Redaksjonen. Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Kraftig vekst i antallet som vil kjøpe elbil – italienere er mest entusiastiske Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 To av landene har store avstander, og folk er kanskje skeptisk til noe som medfører heft(?) Det siste landet er kanskje et med avstander og mindre kjøpekraft...(?) I Australia er det så vidt jeg vet store "ville" områder som neppe er farbare med elbiler uten en solid rekkevidde... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. juli 2021 Del Skrevet 21. juli 2021 Det er veldig positive tal. Norge er eit særtilfelle, og det er meir interessant å sjå korleis elbilane gjer det i Europa og andre delar av landet. Små bilar med høg akselerasjon passar ved italienarar bra. Blir vel neppe færre bulkar i framtida. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 KjeRogJør skrev (10 timer siden): I Australia er det så vidt jeg vet store "ville" områder som neppe er farbare med elbiler uten en solid rekkevidde... Dekk en kassebil med solceller så har du uendelig rekkevidde. Det vil ikke gå fort da men de som har hastverk med å krysse australia tar kanskje fly? Lenke til kommentar
Øyvind Iversen Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 TU kunne i det minste klart å vise bilde av riktig bil når de skal lage en artikkel og ikke av en ombygd 500 av forrige generasjon produsert i Mexico som ble bygd av FCA for å unngå ekstra avgift på hele modellspekteret i California og Oregon. riktig bil: https://www.fiat.no/500-elektrisk 4 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 (endret) 6 hours ago, Kahuna said: Dekk en kassebil med solceller så har du uendelig rekkevidde. Det vil ikke gå fort da men de som har hastverk med å krysse australia tar kanskje fly? Tja med dagens beste solpanel så klarer du kanskje å stable ca 1200 watt solceller på en kassebil. Om du er kreativ og har en solar stack og stabler panelene i høyden slik at du kan falle dem ut så kan en vel uten å være mester i origami komme opp i 3 til 4000 watt. Problemet er jo at for at stacket skal virke så må du stå i ro og "falle ut vingene". Så en overlander på youtube som hadde en slik løsning, men der gikk solstrøm kun til forbruk og AC/varme/kok/dusj siden det var ICE overlander. Men det blir jo litt begrenset rekkevidde selv med max sol en hel dag om solpanelene også skal lade opp batteribanken som driver skyssen fremover. Vi er vel ennå der at EV ikke er for absolutt alle, de som skal krysse Australia bør kanskje vente litt, eller ha godt med tid om de ønsker å starte nå. For all del, Australia er stort, og skal noen krysse hele kanskje på kryss og tvers så blir det vel også mest opplevelse og moro om turen kan foregå i moderat tempo uten de veldig lange kjøreturene per dag. Da er det tid og anledning til alt fra badeliv, se etter slanger, edderkopper og "flytende tømmerstokker" med store kjever. Men du skal se, det er nok mange i tråden som ville hatt det så travelt at det eneste kjøretøyet de kunne brukt var en Dakar truck el liknende. Du vet, de samme som alltid kjører 1000 km i strekk på biltur, minst. Og som synes at opplevelser og hvile på biltur er for sveklinger, og som synes pampers og kateter er en naturlig del av enhver langtur med bil. Endret 22. juli 2021 av bojangles 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 bojangles skrev (9 minutter siden): Tja med dagens beste solpanel så klarer du kanskje å stable ca 1200 watt solceller på en kassebil. Om du er kreativ å har en solar stack og stabler panelene i høyden slik at du kan falle dem ut så kan uten å være mester i origami komme opp i 3 til 4000 watt. Problemet er jo at for at stacket skal virke så må du stå i ro og "falle ut vingene". Så en overlander på youtube som hadde en slik løsning, men der gikk solstrøm kun til forbruk og AC siden det var ICE overlander. Men det blir jo litt begrenset rekkevidde selv med max sol en hel dag. Det er mulig det mest effektive er å lagre panelene inne i bilen og spre dem utover i pausene. For å hente 100kWh fra sola i løpet av en dag trenger man 80m2. Om panelene er 1cm tykke vil stabelen kreve et volum på 800 liter. En Tesla Model X har 2500 liter lagring med setene nede, det ser med andre ut til å være oppnåelig å krysse øde områder ved å ha med seg nok solceller, lade om dagen og kjøre når sola er lav eller under horisonten. Men nå er jeg ganske langt fra trådens egentlige tema etter hvert. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 (endret) Solceller for langkjøring uten ladepauser er vel egentlig dømt til å feile. Enten det eller ekstreme kompromisser og optimale forhold. Ikke for å være bare pessimist her, men jeg ser nytten av solceller annerledes enn Australiakrysserne. Ved vanlig daglig småkjøring har solceller mye større potensial for å dekke dagens kjørte kilometere. Og selv om 100% selvforsyning ikke oppnås så er det uansett fint å redusere behovet for å plugge inn. Vanlige biler får nok fleksible solceller som følger formene på bilen. Kassebiler kan bruke det flate taket. Bobiler og campingvogner har derimot større behov for stack som kan brettes ut: Paneler som dekker hele taket under kjøring og øker rekkevidda, særlig hvis man kjører sakte og har mange stopp under veis. Når man parkerer og kan det brettes ut for for å gi tak og skygge på bakken rundt vogna. Regntett bør det også være for å ha dobbel funksjon. Videre kan det fungere som feste for forteltet. Også bør det være vippbart til en viss grad sånn at man får sola mer rett på. Endret 22. juli 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå