernbane). En femte ting er hvis du tenker på frakt til Asia. Etter en drøy uke på toget er mye av holdbarheten til laksen brukt opp. En sjette ting er handelslekkasje med varer. En syvende er sosial dumping av tjenester/jobber langs jernbanen. osv nesten endeløst med elendige grunner. Det vi bør gjøre er å la Finnene bygge sin jernbane (med sin sporvidde) til Kirkenes og tilby dem isfri havn der, mot en avgift selvsagt a la Narvik. Helt enig! Jeg har leid bolig alt for mye av mitt liv og er glad jeg er ute av det helvetet. Jeg blir kvalm av tanken på alle gribbene som vil gjøre livet mitt om til leietaker på stadig nye områder: Musikk, filmer, OS, kontorprogramvare, bil osv. At "arbeiderklassen" gradvis mister sitt eierskap og blir gjort om til leietakere er et destruktivt trekk i dagens verden. Nåja, nå eier staten deg i Norge og du leier egentlig bare en rekke ting istedetfor å egentlig eie dem. Når det gjelder bil er det avgifter på selve bilen eller drivstoffet/ting bilen bruker eller veiene bilen kjører på dette kan omtales som en regelmessig leie som du må betale ganske ofte Kjøper du ett hus må du også resten av livet betale avgifter til det offentlige Det er faktiske utrolig mye en eier der det finnes leieavgift på det en eier enten direkte eller inndirekte Skal an unngå mye av dette må man nok flytte til ett skatteparadis eller en øde øy det finnes også alternativer der du kan redusere denne leien ved å ha privat vann brønn egen strømforsyning osv men alle avgifter blir du nok ikke kvitt på øde øyer finnes det dog ikke noe offentlig velferdstilbud å snakke om ikke veier heller med mindre du velger å bygge en selv Merk nå satte jeg ting veldig på spissen og jeg snakker heller ikke for at man heller skal leie musikk istedetfor å eie det gjennom å kjøpe en cd plate eller kjøpe en mp3/flak låt for der ser jeg poenget ditt absolutt Angående laks på tog så er det mulig i teorien å frakte levende laks Man har basseng med levende laks på land på mange steder i Norge så jeg ser ikke noe grunn til at man ikke skal klare å bygge ett tog med vanntanker og systemer som sirkulerer vann på ett togsett Endret 24. juli 2021 av Lodium Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Hvis jeg selger deg en gulrot for kr 10, så har du vel kjøpt den, og ikke bare leier den av staten (siden de skal moms)? Men joda; å leve i et samfunn, sammen med andre, innebærer et spleiselag. Du står fritt til å kalle det "leie", selv om jeg mener det er helt feil ordbruk. Selv om jeg ville ordlagt meg annerledes, endrer ikke det det faktum at kostnader til å dekke felles utgifter, løper like fullt. Hvordan vi forvalter fellesformuen vår, er en ekstremt viktig politisk oppgave. Dersom vi hadde valgt å teppebombe landet vårt med jernbane, til hver minste bygd og by, ville felleskostnadene økt. Betraktelig! All infrastruktur koster penger å bygge og å vedlikeholde. Men de kan samtidig gi fordeler for andre næringer, og sånn sett bidra økonomisk positivt. Dette regnes det alltid på i forkant av store investeringer. Er ikke samfunnsnytten god nok, skrinlegges prosjektet. På den måten reduseres sløseri av fellesskapets midler. Men ... Riktignok er det ca fem millioner ulike synspunkter på hva som er fornuftig bruk, og hva som er sløseri av skattepengene våre. Dermed vil man temmelig ofte oppleve at man personlig ville ha prioritert helt annerledes. Og det føles som at staten sløser med pengene. Kanskje er det tilfellet. Eller kanskje jeg bare ikke sitter på det hele og fulle bildet? Kanskje jeg har motstridende egeninteresser, etc etc. Well well. Om ikke tråden var off topic nok fra før, er den hvertfall det nå. 😊😊 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 25. juli 2021 Del Skrevet 25. juli 2021 (endret) 3 hours ago, qualbeen said: Hvis jeg selger deg en gulrot for kr 10, så har du vel kjøpt den, og ikke bare leier den av staten (siden de skal moms)? Men joda; å leve i et samfunn, sammen med andre, innebærer et spleiselag. Du står fritt til å kalle det "leie", selv om jeg mener det er helt feil ordbruk. Selv om jeg ville ordlagt meg annerledes, endrer ikke det det faktum at kostnader til å dekke felles utgifter, løper like fullt. Hvordan vi forvalter fellesformuen vår, er en ekstremt viktig politisk oppgave. Dersom vi hadde valgt å teppebombe landet vårt med jernbane, til hver minste bygd og by, ville felleskostnadene økt. Betraktelig! All infrastruktur koster penger å bygge og å vedlikeholde. Men de kan samtidig gi fordeler for andre næringer, og sånn sett bidra økonomisk positivt. Dette regnes det alltid på i forkant av store investeringer. Er ikke samfunnsnytten god nok, skrinlegges prosjektet. På den måten reduseres sløseri av fellesskapets midler. Men ... Riktignok er det ca fem millioner ulike synspunkter på hva som er fornuftig bruk, og hva som er sløseri av skattepengene våre. Dermed vil man temmelig ofte oppleve at man personlig ville ha prioritert helt annerledes. Og det føles som at staten sløser med pengene. Kanskje er det tilfellet. Eller kanskje jeg bare ikke sitter på det hele og fulle bildet? Kanskje jeg har motstridende egeninteresser, etc etc. Well well. Om ikke tråden var off topic nok fra før, er den hvertfall det nå. 😊😊 Moms i eksemplet ditt er ett engangsbeløp for den ene gulroten som du igjen spiser opp Det er ikke det jeg snakker om her det er gjentagende avgifter eller avgifter i flere ledd betalt for den samme greia årlig Formueskatt eller boligskatt og slikt Dersom du måtte ha betalt moms flere ganger på den samme gulroten så hadde du vel reagert regner jeg med? Skjønt inndirekte så gjør du jo det minst en gang til når du betaler på kloakk avgiften som er koblet på det offentlige nettet. Uansett, du ser nok poenget. Det andre du tar opp blir noe rart sett i lys av at jeg nevnte alternativer som skatteparadiser og øde øyer Mange skatteparadiser klarer å dekke en god del felles løsninger uten å ha ett likt skattesystem som Norge Dog størrelsen til disse er proposjonalt mindre i areal, og de har vel ikke mye infrastruktur å ta vare på Jeg foreslo heller ikke å teppebombe landet med Jernbane Syns bare enkelte folk ser litt vel svart hvitt på ting. Dette er heller ikke noe forsøk på å si at det Norske systemet ved skatt og slikt burde avskaffes selv om jeg mener det har rom for forbedring på mange områder. Jeg bare skulle si at man sjeldent egentlig eier ting fullt ut her i Norge i Hvertfall i ett perspektiv der en slipper å betale leie for det. Verdt å nevne er at momsen når den ble innført så var dette ment til å bare være en midlertidig avgift https://www.nettavisen.no/slik-snikinnforer-staten-enorme-skatter/s/12-95-8477365 Endret 25. juli 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. juli 2021 Del Skrevet 28. juli 2021 Moderatormelding: Sender en liten påminnelse om at vi holder oss til tema i tråden, som ikke omhandler biler eller logistikk generelt, men det artikkelen handler om, altså tog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå