nenya12 Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 Hei, Jeg lurer på om noen her har peiling? Arvet en gammel Phillips platespiller og et eldre stereoanlegg fra Yamaha. Har prøvd å lese meg litt opp på det, men tenkte jeg skulle spørre hvordan jeg eventuelt kan koble det sammen? Stereoanlegget består av en receiver og DVD-spiller + høytalere. Det er ingen phono-inngang på receiveren så da må jeg ha en preamp? Jeg legger ved noen bilder av ut- og inngangene på receiveren og platespilleren. Så får dere heller spørre om det trengs mer informasjon. Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 (endret) Du trenger mest sansynlig en RIAA-forsterker (phono preamp) og passende kabler. DIN til RCA f.eks. Den runde med 5 pinner er en DIN-plugg. Eksempel: https://soundgarden.no/hama/112988/hama-adapter-kabel-2xrca-han-til-5-pin-din-hun-plugg https://soundgarden.no/platespiller/riaa-trinn Endret 22. juli 2021 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
nenya12 Skrevet 22. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2021 Ok, takk for svar Da får jeg se om jeg får det til å fungere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 Har du noe mer spesifikt modellnummer på platespilleren? Forsterkeren ser jo relativt moderne ut. 1 Lenke til kommentar
nenya12 Skrevet 22. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2021 Det står Phillips electronic 777 på den og under står det et nummer. Det er kanskje modellnummeret? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 DIN standarden er gammel/utgått for konsumetnmarkedet, og brukes ikke lenger. Finnes nok overganger (DIN->RCA) som nevnes, men i og med at dette er en gammel Philips platespiller så vil du trolig få langt bedre lydkvalitet i nyere produkter. Finner du derimot utstyr med XLR-kontakter som gjerne brukes i til proff lydutstyr eller hig-end audio - så kan det være verdt å sjekke ut nærmere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 Med en god stift og god RIAA-forsterker så tror jeg den Philipsen vil gi bedre lyd enn de fleste nye spillere i dag. Ny spillere i det rimelige segmentet er kun laget for nostalgi og gimmick. Ikke lydkvalitet. Forutsatt at spilleren er i stand ellers. Den ser ut til å ha en del finesser som ikke er vanlige på rimeligere spillere i dag. 1 Lenke til kommentar
GJESTESVAR Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 TS, selve koblingen her er veldig kurant: Først trenger du en 5 pols DIN hannstikk - 2xRCA-hunnstikk. Kjell & Co har på artikkelnr 39590, andre kan ha. Etterpå trenger du en 2xRCA hannstikk - 2xRCA hannstikk.Kjell & Co har på artikkelnr 37080., enhver butikk som selger radioer og har forståelse for forskjellen mellom radio og vifteovn vil sannsynligvis ha. Den virkelige utfordringen er hva du selv nevner, nemlig at du mangler en dedikert tilkobling for platespiller. Da må du ha en RIAA-forsterker for å høre noe som helst, enten for bevegelig magnet-pickup eller bevegelig coil-pickup avhengig av hva platespilleren din har. En bevegelig magnet-pickup skal ha 47 ohm og da kan du bruke en RIAA som er ferdiginnstilt for dettte, eks https://www.hifiklubben.no/argon-audio-phono1-riaa-forsterker/argphono1bk/. Plug and play. En bevegelig coil-pickup skal ha ha alt fra 10 til 200 ohm (oftest rundt 100 ohm) så da trenger du en langt dyrere RIAA med justerbar ohm som f eks Cambridge Audio Alva Duo https://www.komplett.no/product/1185070/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/stereoforsterkere/cambridge-audio-alva-duo-mmmc-riaa (kan selvfølgelig også bruker til bevegelig magnet, men da må du selv finne 47 ohm på justeringsknappen) Lenke til kommentar
nenya12 Skrevet 25. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2021 Ja, jeg ønsker å prøve om jeg får det til på denne først og kommer ikke til å kjøpe noe nytt om den jeg har fungerer bra. Vet ikke om det er noe galt med den enda, men den ser grei ut og har stått i ro på et tørt rom i mange år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå