Gå til innhold

Test: Lei av ladekø? Denne bilen tar imot 340 kWh på to minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det i infoboksen pt. oppgitt feil effekt med over 400 hk, riktig skal være 306 hk, dvs. 225 kW, ifølge bestillingssiden for bilen hos Toyota. Og jeg savner tiden for 0-100 km/t, måtte slå den opp samme sted, den er oppgitt til 6 sekunder. Akselerasjonstiden indikerer også at effekten på 306 hk må være den rette, og ikke over 400 hk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cleanupordie skrev (1 time siden):

Her er det i infoboksen pt. oppgitt feil effekt med over 400 hk, riktig skal være 306 hk, dvs. 225 kW, ifølge bestillingssiden for bilen hos Toyota. Og jeg savner tiden for 0-100 km/t, måtte slå den opp samme sted, den er oppgitt til 6 sekunder. Akselerasjonstiden indikerer også at effekten på 306 hk må være den rette, og ikke over 400 hk.

Hei! 

Beklager feilen, den er rettet. 

Tusen takk for at du sier ifra! 

 

Vennlig hilsen

Mathias Klingenberg, journalist i TU 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vi starter med fullt batteri, og når vi kommer til Oslo har vi fortsatt nesten fullt batteri og 69 kilometers elektrisk rekkevidde igjen, ifølge instrumentdisplayet. Det virker som om bilen kun bruker batteriet for airconditionanlegget.

Her kunne vi tenkt oss at bilen var smartere og bruker drivlinjen full av grønne sertifikater i mye større grad. Vi har jo plottet inn hvor vi skal i navigasjonssystemet, hvorfor disponerer ikke bilen forbruket slik at batteriet er tomt når vi er framme? 

Ja, det virker litt dumt når man på en tur kaster bort muligheten til å kjøre en stor del elektrisk.

Den eneste grunnen til å sitte igjen med masse rekkevidde når man kommer til Oslo er at det defineres som nullutslippssone og derfor har masse kapasitet igjen på batteriet om man skal gjennom byen. Men det burde i tillfelle være konfigurerbart slik at batteriet nesten er tomt om man skal parkere ved en lader.

Dere bør høre med Toyota hvordan dette henger sammen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Om bilen klarer seg med 400wh pr km betyr det faktisk at den i praksis oppnår 50% virkningsgrad. Det er mye.

Legg til nesten fulladet batteri ved start og ta hensyn til regenerering i nedoverbakker.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg enda til gode å se ladekø ved noen av ladestasjonene i Bergen og omegn. Selvsagt bare en brøkdel av landet, men jeg mistenker at dette "ladekø-problemet" er veldig oppkonstruert, og primært kommer pga. folk som ikke planlegger når de drar på langtur med elbilen. Om man lader lite, men litt ofte, kommer man seg gjerne til neste lader dersom den du egentlig skulle lade på er opptatt :)

Og ladekø er strengt tatt bare et problem (i den grad det er et faktisk problem) i fellesferien, spesielt nå pga. korona og at alle skal på norgesferie. Å ikke kjøpe elbil basert på dette svært snevre grunnlaget er nesten litt hysterisk

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sitat

Tanken på RAV4 er bare på rundt 40 liter, men det tilsvarer rundt 365 kWh – nesten fire ganger kapasiteten til elbilene med de største batteriene.

Dere bør også nevne at forbruket i kWh/km endrer seg dramatisk når den går over fra el til bensin. Det betyr jo også at bensin-kWh ikke kan sammenlignes med el-kWh når det kommer til rekkevidde.

Det ble nevnt og omtalt godt så takk for det. Jeg var bare litt for raskt på avtrekkeren.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kajac said:

Nå har jeg enda til gode å se ladekø ved noen av ladestasjonene i Bergen og omegn. Selvsagt bare en brøkdel av landet, men jeg mistenker at dette "ladekø-problemet" er veldig oppkonstruert, og primært kommer pga. folk som ikke planlegger når de drar på langtur med elbilen. Om man lader lite, men litt ofte, kommer man seg gjerne til neste lader dersom den du egentlig skulle lade på er opptatt :)

Og ladekø er strengt tatt bare et problem (i den grad det er et faktisk problem) i fellesferien, spesielt nå pga. korona og at alle skal på norgesferie. Å ikke kjøpe elbil basert på dette svært snevre grunnlaget er nesten litt hysterisk

Ryktene sier 12 biler i ladekø på Otta i går, 1 av 3 ladere defekt. Ventetid 3-4 timer.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Jeg ville foretrukket el foran og diesel bak.

Motoren er foran, og jeg kjører 95% av tiden med bakjulstrekk.
Med motor foran kan man ta bort drivaksel, og dermed spare masse vekt, og jeg skal aldri ha forhjulsdrevet bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (29 minutter siden):

Ryktene sier 12 biler i ladekø på Otta i går, 1 av 3 ladere defekt. Ventetid 3-4 timer.

Men det er masse andre hurtigladere i området, når man kjører langtur i fellesferien så kan det være lurt å sjekke kapasitet/bruk på hurtigladestasjonene før man ankommer så slipper man så mye kø. Ofte er det kø på de største eller mest etablerte stedene mens andre står tomme.

Nå får jeg sikkert kjeft for å avsløre dette av de som liker å lade i fred på de mindre belastede ladestedene, men det får så være. 🤣

 

Screenshot_20210718-153948_Ladestasjoner.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...