Tullballj Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 (endret) Jeg fikk dempere og fjærer byttet vinteren 2017. Kort tid etter røk den ene helt nye fjæren. Det samme skjedde kort tid etterpå med den andre. Nå har altså en av fjærene som ble byttet tatt kveld igjen. Bilen har rullet 33.000 kilometer etter reparasjonen (kortere hvis man regner med at de ble byttet flere ganger). Kan man klage på det og få medhold i hht. reklamasjon? Jeg vet at man kan klage på ting som er ment å vare lenge enn to år i inn til 5 år etter lov. Erfaring er at fjærer ofte varer like lenge som bilen. Syns derfor det er pussig at de skal ryke under 5 år og 33000 kilometer senere. Jeg spør fordi jeg er rådvill hva jeg skal gjøre. Jeg tror selv jeg ikke har så mye å stille opp med, men ønsket å høre hva folk mener. Bilen er for ordens skyld gammel og lite verdt, men den har fungert helt fint. Måtte avbryte ferien pga. dette når bilen brøt sammen 30 mil unna hjemme kommunen vår. Bilen har akkurat vært på EU kontroll på det samme verkstedet og blitt godkjent. Endret 21. juli 2021 av Tullballj Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 (endret) Tror ikke du skal forvente at fjærer skal vare bilens levetid. Det var kanskje slik på 70-talls biler, men nyere biler så må de ofte byttes flere ganger i løpet av bilens levetid. Men dette varierer sterkt fra modell til modell. Men. Årsaken til bruddet er mer interessant. Er det f.eks framme på bilen så har man et tårnlager/topplager som må virke problemfritt for at fjæren ikke skal knekke. Det er og endel biler hvor fjærene ryker relativt hyppig, uten at det er noen annen feil enn at designet er litt svakt, eller at bilen ikke benyttes slik den er tiltenkt. Feks på endel SUV, som har høy lasteevne og kan trekke tunge hengere, der kan man oppleve hyppige brudd på bakfjærene om man bare bruker bilen uten å ha noe videre last i. Så årsakene kan være mange. Kan det påvises dårlig arbeid eller bruk av deler som ikke har god nok kvalitet, så har man kanskje en sak. Men uten å kunne påvise dette tviler jeg på du kommer noe særlig vei med dette. Men. Hvilken bil gjelder det, er det framme eller bak, og hvilket merke/type fjærer er brukt, og er det et merkeverksted eller universalverksted som har utført arbeidet? Endret 21. juli 2021 av Habla Møberg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Har vært ute for det samme selv. Knakk en fjær foran og bytta alle fjører og dempere siden resten også var dårlige. Knappe 10.000km senere knakk den ene bakfjøra. Byttet denne og et par år senere knakk den andre nye bakfjøra. De gamle fjørene hadde holdt minst 8 år. Sansynligvis 15. https://imgur.com/2sQrTbe https://imgur.com/ei4XGkw Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Uten at jeg har noen dokumentasjon annen en egenerfaring på et par biler som elsker å knekke fjærer (Vectra C framme, Pajero Gen3 bak, m.m.) så er mitt inntrrykk at fjærer fra Lesjöfors (som har til de fleste merker) ikke knekker like lett som ymse andre merker. På ene Pajeroen var begge originale bakfjærene totalt i 8 deler (!!!), da var bilen nettopp PKK OK på et lokalt verksted uten anmerkning. I den forbindelse kommuniserte jeg med en representant for Lesjöfors som mente at årsaken var for lite belastning og for mye små bevegelser. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 (endret) Jeg har lagt ut bilde av bruddet i første innlegget. Bruddet er foran. Det er en Peugeot 307 stasjonsvogn. Jeg vet ikke hva slags deler de har brukt. Endret 21. juli 2021 av Tullballj Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Da blir det en temmelig umulig sak. Men jeg ville sørget for at du også får byttet topplager når du nå først skal bytte fjærene. Tregt topplager er en sikker fjærknekker. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 Lager ble også byttet. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Ut i fra bildet så ser det ikke ut som selve støtdemperen er i veldig god stand. Er en kant eller et spor som fjæra skal ligge nedi eller i mot, alt ettersom bilmerke. Ligger det masse grus, sand og gjørme nedi der og godgjør seg over tid så ruster det og det kan og ende med at tappen som fjæra skal ligge i mot forsvinner etter hvert. Dermed kan fjæra bevege seg fritt og evt falle ut av sporet sitt. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 22. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2021 Støtdempere ble byttet sammen med fjærer hvis det har noe å si? Lenke til kommentar
Daniel Olsen Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 (endret) Ja, du kan reklamere på brukne fjærer innenfor 5 år. Hvorvidt du kommer noen vei kommer mye an på policyen til verkstedet, og, hvis de blir kranglete, hvor mye du orker å legge i det. Et favorittargument i bransjen er å henvise til at fjærer og andre understellsdeler er slitedeler, og at det innebærer at reklamasjonsretten ikke gjelder for dem. Det stemmer ikke, alle fysiske produkter er til syvende og sist sliteder som har sin levetid og som brukes opp eller kastes. Det gjelder for fjærene, og det gjelder for hele bilen. Reklamasjonsretten er der for å sikre forbrukerne at varer som selges har en minimumskvalitet. De viktige setningene i forbrukerkjøpsloven for din del er disse: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." 33 000 km over 4 år er i høyeste grad vanlig bruk om disse kilometrene er vanlig ordinær kjøring. Vil nesten si at det er beskjeden bruk uten at det har noen betydning. Så om det er verkstedet som har levert delene i tillegg til å montere dem, har du en veldig god sak. Skal verkstedet da kunne nekte deg reklamasjon må de dokumentere at fjærene ikke kan forventes å vare lenger enn noe i overkant av to år ved denne bruken, og tro meg, det hverken kan eller vil de. Om du treffer på en stabeis som ikke vil gi seg likevel, så er det ikke så lett å komme i mål selv om du har lov og rett på din side. Det blir fort å måtte true med forliksrådet mm, og da spørs det om det er verdt bryet, tid og penger tatt i betrakning. Anbefaler deg å ta deg en tur til verkstedet og på skikkelig vis forklare hva som har skjedd. Da risikerer du i hvert fall at det kanskje fikses. Lykke til. Endret 23. juli 2021 av Daniel Olsen Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 24. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2021 Takk for mange fine innspill. Jeg skal tygge litt på hva jeg skal gjøre til ferien er over. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå