Gå til innhold

Ble nesten påkjørt i rundkjøring. Hvem har skylden?


After8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
freddy85 skrev (7 timer siden):

Kan ikke se at rød bil tar et feltskifte, han følger pilene i asfalten og har lagt seg riktig.

Hvis tegningen til TS er riktig, så ligger rød i midterste felt inn i rundkjøringen, som. Høyre felt inn er rett til venstre, det er også midterste felt. Så han kjører feil, hvis ikke TS ikke så at han ligger i venstre felt inn i rundkjøringen.

De havner da begge i samme utkjøringsfelt, og rød må bytte over til det feltet for å kjøre ut, slik at han gjør ett filskifte. 

Det enkleste er av og til å ta seg litt bedre tid, etter TS sin beskrivelse så virker det som han har kommet litt kjapt også, men kommer an på hvor lang tid TS har brukt på å få igang bilen også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
^fmj skrev (På 18.7.2021 den 2.18):

Støtter vikeplikt ved feltskifte, men å kjøre inn i en rundkjøring for så å stoppe ville ikke jeg gjort.

Men når han først er inne i rundkjøringen, som han jo var, så har han ikke vikeplikt for bil fra venstre i rundkjøringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 18.7.2021 den 5.59):

Må du eller noen andre stoppe i rundkjøringen så har du brutt vikeplikten.
Du skal stoppe før vikepliktskiltet.

Hadde du stoppet før vikepliktskiltet, ville rød bil ha vært i rundkjøringen før deg?
Jeg vil si at dere er like mye skyldig.

Den røde bilen måtte jo ikke stoppe for TS, da TS var i rundkjøringen før den røde bilen...

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (21 timer siden):

En rundtkjøring jeg kjører igjennom daglig, så stopper de fleste godt over linjen, som i noen tilfeller er såpass langt inn i rundtkjøringen at det hindrer de som kjører i ytterste feltet. Akkurat i denne så gjør det at mange må kutte litt inn i det innerste feltet, som igjen kan føre til kollisjoner for de som kjører der.

Slik er det dessverre i flere rundt kjøringer. Har flere ganger måtte stoppe og vinke folkene til å kjøre, siden jeg rett og slett ikke kommer forbi dem på en trygg måte.

Det er dette hornet ditt er til. Tute på folk som er i veien.

Dette kan for øvrig ikke sammenliknes med dette TS gjør. TS gjør helt rett, da han forsøker å få flyt i trafikken.

Lenke til kommentar

Både veivesenet og NAF har skrevet en god del om dette på nettsidene sine. Så jeg er enig med det meste som er sagt her. Utifra beskrivelsen som ligger er det rød som gjør feil.

Det er to forhold som må vurderes. Når du kjører inn i rundkjøringen er det vikeplikt for de som allerede befinner seg der. Fra tegningen ser det ikke ut til at rød bil er inne før TS, men kommer inn etter. Det ser heller ikke ut til at TS hindrer de to blå.

Deretter er det situasjon med feltskifte og alle er vel enige om at feltskifte gir deg vikeplikt. Rød bil feltskifter fra innerfil og ut. På dette tidspunktet er vikeplikt ved inngang til rundkjøringen ikke lenger relevant. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med alle som sier at rød bil har skylda.

I mitt hode er det beste å anse en rundkjøring som en helt vanlig forkjørsvei, som går i sirkel. Akkurat som med alle andre forkjørsveier så har man vikeplikt før man kjører inn på den (inn i rundkjøringen), man har vikeplikt ved feltskifte og man må ligge i høyre felt (ytterste felt i rundkjøringen) før man svinger av forkjørsveien.

Fordi mange rundkjøringer knapt er større enn en hundelort så kan det av og til være litt uoversiktlig å tenke sånn, men det er en vanesak. Se på rundkjøringer i andre land. De har langt større diameter og det er der så ekstremt tydelig at de er helt alminnelige forkjørsveier, som går i sirkel.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (5 timer siden):

Hvorfor er veiene som leder inn i rundkjøringen tre felts? Er det vanlig å ta rundkjøringen helt rundt for å komme seg dit en skal i denne rundkjøringen? har ikke sett dette i trafikken før..

Vegane mot sør og aust/høgre er tofelts. Frå sør fører høgre og midtre felt til høgre og venstre felt på vegen mot høgre, mens venstre felt fører mot vegen mot vest. Frå aust leder høgre felt rett fram mot vest, mens midtre og venstre felt fører mot hhv. høgre og venstre felt mot sør.

Det finst for så vidt mange rundkjøringar der U-sving er vanleg. Typisk på vegar med midtdelar og avkjøringar som kun kan nåast ved høgresving.

Lenke til kommentar
BlueRaptor skrev (7 timer siden):

Den røde bilen måtte jo ikke stoppe for TS, da TS var i rundkjøringen før den røde bilen...

TS stoppet i rundkjøring, og var da muligens til hinder for rød bil.

At man er i rundkjøringen først har ikke noe å si her om TS har brutt vikeplikten, for da er det jo bare å stoppe i rundkjøringen så må alle vike for deg, selv om du har vikeplikt..

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

TS stoppet i rundkjøring, og var da muligens til hinder for rød bil.

At man er i rundkjøringen først har ikke noe å si her om TS har brutt vikeplikten, for da er det jo bare å stoppe i rundkjøringen så må alle vike for deg, selv om du har vikeplikt..

Hvem som er først i rundkjøringen har alt å si, for man har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (Akkurat nå):

Hvem som er først i rundkjøringen har alt å si, for man har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen. 

Så om jeg stopper i rundkjøringen, så har du som kommer fra venstre vikeplikt for meg?
Da skal jeg begynne med det..

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet hvilken situasjon dette var for jeg opplevde det samme idag og jeg var den karen som skrek av forbannelse. Hva trafikkreglene sier akkurat her vet jeg ikke, men jeg syntes kjøringen er så gal at jeg måtte registrere en konto for å si ifra.

Dette skjer alltid i tofelts rundkjøringer med liten trafikk. Her er det enten noen som utnytter vikepliktsreglene for å lage kvalm eller så fatter de bare ikke normal folkeskikk. Når en bil står og venter når du kjører inn, blir det tolket som at han skal kjøre etter deg. Og siden det er liten trafikk så tar de fleste av oss den korteste veien gjennom rundkjøringen som er det innerste feltet for å så komme ut i det ytterste. Dette forstår 99% av trafikanter. Men så har du de tullingene som etter å ha stått og ventet på en bil, plutselig kaster seg ut i blindsonen, og holder seg der.

Spørsmålet blir da hvorfor står disse bilene og venter? Hvis de faktisk tror jeg skal holde innerste sporet helt ut, hvorfor tar de ikke bare og legger seg i det ytterste? De har veis rett og det er korteste vei. Istedenfor gir de visuelt signal til andre om at her er det bare å kjøre på før de legger seg ut og lager farlige situasjoner. Aldri blir jeg så sint som når dette skjer i trafikken. Han som gjorde det mot meg idag hadde jeg lyst til å slå rett ned.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Så om jeg stopper i rundkjøringen, så har du som kommer fra venstre vikeplikt for meg?
Da skal jeg begynne med det..

Den som kommer inn i en rundkjøring har vikeplikt for alle som allerede er inne i den. Hverken mer eller mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rød bil har formelt skylden.

Men lett for at man legger seg rett inn i blindsonen til andre om man kjører inn på utsiden av dem. Når jeg kjører slik selv prøver jeg alltid å tilpasse farten litt så jeg kommer inn synlig foran eller bak, så jeg ikke bare plutselig er der to sekunder før vedkomne skal ut. Å kjøre slik at andre må stoppe i en rundkjøring, selv om man har rett, er ikke nødvendigvis det beste for noen parter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...