Beverly Hills Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Det er jo bare 66,4% som er sysselsatt nå. Hva skal vi gjøre med det?! 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Milhouse85 Skrevet 21. juli 2021 Populært innlegg Del Skrevet 21. juli 2021 Tillate barnearbeid og få pensjonistene og alle syke ut i arbeid kanskje. Husk at andel sysselsatte kan virke merkelig lav fordi mange er enten for unge til å være i jobb, eller for gamle. Det riktige er at 96,7% av arbeidsstyrken i Norge er sysselsatt. 9 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Tror nøkkelen ligger i opplæring. Få 'naverene' i gang med arbeid som interesserer de. Først i form av kurs og opplæring, så ut i praksis. Lenke til kommentar
Beverly Hills Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 Det er fakta at 66,4% bare, eller cirka 2/3, av de mellom 18 og 67, som er sysselsatt. De tallene som NAV viser til er sikkert bare de som får dagpenger… https://www.nrk.no/ytring/vi-ma-jobbe-mindre_-1.15580280 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Milhouse85 Skrevet 21. juli 2021 Populært innlegg Del Skrevet 21. juli 2021 Beverly Hills skrev (14 minutter siden): Det er fakta at 66,4% bare, eller cirka 2/3, av de mellom 18 og 67, som er sysselsatt. De tallene som NAV viser til er sikkert bare de som får dagpenger… https://www.nrk.no/ytring/vi-ma-jobbe-mindre_-1.15580280 Feil. Kilde: https://www.nav.no/_/attachment/download/7d8763be-b1fc-4ec6-ba83-2146c3bba8b0:77d61d6d81bc646720dbb510ce322006c4e838ad/202105_HL050 Helt ledige. Kjonn og alder. Tidsserie maaned.pdf https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/arbeidssokere-og-stillinger-statistikk/helt-ledige Det er 94 000 registrerte arbeidsledige i Norge. Det er 2,8 millioner jobber i Norge. "Av folkemengden i hele landet var 25,3 prosent under 20 år, 61,7 prosent var i aldersgruppen 20-66 år, og 12,9 prosent var over 66 år." Når 1 av 4 i Norge er under 20 år. Sier det seg selv at mange er alt for unge til å arbeide. Det samme gjelder de 12,9 prosentene som er over 67 år. Vi kan ikke forvente at mange av dem skal arbeide. Så med andre ord, 37% er nokså ung, eller nokså gammel. Da er det 63% igjen - av disse ser man på tallene at de aller fleste er i arbeid. Du kan ikke forvente at en 14 åring eller en på 75 skal være sysselsatt. Vi har mange eldre i Norge - og mange unge. Fakta er at vi har 3,3% arbeidsledighet i Norge. Ikke nesten 40%. 7 2 1 Lenke til kommentar
Beverly Hills Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 Det kommer av på hvordan du definerer arbeidsledighet. Det er fakta at cirka 1/3 ikke jobber, av de i arbeidsfør alder. De er utelatt av NAV sin statistikk fordi de ikke er registrert som arbeidssøker. Det kan være uføretrygd, arbeidsavklaringspenger, sosialhjelp, flyktninger, lever av familie etc. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Beverly Hills skrev (4 minutter siden): Det kommer av på hvordan du definerer arbeidsledighet. Det er fakta at cirka 1/3 ikke jobber, av de i arbeidsfør alder. De er utelatt av NAV sin statistikk fordi de ikke er registrert som arbeidssøker. Det kan være uføretrygd, arbeidsavklaringspenger, sosialhjelp, flyktninger, lever av familie etc. Uff. Nei... les tallene og kildene jeg har oppgitt til deg da. Nå får du gi deg! Eller kom med konkrete bevis/kilder selv... om du er så skråsikker som du er. Den NRK-artikkelen du oppga forteller ingen ting. 4 4 Lenke til kommentar
Beverly Hills Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 (endret) https://arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidsmarkedet/Arbeidsmarkedet-i-tall-og-fakta/ Du ser det er rundt 70%, tallene mine stemmer og er ikke basert på at mange er utenfor arbeidsfør alder. Tallene til NAV er bare de som er registrert der og får dagpenger. At Mimir sa 66,4% nå kan sikkert ha med korona å gjøre… Endret 21. juli 2021 av Beverly Hills Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 (endret) Beverly Hills skrev (13 minutter siden): https://arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidsmarkedet/Arbeidsmarkedet-i-tall-og-fakta/ Du ser det er rundt 70%, tallene mine stemmer og er ikke basert på at mange er utenfor arbeidsfør alder. Tallene til NAV er bare de som er registrert der og får dagpenger. Fra kilden du selv oppga: Sitat Andelen sysselsatte måles ut fra befolkningen i et bestemt alderssegment (15–74 år), ikke som andel av arbeidsstyrken. Dermed handler ikke bare tallene om arbeidsledighet eller yrkesaktivitet. For å gjenta meg selv: Norge har 5,3 millioner innbyggere. Av disse er 25% under 20 år - altså 1,3 million. I tillegg har vi en drøy million som får alderspensjon. Da sitter man igjen med 3 millioner. Vi har 2,9 millioner jobber som er besatt. 359 000 av befolkningen er ufør. 169 000 får AAP fra NAV. Litt over en halv million der altså.... eller 10% av norges befolkning totalt sett. Hvis man tar utgangspunkt i din teori, med 30% som ikke er i jobb - har man altså 1,6 millioner "dagdankere" der ute. For tredje gang.... du tar feil! Selv din egen kilde forteller oss det. Endret 21. juli 2021 av Kris85 5 2 Lenke til kommentar
Beverly Hills Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 Salvesen. skrev (1 time siden): Tror nøkkelen ligger i opplæring. Få 'naverene' i gang med arbeid som interesserer de. Først i form av kurs og opplæring, så ut i praksis. Det er ikke jobber til de 30% i arbeidsfør alder som ikke er i jobb, verken ordinære jobber eller tilrettelagte til de som trenger det! Da er «nøkkelen» å bringe på bordet 1 million nye stillinger! 1 Lenke til kommentar
Beverly Hills Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 Kris85 skrev (2 minutter siden): Fra kilden du selv oppga: For å gjenta meg selv: Norge har 5,3 millioner innbyggere. Av disse er 25% under 20 år - altså 1,3 million. I tillegg har vi en drøy million som får alderspensjon. Da sitter man igjen med 3 millioner. Vi har 2,9 millioner jobber som er besatt. 359 000 av befolkningen er ufør. 169 000 får AAP fra NAV. Litt over en halv million der altså.... eller 10% av norges befolkning totalt sett. Hvis man tar utgangspunkt i din teori, med 30% som ikke er i jobb - har man altså 1,6 millioner "dagdankere" der ute. For tredje gang.... du tar feil! Selv din egen kilde forteller oss det. Du er bare begrepsforvirret. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 (endret) Det er jobb til alle som vil jobbe. Bare se her: https://www.nrk.no/ytring/jobb-etter-oljen_-no-problem.-1.12787348 Jeg har vært på NAV-foredrag da jeg var arbeidsledig og der ble vi også fortalt gang på gang at de som vil jobbe de får jobb. Endret 21. juli 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Beverly Hills Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 sedsberg skrev (2 minutter siden): Det er jobb til alle som vil jobbe. Bare se her: https://www.nrk.no/ytring/jobb-etter-oljen_-no-problem.-1.12787348 Det er ikke alle som bare kan «ville» det å bli gründer og starte bedrift og ansette folk… typisk denne typen folk å tenke at alle kan greie det samme bare de vil, liksom den amerikanske drømmen. Men flott med de som greier det såklart. 2 Lenke til kommentar
Beverly Hills Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 sedsberg skrev (9 minutter siden): Jeg har vært på NAV-foredrag da jeg var arbeidsledig og der ble vi også fortalt gang på gang at de som vil jobbe de får jobb. Hehe, hva skulle de ellers sagt… men det mangler jo 1 million arbeidsplasser i regnestykket. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Just now, Beverly Hills said: Hehe, hva skulle de ellers sagt… men det mangler jo 1 million arbeidsplasser i regnestykket. Tja... Den gangen det virkelig var krise (siste finanskrise) ble vi faktisk oppfordra til å flytte til Irland og Spania for å jobbe på telefonsentre. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Beverly Hills skrev (1 time siden): Det kommer av på hvordan du definerer arbeidsledighet. Det er fakta at cirka 1/3 ikke jobber, av de i arbeidsfør alder. De er utelatt av NAV sin statistikk fordi de ikke er registrert som arbeidssøker. Det kan være uføretrygd, arbeidsavklaringspenger, sosialhjelp, flyktninger, lever av familie etc. Arbeidsavklaringspenger og sosialstønad avhenger av at man er registrert som arbeidssøker på nav? 2 Lenke til kommentar
Beverly Hills Skrevet 21. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2021 Duriello skrev (6 minutter siden): Arbeidsavklaringspenger og sosialstønad avhenger av at man er registrert som arbeidssøker på nav? Mulig det. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan arbeidsledig er definert, jeg trodde det hang sammen med det som tidligere het arbeidsledighetstrygd og nå heter dagpenger. Men det er i alle fall 30% som ikke jobber. Og det viser jo statistikken fra SSB. Jeg vet jo at mange er syke og uføre, men en kan jo lure da på hva som gjør det bedre å ikke jobbe? Det må vel være at jobben tar knekken på en. Er det ikke da noe feil med et arbeidsliv for det 21. århundre? Ser jo at mange med feks Downs syndrom tilbys tilrettelagt arbeid, som gjør hverdagen bedre. Jeg tror det bare er noen få av de uføre som er såpass hardt rammet at de ikke kan gjøre noe, med tilretteleging i ulik grad / på ulik måte. Og flertallet av de 30% utenfor jobb er ikke engang uføre. Lenke til kommentar
Populært innlegg Milhouse85 Skrevet 21. juli 2021 Populært innlegg Del Skrevet 21. juli 2021 Beverly Hills skrev (15 minutter siden): Og flertallet av de 30% utenfor jobb er ikke engang uføre. Stemmer det.... De går i barnehage, på barneskole - eller er under utdannelse. Eller de er pensjonister. Det utgjør mesteparten av disse 30% som ikke er sysselsatte. Så for å "løse" problemet som du hevder det er, må vi tvinge alle pensjonister tilbake i jobb - få massene ut fra eldresentre og sykehjem. Innføre barnearbeid. Barnehagebarn kan jo montere elektronikk istedenfor å leke med lego og lignende. Ja, også må alle som er under utdannelse også jobbe utenom. Mange gjør det allerede, men her må alle barn i arbeid! Helt klart. Du vil ha 1 million flere jobber. Da må også mange påta seg dobbelt arbeid slik at regnestykket skal gå opp. Denne tråden er faktisk en av de mest idiotiske jeg har sett på Diskusjon.no på lang tid. Helt objektivt! - Man trenger bare helt elementær grunnleggende forståelse i matte for at regnestykket ditt fungerer. For å gjenta meg selv; Drøyt 1 million mottar alderspensjon. 1,3 million er enten for unge til å jobbe eller allerede sysselsatt i form av utdanning. Vi har 2,9 millioner BESATTE jobber der ute. Hvor mange har vi igjen da? ca 100.000 - nøyaktig det antallet som er registrert som helt arbeidsledige. 500.000 går på AAP eller er ufør. 100 000 helt arbeidsledige 500 000 AAP eller ufør 600 000 er ikke sysselsatt! litt over 10% av norges befolkning totalt sett.... eller ca 6% av arbeidsstyrken vår totalt sett. Altså; det ER ikke mulig å misforstå dette..... for fjerde gang! Kan ikke noen andre oppegående folk her inne understreke det jeg nå skrev. Feilinformasjon irriterer meg grønt. 9 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Beverly Hills skrev (1 time siden): Det er ikke jobber til de 30% i arbeidsfør alder som ikke er i jobb, verken ordinære jobber eller tilrettelagte til de som trenger det! Da er «nøkkelen» å bringe på bordet 1 million nye stillinger! Det er ikke vår erfaring. Vi mangler folk og sliter med å ta unna alle stillinger. Hvorfor? Folk har ikke kompetanse. Eller nok folk har ikke kompetanse. Hvordan kunne dette blitt løst? Opplæring og utdanning. De 'manuelle' jobbene er på vei ut, står en på bar bakke uten kunnskap/utdanning i fremtiden så har en store problemer. Man kan ikke plukke varer i varehus lengre, man kan ikke sitte i kassen på REMA osv. De jobbene forsvinner. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Kris85 skrev (1 time siden): Kan ikke noen andre oppegående folk her inne understreke det jeg nå skrev. Feilinformasjon irriterer meg grønt. Du får en tommel opp, og ikke minst kudos for at du orker... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå