Tallak Tveide Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 23 hours ago, Simen1 said: Mener du: Hva er optimal miks av el og hydrokarboner? eller Hva er optimal miks av fornybart og ikke fornybart? eller Hva er optimal fossilandel i elmiksen? eller noe annet? Kanskje den andre treffer best hva jeg prøvde å si. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 (endret) Hva er ønskelig antall trafikkdødsfall? 0 Men hva er realistisk å oppnå om 5, 10 og 20 år om vi legger god* innsats i det? Samme med fossil fornybart vs ikke fornybart. * god som følge av optimal innsats, ikke ekstrem innsats med enorme økonomiske og sosiale konsekvenser. Endret 29. juli 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 (endret) 9 minutes ago, Simen1 said: Hva er optimalt antall trafikkdødsfall? 0 Men hva er realistisk å oppnå om 5, 10 og 20 år om vi legger god* innsats i det? Samme med fossil fornybart vs ikke fornybart. * god, ikke ekstreme med enorme konsekvenser økonomisk og på andre måter. Absolutt godt poeng som flere bør lære seg. Hver reduksjon har som oftest økende marginalkostnader, og det kan være at å få noe helt ned til null er urealistisk kostbart. Derimot kan man kanskje kutte 80 prosent og være fornøyd. Optimalt er ikke null og kommer an på spart tid på strekningen av høyere fartsgrense. 0 hadde vært ganske enkelt å få til, bare å sette fartsgrensen til 30 km/t overalt. I motsatt ende ville vi fått for mange døde ved fri fartsgrense. Ved 30 km/t ville mange ikke gjort annet enn å kjøre, så ville vært nært en dødsdom. Slik er det med alle prosjekter med nullvisjoner og prestisjeprosjekter. All logikk er kastet på båten, og ingen avkastningsvurderinger. Det er veldig enkelt å forholde seg til nullvisjoner (host nullvekstmålet og trafikkdøde) uten å argumentere for det. Slike visjoner er et økende problem i norsk politikk. Endret 29. juli 2021 av Wisd0m Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 (endret) On 7/28/2021 at 11:58 AM, trikola said: På sikt blir det sikkert også andre batterityper: natrium (som er en del av havsaltmolekylen) står i samme kolonne i det periodiske system som litium og har derfor som element liknende egenskaper. Jøss, bare én dag senere kommer noe aktuelt: https://electrek.co/2021/07/29/catl-introduces-first-gen-sodium-ion-battery-and-ab-lithium-sodium-pack/ Endret 29. juli 2021 av trikola 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 29. juli 2021 Del Skrevet 29. juli 2021 trikola skrev (På 28.7.2021 den 11.58): Olje og gass er i alle fall en begrenset ressurs. Både på utvinningssiden og på utslippssiden (atmosferen får ikke større volum etter behov). Men du tenker vel på litium? Det finnes store mengder i havet, men utvinningen p.d.d. er krevende. Heldigvis er litium i batteriene bare på utlån (i motsetning til energien i oljen) - når batteriet er utslitt er det fortsatt like mye litium igjen som da det var nytt og 'utvinning' av litium fra gamle batterier skulle være kurant - i alle fall ift utvinning fra sjøvann. På sikt blir det sikkert også andre batterityper: natrium (som er en del av havsaltmolekylen) står i samme kolonne i det periodiske system som litium og har derfor som element liknende egenskaper. Natrium-baserte batterier Jeg ser ikke noe jeg er uenig med deg i det du skriver. Jeg forsøkte bare å illustrere hvorfor det gir mening å produsere plugin-hybrider inntil batteriproduksjonen tar seg opp, i innlegget du siterte meg fra. Tallak Tveide skrev at hen mente fokuset på å promotere fossilbiler framfor elbiler (ref. opprinnelig artikkel om RAV4 plugin hybrid) er «kvalmende», og at slike biler ikke monner nok. Mitt svar på dette er at når produksjonskapasiteten for batterier er lav er det bedre å elektrifisere mange ICE biler og redusere CO2 noe i hver bil, enn å lage noen få nullutslippsbiler og omtrent samme antall ICE biler som før. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå