Gå til innhold

Får ikke lagt inn Windows

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er litt frustrert når jeg skriver dette, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. I går kveld da jeg slo av maskinen fungerte alt fint, men da jeg kom hjem fra jobb i ettermiddag fikk jeg ikke komme inn i Windows (XP). Tenkte da at det ville vært greit å fått inn en clean install igjen, siden det er en stund siden sist.

Dette skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort. Da jeg hadde slettet C:\ og skulle formatere denne med WinXP cd'n fikk jeg ikke formatert der. Da tenkte jeg at jeg skulle prøve med fdisk (har en Win98 boot-cd jeg lagde for noen år siden liggende). Alt virket helt kurrant, og jeg fikk fikset disken på ny, og formatert den til FAT32 (konverterer den til NTFS senere).

Da jeg skulle prøve å legge inn XP på nytt maste den om det samme. Får opp listen over disker når jeg skal velge hvor jeg skal legge Windows-installen

• 194475 MB Harddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi [MBR]
  • Uten partisjoner 8 MB
  • D: Partisjon1 (Filmer) 116691 MB
  • E: Partisjon2 (BackUp) 77776 MB
  • 57256 MB Harddisk 0 på Id 1 på buss 0 på atapi [MBR]
  • C: Partisjon1 (Windows) 57255 MB

Da jeg prøver å legge Windows på C:\ som jeg alltid har hatt det står det "Disken inneholder ingen Windows XP kompatibel partisjon" og at jeg skal slette enten D: eller E: fordi instakkasjonsprogrammet må skrive noen oppstartsfiler på

194475 MB Harddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi [MBR]

Regner med at det er MBR som er fucka hos meg, hvordan den har blitt det vet jeg ikke, menmen...

Er det noen som kan hjelpe? Skulle gjerne hatt maskinen oppe å gå i kveld:(

PS! Det funker ikke å legge inn Win2000 eller WinME heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er MBR som er herpa så kan du bruke en bootdisk som har fdisk på seg. Når du har bootet fra diskett så skriv kommandoen her: fdisk /mbr

Dette skal resette MBR og mest sannsynligvis så vips fin og rask. Dette har hjulpet meg en gang jeg fjernet linus partisjon på disken og vips så ville den ikke gå opp i windows en gang.

Men obs, jeg vet ikke om det er risiko for å miste partisjoner da. Gikk helt fint for meg, men har ikke testet dette mer enn 1 gang, fikk tipset av en kompis.

Lykke til i allefall.

Lenke til kommentar

har du prøvd å fjerne C:\ partisjonen i WinXp installasjonen, så lage C:\ igjen?

Prøv evt å installere WinXp på C:\ når den er Fat32, så konverter den etterpå til NTFS.

Edit:

Om jeg tolken dataene over riktig så har du en 60GB og en 200GB disk i pc'en din. og C: er 60GB'en. 200GB har D og E og er en egen fysisk disk.

Ta da bort 200Gb disken helt fysisk. Så kjør 60GB helt partisjonløs og sett partisjoner igjen. :)

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Ja, du tolket dataen helt riktig ;)

Tenkte på det samme i sted, men var ikke sikker på om dette ville hjelpe. Skal prøve det nå, og jeg poster hvordan det går. Hvis det ikke går nå, må jo disken være ødelagt, og det VET jeg den ikke er :)

Lenke til kommentar

om 60GB'ern har tatt kvelden så kan du skaffe den en 20GB+++ disk til som erstatter. Den setter du opp og partisjonerer slik du vil. Legger inn OS, så skru av, koble til den andre disken og vips så har du ting oppe igjen. :)

Lykke til, jeg selv har ett annet problem. Korrupte filer innimellom. Disktesting har ikke påvist noe feil, ikke ramtesting heller. Samt formatert og reinstaller XP her 3 ganger, samme problem. Samt Spill som funker og ikke funker, funker det ikke, vent noen timer så funker det igjen. Får opp feil dialog boks når det ikke fungerer. Blir litt gretten av det, men sjelden. Synd at når jeg oppdaget det så har jeg mistet masse private familie bilder og slikt. :(

Krysse fingre på at jeg finner løsningen etter hvert.

Lenke til kommentar

Nå var filene lagt over på hd, og maskinen skulle restarte for å starte installasjonen. Etter en liten stund kom denne meldingen opp;

Windows kunne ikke starte på grunn av en harddisk-konfigurasjonsfeil.

Kan ikke lese fra den valgte oppstartsdisketten. Kontroller oppstartsbanen og disketten.

Se Windows-dokumentasjonen...

:scared:

Lenke til kommentar

Når man kommer over en "kneik" så ser det fort mye bedre ut. :) Vært i slike situasjoner mange ganger før jeg. Blant annet linux-borte og fdisk /mbr saken. Men også når jeg tryna PC'en på jobben, W2K pro og endre litt i registry. Reboot og fikkd en ikke opp igjen, så måtte man fram med CD'er og legge inn på nytt igjen, men nettverks drivere hadde ikke windows inne, så fant ei heller IT gutta drivere, ei heller IBM med en gang. Satt neste 2 hele arbeids dager uten PC da. hehe, PS avtalt med IT gutta om å endre i registry. hehe

Lenke til kommentar

Kanskje disken holder på å ta kvelden i og med at problemet plutselig oppstod. Test med en annen disk, gjerne med en gammal ata33 disk fra bunnen av skuffen, så får du ihvertfall sjekket om problemet ligger der.

Ellers kan det vel være en ide å titte innom bios at disken er riktig detektert (cd-rom`en også for den saks skyld). Sjekk at LBA er satt på disken.

Lenke til kommentar

Det gikk nå...eller...det gikk før Spiderman begynte på Tv1000 :)

Måtte fjerne disken med fdisk igjen, formatere og vips så fant WinXP cd'n ut at den ville la meg installere likevel. Var heller ikke værre enn at jeg plugget in IDE og strømkablene når XP var installert.

Takk for hjelpen forresten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...