Gå til innhold

OL til Tromsø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*tenner brannfakkel*

 

Jeg håper bare det blir like mye bestikkelser av OL-pampene denne gangen som forrige.

 

*kaster*

*kaster 2 stk brannfakler tilbake*

 

1.Underlig at de fleste pampene i norsk idrett og den olympise komitee er tidligere medlemmer og gode venner av arbeiderpartiregjeringer på 70 og 80 tallet.

2.Rart at Per Ravn omdal er æresmedlem i Arbeiderpartiet... :roll:

 

*løpe sin vei og ta en god sving rundt youngtorvet.*

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir noe OL i Tromsø i 2014 av følgende grunn:

 

Lysforholdene. I Tromsø er det josom kjent mørkt store deler av døgnet om vinteren. Og siden IOC sier det er uaktuelt å arrangere lekene i mars, så vil det være enkelt øvelser det rett og slett vil være umulig å få gjennomført; Utfor og Super G, for å nevne et par stykker. Disse er, sammen med Hopp, de største, og kanskje viktigste øvelsene i OL, hvis man tenker tv- og tilskuerinntekter, så jeg tviler på at IOC vil fjerne disse fra programmet.

 

Noen vil vel kanskje komme med den glupe ideen om å sette opp flombelysning, men jeg regner med at også dette vil være uaktuelt med tanke på sikkerhet for utøverne. I en slik sport med de hastighetene, vil ikke flombelysning være bra nok. Vanlig dagslys er det eneste som holder, og det dagslyset er ikke bra nok i Tromsø på den tiden av året.

 

Men det er 10 år til, og mye kan skje på ti år. Og ser man bort ifra nevnte øvelser, kunne mørket gitt en spesiell atmosfære under lekene.

 

Men, bare for å ha nevnt det: alle argumentene som er kommet opp bl.a. i media går på penger. At det vil bli så dyrt å arrangere OL. Akkurat det samme ble sagt før OL på Lillehammer, men etter lekene var vel alle enige om at det hadde vært et relativt vellykket arrangement.

 

Men som sagt, jeg trur det blir helt uaktuelt uansett.

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det blir noe OL i Tromsø i 2014 av følgende grunn:

 

Lysforholdene. I Tromsø er det josom kjent mørkt store deler av døgnet om vinteren. Og siden IOC sier det er uaktuelt å arrangere lekene i mars, så vil det være enkelt øvelser det rett og slett vil være umulig å få gjennomført; Utfor og Super G, for å nevne et par stykker. Disse er, sammen med Hopp, de største, og kanskje viktigste øvelsene i OL, hvis man tenker tv- og tilskuerinntekter, så jeg tviler på at IOC vil fjerne disse fra programmet.

Skulle tro det var mer en nok lys. Du tenker tydeligvis på mørketiden, og den er som kjent ikke i februar... I slutten av februar står solen opp i halv åttetiden om morgenen, å går ned i halv femtiden om ettermiddagen. Da har man altså 9 timer med fullt dagslys hver dag. Hvis de ikke klarer å putte disse øvelsene inn på disse 9 timene, så var det tydeligvis ikke meningen heller...?

Lenke til kommentar

OL, spesiellt i Tromsø er noe av det mest idiotiske som er kommet fra Hermann Kristoffersen(Ordfører) med følge. Pr. idag finnes det ikke penger til å vedlikeholde offentlige bygg. Det være seg skoler, svømmehaller e.t.c. Det er ikke penger til å opprettholde dagens tilbud til eldre heller.

Men penger til nytt Rådhus og en OL søknad, for å ikke snakke om et eventuellt arrangement av OL, det er ikke noe problem. Når nyheten om at Tromsø var valgt dro Hermann med følge ned på Ølhallen og spanderte villig vekk øl. Etterpå dro de på Emmas Drømmekjøkken, som ikke er den billigste resturanten i Tromsø. Det er det penger til. Til tross for at Tromsø kommune har en samlet gjeld på over en milliard.

 

Man kan spørre seg om hvem som skal betale for vedlikehold av annleggene etter OL, i og med at Tromsø kommune ikke har penger til vedlikehold av dagens annlegg?

 

Tromsø Lufthavn har ikke kapastiet til å ta imot all det trafikken som genereres under OL. Det har heller ikke veinettet. Så her må det utbedringer til.

 

Men skjønner Hermann og co. veldig godt. La oss flytte fokus bort fra det faktum at kommunens økonomi er kjørt på ræva, til noe som i utganspunktet kan virke positivt.

Det virker som om det er viktigere å sette varige spor etter seg enn det er å gjøre en god jobb. Så det er vel hevet over enhver tvil at det finnes penger til å gjøre litt av hvert, men bare så lenge det kommer kommunens egne politikere til gode, og ikke ellers...

 

Så man får ta OL søknaden for det den er, et forsøk på å flytte fokus.

 

70 millioner for å utforme en søknad. Vancouver brukte 170 millioner. Hva er det som gjør at Tromsø blir så mye billigere. Sansynligvis det faktum at det er lettere å få mer penger til et projekt som er igang, enn det er å få penger til et prosjekt som i utgangspuntet er for dyrt.

Lillehammer sprakk med 7 milliarder. Sluttsummen endte vel på mellom 8 og 9 milliarder. Når det er budsjettert med at OL i 2014 kommer til å koste mindre enn det kostet å arrangere OL for 20 år siden, sier det meg bare en ting. Budsjettene er satt opp med ett mål for øyet. Å få regjeringen med på å søke OL, så får regninga komme i ettertid.

 

- Ja, siden vi har bestemt oss for å søke OL, må vi jo ha et budsjett. Kanskje vi skulle lage et utkast?

- Ja, det hørtes ut som en god idè. Skal vi se, hva trenger vi?

- Vi må ha en bob bane! Hvor mye tror dere den vil koste?

- Tja,  bakker har vi jo allerede, Det er jo bare å hogge noen få trær, så er det bare å sette igang å støpe.

- Det koster sikkert ikke så mye. Skal vi si en million?

- Ja, en million er ganske mye penger, så det holder sikkert i massevis

...

:roll:

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

OL er i utgangspunktet galskap å investere penger i.

Svære anlegg som blir lite brukt, og ender opp med store konkurser.

 

Selvfølgelig kan det være noe positivt med det og, slik som "Reklame for landet / landsdelen", men det spørs om det veier opp for de store investeringene.

 

Mange (de fleste ?) kommunene sliter med dårlig økonomi, og legger ned skoler, eldrehjem o.l., eller har ikke råd til vedlikehold av eksisterende bygg.

 

Hvorfor skal vi da gjøre investeringer i milliardklassen for ett arrangement ?

 

OL i tromsø, og opera på bjørvika er galskap !

 

Bruk heller pengene på skoler, helsetjenester, eldreomsorg, veier og annet som er mer "nyttig"

 

Tromsøværingene har visst inntatt en ny jappetid kan det virke som...

Lenke til kommentar

Hvorfor er Tromsø så ille som OL by da? Det er tross alt flere komiteer som har kommet frem til den konklusjonen av vi skal søke med Tromsø og IKKE Lillehammer, så noe godt må det jo være der oppe!

 

Argumentet med at man bygger så store anlegg som ikke blir brukt etterpå er bare tull. Selvsagt blir de brukt etterpå, av den oppvoksende generasjonen. Kanskje det ikke finnes hoppbakker der oppe slik at de må bygge de og dermed så kan man drive skihopp oppe i Tromsø også, noe man kanskje ikke hadde muligheten til før.

 

Å snakke om penger er også dumt. Mange OL går i overskudd, og ALLE OL går i overskudd viss man tar med effektene av all den gratise reklamen man får ved å vise seg frem på den måten som man gjør.

 

Og en annen ting, jeg vet det er mange som er imot et OL i Tromsø forid de da må reise så utrolig langt for å få det med seg (sørlendinger og østlendinger spesielt.)

 

Nei, vi kan ihvertfall sende ivei en søknad men jeg også tviler på at OL vil havne i Tromsø. Gi det til svenskene istedenfor :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvorfor er Tromsø så ille som OL by da? Det er tross alt flere komiteer som har kommet frem til den konklusjonen av vi skal søke med Tromsø og IKKE Lillehammer, så noe godt må det jo være der oppe!

Det er ikke at det er Tromsø som gjør det galt, det som er problemet er kommunikasjon. Jernbaner eksisterer ikke nord for bodø, som det kommer å bli enorme transport kostnader.

 

Flyplassen i Tromsø er neppe klar for slike mengder, og veiene i Tromsø er mest bare kaos (har bodd dær i 3 år, så jeg snakker av erfaring)

 

Hadde OL intressert meg hadde det vært best å ha det i Tromsø, det er snakk om 3-4 timer å kjøre.

 

Jeg mener vi heller kunne brukt pengene på skoler osv osv.

Lenke til kommentar
Mange (de fleste ?) kommunene sliter med dårlig økonomi, og legger ned skoler, eldrehjem o.l., eller har ikke råd til vedlikehold av eksisterende bygg.

 

Hvorfor skal vi da gjøre investeringer i milliardklassen for ett arrangement ?

 

OL i tromsø, og opera på bjørvika er galskap !

 

Bruk heller pengene på skoler, helsetjenester, eldreomsorg, veier og annet som er mer "nyttig"

 

Tromsøværingene har visst inntatt en ny jappetid kan det virke som...

Må dessverre si meg helt enig her. Og det er ikke bare snakk om nyttige, men

livsnøvendige ting!

Så lenge det er EN eneste som må vente i sykhuskø(som jo gjør at flere dauer),

så lenge det er EN gammel som ligger på et toalett og ikke får nøvendig ettersyn.

og så videre sånt som du nevner - så burde Ol og Operahus vente.

Det viser at det er noe alvorlig skakt og galt i samfunnet.

Hvis det hadde vært like mye vilje og engasjement blant "toppene" til å ordne opp

i disse nøvendige tingene som det er til å flotte seg for utenforverden, hadde vi

ikke hatt mye problemer.

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere, Tromsø har pr. idag ikke råd til å vedlikeholde de annlegg og offentlige bygg som finnes.

 

Selvsagt er det positivt at det kommer flere annlegg hit, men spørsmålet man kan spørre seg om det er grunnlag for drifta av annleggene etter OL.

Tromsø har hoppbakke, trenger Tromsø stor og liten bakke? Nei.

Tromsø har ingen ishaller. Det finnes en utendørs skøytebane som er på nippen til å bli stengt fordi kommunen ikke har penger til å utbedre den og holde isannlegget igang så det er mulig å bruke den. Trenger da Tromsø to eller tre ishaller? Nei.

For å ikke snakke om bobbane, utforløype e.t.c.

 

Flyplassen må bygges ut, det samme må stort sett hele veinettet til/fra og i Tromsø, som igjen kommunen må vedlikeholde i ettertid. Igjen har det store problemer med å vedlikeholde/brøyte de veiene som allerede finnes.

 

Når det snakkes om ringvirkninger. Man kan spørre seg om hva som vil gi best markedsføring av regionen. Et OL til 14 milliarder eller 14 milliarder til bruk på markedsføring...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...