Gå til innhold

OL til Tromsø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er helt dust å bygge så mye for bare 14 dagers show. I såfall synes jeg at det bør gå i overskudd, og ikke en krone fra statskassen. Hvis folk i nordNorge er så kåte på å få arrangere OL, synes jeg de kan betale gildet selv. Resultatet vil bli:

*Masse nye dyre annlegg som ikke brukes. OL-annlegget på Lillehammer brukes knapt, og det ligger faktisk blandt folk.

*Kraftig utbygging av hotell o.l., med det resultat at det blir overbelegg deluxe når OL er ferdig.

*Veier må bygges ut etc.

Også må vi ta med de obligatoriske kostnadsoverskridelsene. Når Nagano kostet 120 mrd så er det naivt å tro at Norge slipper unna med 5-6 mrd.

Ingen kommer til å dra til Tromsø for å bruke annleggene til trening og på stevner. Det er kortere vei til syd-Tyskland og Østerrike og Nord-Italia, og mye billigere.

Anyways, Norge får garantert ikke OL i Tromsø.

Det er vel like greit at de bruker opp en ørliten del av "problempengene" vi har på bok.
Det er nettop når vi bruker pengene at de blir et problem > inflasjon.
Det er viktigere ting å bruke milliardene på 
Få fart på snøhvit og stoppe kjeften på de PR-kåte nordleningene. :thumbs:
Lenke til kommentar

Ser poenget med nord-norge (Artic), men det er galt, for jeg tror

det er feil å tenke kvotering av landsdelen på den måten. Det vil ikke skje en

utvikling av sivilisasjonen i Nord-norge uten at det gjøres kunstig. Nord-norge er sted der Samer, fangstfolk, forskere og noen idealister trives. Få andre.

Lenke til kommentar

Jeg redd denne debatten er startet på feil måte. Det er åpenet for to diskusjoner i en tråd, noe som gjør den ufruktbar. Muligens med hensikt. Man burde heller ha to tråder, hvor man i den ene diskutert hvorvidt man er for eller i mot OL i norge og i den andre diskutert om man er for eller i mot OL i tromsø Da først tror jeg vi klarer å skille ut motivene bak meningene..

Jeg finner det interessant å vite hvorfor folk mener det de mener, ikke bare hva de mener.

Lenke til kommentar
Jeg redd denne debatten er startet på feil måte. Det er åpenet for to diskusjoner i en tråd, noe som gjør den ufruktbar. Muligens med hensikt. Man burde heller ha to tråder, hvor man i den ene diskutert hvorvidt man er for eller i mot OL i norge og i den andre diskutert om man er for eller i mot OL i tromsø Da først tror jeg vi klarer å skille ut motivene bak meningene..

Jeg finner det interessant å vite hvorfor folk mener det de mener, ikke bare hva de mener.

Ja jeg ser hva du mener nå (startinnlegget), men det var ikke med hensikt :no:

Det har noe med at det ligger litt i den sakens natur at man ser

for seg flere sider med helhets-aspektet vedr. dette temaet

Lenke til kommentar
Synes foresten Tromsø er en fin by.

Ærlig talt...har du noen gang vært i Tromsø? Jeg har vært i de fleste norske byer, og Tromsø er desidert den styggeste av dem. Eneste fordelen med OL der, er en total byfornyelse.

mvh

Pantera

Har selv bodd i Hammerfest i 9 år og tok fly til og fra Oslo hvert år. Da stoppa jeg innom Tromsø i flere timer hver gang. Har også hvert i tromsø på flere friidrettstevener så jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg er i mot OL i norge. Det synes jeg ikke vi har råd til. Bare å titte rundt i landet, så ser man det. Mangel på sykehjemsplasser, skoler, helsetilbud. Den lista kunne bli lang. Men hvis vi absolutt må ha OL, så hvorfor ikke ha det der vi hadde det? Selv om Tromsø er en vakker by, og et vakkert sted.

Nei, bruk pengene på noe annet. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som bor der oppe? gi pengene til meg dere, så får i alle fall en person nytten av dem...

Er mange som bor der ja... Vi snakker om den største byen nord for Trondheim. Dessuten vil det også øke populariteten i nord-norge, og det er bra. Så slipper vi at halvparten av Norge står øde.

Lenke til kommentar

Sitter med almanakken her, og der står det at Tromsø har 61 182 innbyggere.

Av disse er:

895 sysselsatt i primærnæringer

10 412 sysselsatt i sekundærnæringer

49 556 sysselsatt i tertiærnæringer

Av det som står over her skulle man tro noen trodde det var omvendt med hensyn til hva folk gjorde. Men men, uvitenhet er jo ikke et nytt fenomen :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel, har noen vært i Tromsø? Området er jo perfekt, men kommunen sliter allerede med pengene og bare søknaden koster 70 millioner! Som er en del penger, skjønner ikke at en by som trenger så mye annet ikke bruker pengene på noe bedre. Skolene i byen er jo rett og slett elendige. Enda ett PR-Stunt for å sitte ved ordfører makten i ett par år til sier jeg. Liker ikke den der OL-Idèen jeg...

HVIS Tromsø får OL i 2004 så sier jeg bare gratulerer, Herman Kristoffersen! Du har sørget for at skolene i byen faller sammen og du mister en generasjon ungdommer pga. noe OL greier. Byen er jo seff helt ok og teoretisk sett ganske fint å ha OL i, men om de får det tviler jeg ganske på.

Lenke til kommentar
Jeg er i mot OL i norge. Det synes jeg ikke vi har råd til. Bare å titte rundt i landet, så ser man det. Mangel på sykehjemsplasser, skoler, helsetilbud. Den lista kunne bli lang. Men hvis vi absolutt må ha OL, så hvorfor ikke ha det der vi hadde det? Selv om Tromsø er en vakker by, og et vakkert sted.

Nei, bruk pengene på noe annet. :thumbdown:

Vel, du har jo ett poeng.. Men så er jo Norge faktisk en del av de bedre landene i verden å bo i samtidig. Alle andre land i Europa har helt sikkert like mange problemer og sikkert enda verre problemer enn oss også... ;)

Lenke til kommentar

I 94 lå jeg i telt på Lillehammer i 36 minus og koste meg om kveldene med trøndere, svensker, finner og karsk. Veldig bra stemning den gangen. Men er det verdt det det koster å arrangere ?

Nei. Du kan få samme moroa av et par Quart festivaler eller liknende. De som ser arrangementene på TV, vil sitte klistret til skjermen uansett hvor i verden det foregår.

Det som plager meg mest er at, hvis go-ahead blir gitt, vil finansieringen være slik at alle de midlene som i dag blir brukt til opprusting av lokale idrettsanlegg, bygging av fotballbinger, skateparker, sykkelbaner, treningshaller, svømmeanlegg og alt som ungene synes er moro, alle de midlene vil gå til å bygge anlegg som skal brukes i 3 uker for siden å forfalle.

Det er nemlig tippemidlene som vil gå til dette - penger som nå kanaliseres inn i lokale tiltak for breddeidrett og annen kultruvirksomhet.

Erfaringene fra Lillehammer er jo at det ikke går i hop i det hele tatt - effekten for området der er minimal. De har fått noen fine anlegg som sliter fælt - noen andre nybygg som brukes, men ellers lite.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...