Mathias Klingenberg Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Test: Lei av ladekø? Denne bilen tar imot 340 kWh på to minutter Lenke til kommentar
Cleanupordie Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Her er det i infoboksen pt. oppgitt feil effekt med over 400 hk, riktig skal være 306 hk, dvs. 225 kW, ifølge bestillingssiden for bilen hos Toyota. Og jeg savner tiden for 0-100 km/t, måtte slå den opp samme sted, den er oppgitt til 6 sekunder. Akselerasjonstiden indikerer også at effekten på 306 hk må være den rette, og ikke over 400 hk. 1 1 Lenke til kommentar
Mathias Klingenberg Skrevet 18. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2021 Cleanupordie skrev (1 time siden): Her er det i infoboksen pt. oppgitt feil effekt med over 400 hk, riktig skal være 306 hk, dvs. 225 kW, ifølge bestillingssiden for bilen hos Toyota. Og jeg savner tiden for 0-100 km/t, måtte slå den opp samme sted, den er oppgitt til 6 sekunder. Akselerasjonstiden indikerer også at effekten på 306 hk må være den rette, og ikke over 400 hk. Hei! Beklager feilen, den er rettet. Tusen takk for at du sier ifra! Vennlig hilsen Mathias Klingenberg, journalist i TU 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Sitat Vi starter med fullt batteri, og når vi kommer til Oslo har vi fortsatt nesten fullt batteri og 69 kilometers elektrisk rekkevidde igjen, ifølge instrumentdisplayet. Det virker som om bilen kun bruker batteriet for airconditionanlegget. Her kunne vi tenkt oss at bilen var smartere og bruker drivlinjen full av grønne sertifikater i mye større grad. Vi har jo plottet inn hvor vi skal i navigasjonssystemet, hvorfor disponerer ikke bilen forbruket slik at batteriet er tomt når vi er framme? Ja, det virker litt dumt når man på en tur kaster bort muligheten til å kjøre en stor del elektrisk. Den eneste grunnen til å sitte igjen med masse rekkevidde når man kommer til Oslo er at det defineres som nullutslippssone og derfor har masse kapasitet igjen på batteriet om man skal gjennom byen. Men det burde i tillfelle være konfigurerbart slik at batteriet nesten er tomt om man skal parkere ved en lader. Dere bør høre med Toyota hvordan dette henger sammen. 5 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg mobile999 Skrevet 18. juli 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. juli 2021 Mathias Klingenberg skrev (5 timer siden): Denne bilen tar imot 340 kWh på to minutter Dere er morsomme. Klickbaitoverskrift! 13 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 TU bør ikke lengre vær et medlemsblad for NiTO og Tekna hvis dette er nivået... 4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 16 minutes ago, mobile999 said: Dere er morsomme. Klickbaitoverskrift! Jeg synes den var morsom jeg 😅 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Om bilen klarer seg med 400wh pr km betyr det faktisk at den i praksis oppnår 50% virkningsgrad. Det er mye. En sammenligning om vinteren hadde gitt enda bedre resultat 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 (endret) Trestein skrev (16 minutter siden): Om bilen klarer seg med 400wh pr km betyr det faktisk at den i praksis oppnår 50% virkningsgrad. Det er mye. Legg til nesten fulladet batteri ved start og ta hensyn til regenerering i nedoverbakker. Endret 18. juli 2021 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Får håpe det kommer Hybrid Hilux snart.. (Diesel fram og elektrisk bak) Eventuelt en ren elbil med stor batteripakke. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Jeg ville foretrukket el foran og diesel bak. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 mobile999 skrev (1 time siden): Dere er morsomme. Klickbaitoverskrift! "Lei ladekø? Kjøp en fossilbil da vel" 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Nå har jeg enda til gode å se ladekø ved noen av ladestasjonene i Bergen og omegn. Selvsagt bare en brøkdel av landet, men jeg mistenker at dette "ladekø-problemet" er veldig oppkonstruert, og primært kommer pga. folk som ikke planlegger når de drar på langtur med elbilen. Om man lader lite, men litt ofte, kommer man seg gjerne til neste lader dersom den du egentlig skulle lade på er opptatt Og ladekø er strengt tatt bare et problem (i den grad det er et faktisk problem) i fellesferien, spesielt nå pga. korona og at alle skal på norgesferie. Å ikke kjøpe elbil basert på dette svært snevre grunnlaget er nesten litt hysterisk 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 (endret) Sitat Tanken på RAV4 er bare på rundt 40 liter, men det tilsvarer rundt 365 kWh – nesten fire ganger kapasiteten til elbilene med de største batteriene. Dere bør også nevne at forbruket i kWh/km endrer seg dramatisk når den går over fra el til bensin. Det betyr jo også at bensin-kWh ikke kan sammenlignes med el-kWh når det kommer til rekkevidde. Det ble nevnt og omtalt godt så takk for det. Jeg var bare litt for raskt på avtrekkeren. Endret 19. juli 2021 av Simen1 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 23 minutes ago, Kajac said: Nå har jeg enda til gode å se ladekø ved noen av ladestasjonene i Bergen og omegn. Selvsagt bare en brøkdel av landet, men jeg mistenker at dette "ladekø-problemet" er veldig oppkonstruert, og primært kommer pga. folk som ikke planlegger når de drar på langtur med elbilen. Om man lader lite, men litt ofte, kommer man seg gjerne til neste lader dersom den du egentlig skulle lade på er opptatt Og ladekø er strengt tatt bare et problem (i den grad det er et faktisk problem) i fellesferien, spesielt nå pga. korona og at alle skal på norgesferie. Å ikke kjøpe elbil basert på dette svært snevre grunnlaget er nesten litt hysterisk Ryktene sier 12 biler i ladekø på Otta i går, 1 av 3 ladere defekt. Ventetid 3-4 timer. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 mobile999 skrev (1 time siden): Jeg ville foretrukket el foran og diesel bak. Motoren er foran, og jeg kjører 95% av tiden med bakjulstrekk. Med motor foran kan man ta bort drivaksel, og dermed spare masse vekt, og jeg skal aldri ha forhjulsdrevet bil. 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Av og til minner meg enkelte artikler i TU på numerologi 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 kremt skrev (29 minutter siden): Ryktene sier 12 biler i ladekø på Otta i går, 1 av 3 ladere defekt. Ventetid 3-4 timer. Men det er masse andre hurtigladere i området, når man kjører langtur i fellesferien så kan det være lurt å sjekke kapasitet/bruk på hurtigladestasjonene før man ankommer så slipper man så mye kø. Ofte er det kø på de største eller mest etablerte stedene mens andre står tomme. Nå får jeg sikkert kjeft for å avsløre dette av de som liker å lade i fred på de mindre belastede ladestedene, men det får så være. 🤣 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg MrMarbles Skrevet 18. juli 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. juli 2021 Kjørte fra Geiranger til Trondheim i går. Stoppet ved Sjåk for å lade og spise lunsj. Ble møtt av hyggelig medarbeider fra Tesla ved ladestasjonene og alle i bilen fikk tilbud om enten soft-is eller kaffe. Ladet så i 45 minutter (det var tiden det tok å smøre seg mat, spise, gå på do, og så ta den kaffen for voksne og is for barna). Det var altså nok til å komme seg videre hjemover til Trondheim. Vi kunne kjørt mye før dette, men med to barn, så tar hver stopp tid. Kunne fint ladet i 20 minutter, kjørt til Berkåk, tatt en dopause der og ladet bittelitt til i 10 minutter for å komme seg hele veien hjem. Poenget mitt er at jeg kjører gledelig elektrisk når jeg slipper å pumpe ut eksos, får utrolig kjapp akselerasjon og har en bil som alltid er på nett, og som jeg slipper å stikke innom bensinstasjonen med i hverdagen. Forstår selvfølgelig at boomerne heller vil kjøre 10 timer i strekk uten pause, og det må de jo enn så lenge få lov til. Bra det finnes noe for enhver smak Til Toyota sier jeg; nei takk. Ses kanskje om 4-7 år når dere har (endelig) fått til å lage skikkelig elbil selv? (tviler egentlig, da jeg aldri har likt hvordan en Toyota kjører). 12 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Den ser da halvveis lovende ut den nye fra Toyota og Subaru som samarbeider om utvikling. Skal komme neste år. Blir nok storfavoritt blant den gråhårede befolkningen vil jeg tro. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå