Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lite livsglede

Gjest d9adb...f98

Anbefalte innlegg

Gjest d9adb...f98

Hei

jeg har det stort sett veldig fint i hverdagen, har gode venner, men trives også godt i mitt eget selskap, har en god jobb osv. Men noen ganger så er jeg helt utrolig nedfor. Det kan være småting eller litt større som utløser det, og det er ikke alltid jeg vet hva det er en gang. Det kan vare alt fra en dag til en uke eller mer. I dag er min første dag i sommerferien, og jeg har null livsglede. Ser ikke frem til noe som helst. Har ikke stått opp enda en gang. 

Det som kanskje skremmer meg mest er at jeg lurer på hvordan jeg vil reagere når noen i nær familie blir eldre og dør. For når jeg kan bli så nedfor som jeg er nå av «småting» så er jeg redd jeg kommer til å bli helt ødelagt i kanskje flere år. 

Noen som har forslag til hvordan takle dårlige dager bedre? Både nå og i fremtiden..

Anonymous poster hash: d9adb...f98

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med fastlegen din om du kan få en time hos en psykolog. I verste fall lærer du bare noen teknikker som du kan bruke til å hjelpe andre når de sliter med å håndtere egne følelser, i beste fall får du et bedre overblikk og stabilitet over eget følelseregister. Husk at folk flest opplever en mental sykdom i sitt liv og at (iaf i UK) er depresjon det nest mest vanligste å behandle for helsevesenet, selv om folk kanskje ikke prater om egne erfaringer med det så ofte.

Lenke til kommentar
Gjest d9adb...f98

Ja, mulig jeg skal ta en prat med fastlegen. Men problemet er at jeg 99%av tiden er i godt humør. Men når jeg først har en eller flere dårlige dager føler jeg at jeg går helt i kjelleren, og sliter virkelig med å få tankene over på noe annet. Helt til det plutselig kan gå over igjen.. Så om jeg bestiller time hos fastlegen nå, så er det sannsynligvis gått over når jeg får time om tre-fire uker

Lenke til kommentar

Det gjør ikke noe. Personlig har jeg hatt gjentagende depresjoner (bipolar 2, med 2 - 3 sykluser per år) siden jeg var 17 år, og de gangene jeg har bedt om psykolog har jeg innen jeg har fått psykolog, vært ferdig med depresjonen. Men det går bra (selv det optimale hadde vært at ventetida hadde vært kortere og de kunne vært der da du faktisk har depresjon). Selv om du ikke har depresjon når du endelig får time, hjelper de deg med å få oversikt over hvorfor det kanskje skjer og hvordan hindre/mitigere framtidige episoder. 

Det er ikke alltid man får en riktig type psykolog (jeg f.eks. prater best med psykologer som er menn og gjerne rundt min egen alder), men hvis man får en type man kan åpne seg opp for kan det hjelpe mye. For meg har personlig har det kommet til et punkt hvor jeg ikke har hatt en eneste depresjon/hypnomani episode på snart 4 år, og det uten medisin behandling. At det kunne skje, var det samme som å tro på nissen for meg, 10 år tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest d9adb...f98

Det er mye mulig du har rett. Føler bare det er å gå litt langt siden jeg har svært få dårlige dager, problemet er bare at når jeg først har en dårlig dag er jeg totalt nede i kjelleren 

Lenke til kommentar

Hør med fastlegen, dette er sånn de kan hjelpe deg med å få oversikt over. Selv om du kanskje ikke opplever det så ekstremt akkurat nå, er dårlig følelsehåndtering noe som kan gi vesentlig verre episoder når man senere opplever noe traumatisk, sånn som du nevnte i starten. Bedre å arbeide forebyggende enn å reparere etterpå. Samme som det meste ellers i kroppen. Se på det som alt anna småting som man går til fastlegen for. 

Lenke til kommentar
Gjest d9adb...f98

Du har nok rett, er redd jeg vil få virkelige problemer når jeg en gang opplever dødsfall i nær familie. Så det er kanskje noe som er verd å nevne for fastlegen..

Lenke til kommentar

Å ha noen å snakke med om hva en føler er ofte en bra ting.

Ellers så vil jeg anbefale å se litt på psykologi rundt dette. Har ikke noe link annet enn denne jeg fant nå i farten: 14 tips for hvordan håndtere stress & bekymring | Psykolog Kristian S. Nibe (oslo-psykologene.no)

Ellers så har jeg hatt litt nytte av Mindfulness der jeg fant noen gratis app'er på mobil som hørte litt på (engelsk språk). En beskrivelse av Mindfulness: Mindfulness | Psychology Today

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...