Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Privat luftspenn - verktøy for å kutte stålstrengene?

Anbefalte innlegg

På en liten eiendom har vi et privat, utdatert anlegg for veibelysning. Består av noen få ca. 7-9 meter høye stolper med lysarmatur, strømforsynt med stålstrenger mellom i et luftspenn.  Ønsker å demontere alt, stolpene kan legges ned, men ønsker å fjerne strengene først uten å klatre opp i stolpene.

Finnes det noe smart verktøy som kan brukes fra bakken for å kutte strengene i spennet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Sprengstoff har en rekke fordeler. Det er også et verktøy man må lære å bruke. Noen steder kan det ikke brukes.

Hvis det er langt fra folk og en stolpe med f eks tre vaiere eller stenger, så kan man sprenge to og la den tredje bestemme fallretningen, for så å kappe den med en forsinker. Samtidig kan man stå på sikker avstand både fra fallet til stolpen og spente vaiere som slår om seg som en pisk. Etter at det er stille kan man trygt ferdes der etterpå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis du ikke har sprengstoff, så kan du trekke det ned med tau. Kaste en line opp med en kastevekt og hale over tauet, så trekke det dobbelt eller trekke en løkke opp og feste andre enden bakpå en lastebil og dra eller rykke det ned. Hvis tauet ryker må ingen komme i veien. Slike har drept folk før. Hvis du skal ha dobbelt tau, så husk å legge det to ganger rundt stanga først, ellers vil det svake punktet være der stanga møter tauet, altså knekken over stanga.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mobile999 skrev (32 minutter siden):

Jeg tror TS mener strømledningen mellom toppen av stolpene, ikke barduner.

Samme metode. Litt brutalt med tau og bil, men trolig effektivt. Når ingen vil klatre, så ser ikke jeg noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvem eier anlegget? Selv om det er "privat", kan det være andre som han ansvaret for det? Hvis det er privat, er det koblet fra stømnettet, slik at dette kan gjøres uten risiko? Er det noe i veien for at man kan kappe stolpene ved bakken, og la de falle ned et etter en, og fjerne kabel etter at alt er nede? Hvis ikke, ville jeg vurdert å leie en lift, og kappe av i toppen av hver stolpe. Hvis det er lett tilgang til området, tar ikke det mange minutter pr stolpe.

Lenke til kommentar

Eg har vanskeligheit for å sjå for meg eksakt kva du treng eit verktøy til. Kva dimensjonar snakkar vi om her? 

Som andre har nemt så er det potensielt farleg å jobbe med ting som står i spenn. 

Om eg forstår deg rett så er det straumkablane som ikkje står i spenn som du vil kappe før du legger ned stolpane, og at verktøyet du er ute etter er av typen greinkuttar der ein har eit sagblad på eit langt skaft for å trimme greiner høgt oppe. Det er mulig du finner avbitertang med teleskopstang, men 7-9 meter er bra høgt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...