Theo343 Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 1 minute ago, Snikpellik said: Kunne ikke vært mer enig i alt du sier her. Strålende innlegg. Enig i alt? Det var da fryktelig politisk korrekt Jeg er enig i 2 av uttalelsene. Ikke alle. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) Baranladion skrev (23 minutter siden): Jeg får en litt vemmelig følelse når noen sier de er feminist, ikke fordi jeg er uenig i budskapet om likestilling, men fordi det vitner om en ekstremistisk holdning til likestilling, som oftest med skylapper på. Det spørs vel hva man legger i ordet feminist, her er det veldig mye forskjellig og ulike oppfatninger av hva det innebærer. Jeg har null problem med å kalle meg selv feminist. Enkelte tar gjerne de mest ekstreme retningene eller meningene når man skal definere hva noe betyr, og dette er ganske vanlig om feminisme har jeg inntrykk av. Theo343 skrev (2 minutter siden): Enig i alt? Det var da fryktelig politisk korrekt Jeg er enig i 2 av uttalelsene. Ikke alle. Om det er politisk korrekt eller ikke driter jeg i, det er nå i hvert fall sånn at jeg er helt enig ja. Kanskje ikke helt politisk korrekt her inne, om det har noe å si. Jeg synes det kan bli en uting å bli satt i bås som politisk korrekt, woke, SJW, eller andre slike ting. Endret 6. august 2021 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) Baranladion skrev (10 minutter siden): Spørsmålet er hvor interesseforskjellen kommer fra. Man kan si at gutter leker med biler og jenter med dukker, men er det fordi de tiltrekkes av de lekene, eller er det fordi samfunnet og miljøet påvirker de til å velge disse lekene? Eller er det rett og slett bare genetisk? Ikke veit jeg. Ikke jeg heller men jeg vet at mange som har fått biler hele barndommen ender med helt andre interesser enn biler når de er voksne. Endret 6. august 2021 av Noxhaven Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) Jeg ville aldri kalt meg feminist. Det innebærer jo at jeg bedriver kjønnsdiskriminering rett og slett basert på navnet. Navnet bærer også andre egenskaper jeg ikke synes egner seg i en kjønnsnøytralitet. Jeg er for like rettigheter uavhengig av kjønn men etter egnethet og ikke pga. kjønn. Og jeg har selv kjempet for kvinners rettigheter siden jeg var liten pjokk. Endret 6. august 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 19 minutes ago, Baranladion said: Spørsmålet er hvor interesseforskjellen kommer fra. Man kan si at gutter leker med biler og jenter med dukker, men er det fordi de tiltrekkes av de lekene, eller er det fordi samfunnet og miljøet påvirker de til å velge disse lekene? Eller er det rett og slett bare genetisk? Ikke veit jeg. Miljø er selvsagt et moment, men drukner etter min mening i biologien. En nevrolog sa engang at vi ikke kontrollerer hjernene våre, men at hjernene våre kontrollerer oss. Og når menn og kvinner er så ulikt skrudd sammen, blir det absurd å forvente samme resultat. 1 Lenke til kommentar
Påkrevdnavn Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Theo343 skrev (14 minutter siden): Kan du dokumentere at dette har skjedd fordi du er kvinne? Eller er det din oppfatning av saken? Som regel gjøres vurdering basert på egnethet og ikke kjønn. Egnethet kan variere fra individ til individ innenfor samme kjønn. Dokumentere og dokumentere. Om du tenker at jeg sitter på skriftlige signerte kopier, så nei. Hadde jeg sittet på det så hadde jeg jo gått til sak, det sier seg selv. Theo343 skrev (22 minutter siden): Se også i HMS systemer hvor ofte kvinner følges opp når det varsles om trakassering og hets kontra hvordan menn følges opp når de opplever det samme. Kvinner får her vesentlig bedre oppfølging. Dette har jeg også opplevd med en kamerat hvor han og en kvinne ble utsatt for dette samtidig på samme arbeidsplass. igjen, se hvor jeg skrev at likestilling er likestilling for alle. Theo343 skrev (19 minutter siden): Her forsøker du å stemple dine meningsmotstandere som lavpannede ekstremister. Det er ikke særlig tillitsvekkende for dine argumenter. Jeg har aldri lest en eneste ekstremistisk blogg, nettside eller noen gang vært medlem av noe slik og det tror jeg gjelder de fleste i denne tråden. Legg merke til at jeg begynner setningen med "jeg tror". Og hvor har jeg skrevet at de som er i mot er lavpannede ekstremister? Jeg snakker om at mange av argumentene i denne tråden som "feministene" stiller med er ekstremistiske og ikke spesielt realistiske for meg, eller de rundt meg i min hverdag. Du trenger ikke tillegge meg negative innstillinger som ikke er her. Theo343 skrev (22 minutter siden): Det samme forekommer med menn. Menn som får sykdommer som medisinen ser på som "typisk kvinnesykdom" får livene sine ødelagt etter 15-20 år i kamp med helsevesenet. Dette er ikke unikt for kvinner. Så vi er enige ? Likestillingskampen i Norge er ikke ferdig og både menn å kvinner har ting vi bør ta opp i samfunnet. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) Theo343 skrev (6 minutter siden): Jeg ville aldri kalt meg feminist. Det innebærer jo at jeg bedriver kjønnsdiskriminering. Jeg er for like rettigheter uavhengig av kjønn men etter egnethet og ikke pga. kjønn. Å være feminist innebærer så absolutt ikke at man bedriver kjønnsdiskriminering, det betyr det motsatte. Frihet, likestilling og rettferdighet for alle uavhengig av kjønn. Det finnes dog flere ideologiske retninger innen feminisme, noen smale, noen ekstreme, noen spesifikke, noen filosofiske etc. Men grunnideen med feminisme er som beskrevet over. Like rettigheter, muligheter og ansvar. Ut fra hva du beskriver at du er for vil jeg si du er feminist enten du vil eller ikke Endret 6. august 2021 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) 18 minutes ago, Snikpellik said: Om det er politisk korrekt eller ikke driter jeg i, det er nå i hvert fall sånn at jeg er helt enig ja. Kanskje ikke helt politisk korrekt her inne, om det har noe å si. Jeg synes det kan bli en uting å bli satt i bås som politisk korrekt, woke, SJW, eller andre slike ting. jeg leste feil i hennes innlegg og har derfor rettet opp. Endret 6. august 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Jeg liker som regel ikke slike paraply begrep som feminist. Folks meninger om temaet og hvorfor de mener det de gjør er mye bedre enn å bli gitt en merkelapp med diverse baggasje som man muligens ikke er enig i. 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) 9 minutes ago, Snikpellik said: Å være feminist innebærer så absolutt ikke at man bedriver kjønnsdiskriminering, det betyr det motsatte. Frihet, likestilling og rettferdighet for alle uavhengig av kjønn. Ut fra hva du beskriver at du er for vil jeg si du er feminist enten du vil eller ikke Jeg er absolutt ingen feminist. Bare ordet feminist betyr for meg at man diskriminerer menn. Man kan mene så mye man vill om at man som "feminist" ønsker slik og så. Men ordet i seg selv stammer for en tid hvor man spesifikt kjempet for kvinners rettigheter noe som var helt gyldig den gang. I dag er det et utdatert og diskriminerende ord. Endret 6. august 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Påkrevdnavn Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Togreiseren skrev (24 minutter siden): Den idrettsavsporingen er for å få frem at menn stort sett er best til alt. Er du uenig i dette? Vi har større konkurranseinstinkt, og mange menn er mer psykopatiske, som gjør at de i større grad går over lik for å nå målene sine. Flere menn har også autistiske tendenser som gjør at de er flinke til å fokusere på én ting i lang tid for å bli ekspert. Det er likestillingen sin skyld at fødselstallene til norske kvinner er 1.5 i snitt. Dersom kvinner holder seg til det som de har utviklet seg til å holde på med, så vil både de og samfunnet tjene på det. Ok jeg har helt ærlig prøvd å tyde hva poenget ditt er, så nå spør jeg bare rett ut. Sier du at kvinner bør forholde seg til å kun være fødemaskiner ? 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Snikpellik skrev (7 minutter siden): Det spørs vel hva man legger i ordet feminist, her er det veldig mye forskjellig og ulike oppfatninger av hva det innebærer. Jeg har null problem med å kalle meg selv feminist. Enkelte tar gjerne de mest ekstreme retningene eller meningene når man skal definere hva noe betyr, og dette er ganske vanlig om feminisme har jeg inntrykk av. . Ja, så absolutt, men min erfaring er at de som er selverklærte feminister, ofte har en ekstermistisk tilnærming til greia, og egentlig ødelegger litt for seg selv. Jeg sier ikke at det er galt å kalle seg det, men når noen kaller seg det så får jeg en litt vond bismak, selvom jeg stiller meg bak hva feminisme betyr. Dette gjelder selvsagt ikke alle feminister. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Nettopp. Det du legger i feminist Theo er helt tydelig ikke det samme som Snikpellik legger i begrepet. Ordet forvirrer mer enn det er til hjelp. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) 14 minutes ago, Påkrevdnavn said: Dokumentere og dokumentere. Om du tenker at jeg sitter på skriftlige signerte kopier, så nei. Hadde jeg sittet på det så hadde jeg jo gått til sak, det sier seg selv. Når du ber andre dokumentere sine opplevelser så er det vel greit at du gjør det selv? Dette var poenget mitt her. Quote igjen, se hvor jeg skrev at likestilling er likestilling for alle. Og her er vi helt enige. Quote Legg merke til at jeg begynner setningen med "jeg tror". Og hvor har jeg skrevet at de som er i mot er lavpannede ekstremister? Her er det mulig vi snakket forbi hverandre (dvs. jeg) og da tar jeg den øyeblikkelig på min kappe Quote Jeg snakker om at mange av argumentene i denne tråden som "feministene" stiller med er ekstremistiske og ikke spesielt realistiske for meg Og her er misforståelsen. Da beklager jeg på det sterkeste den misforståelsen og leste rett og slett feil. Du skal også ha Kudos for den! Quote Så vi er enige ? Likestillingskampen i Norge er ikke ferdig og både menn å kvinner har ting vi bør ta opp i samfunnet. Da er vi faktisk veldig enige og igjen beklager for at jeg leste feil. Har aldri problemer med å innrømme når jeg misforstår eller leser noe feil. Og ja helt enig. Kampen er ikke over, det er fortsatt ting i samfunnet som ikke er som det bør. Endret 6. august 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Togreiseren Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Påkrevdnavn skrev (Akkurat nå): Ok jeg har helt ærlig prøvd å tyde hva poenget ditt er, så nå spør jeg bare rett ut. Sier du at kvinner bør forholde seg til å kun være fødemaskiner ? Nei, det er mange viktige oppgaver i kvinnerollen. Barneoppdragelse, matlaging, hus-stell osv. Det er nok til en fulltidsstilling, om man har tre-fire barn. I dag har vi satt bort alle slike oppgaver, fordi det er god økonomi. Men, jeg mener altså det er bedre å gå tilbake til 50-tallet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) 3 minutes ago, Noxhaven said: Nettopp. Det du legger i feminist Theo er helt tydelig ikke det samme som Snikpellik legger i begrepet. Ordet forvirrer mer enn det er til hjelp. Ja det er akkurat dette jeg ønsker å komme til livs. Ordet er like utdatert som en del utrykk fra slavedriften. Det bærer en del med seg som jeg ikke synes passer like godt i dagens samfunn. Men det finnes også de som tillegger seg det den gamle betydningen av feminist var og derfor ville jeg aldri brukt det ordet. Endret 6. august 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Noxhaven skrev (14 minutter siden): Ikke jeg heller men jeg vet at mange som har fått biler hele barndommen ender med helt andre interesser enn biler når de er voksne. Ja, det er jeg ikke uenig i, poenget er at samfunnet definerer manns(gutt) og kvinne(jente) sin rolle fra ganske tidlig av. Det er jo en "vedtatt sannhet" at kvinner liker omsorgsyrker og menn liker fysiske yrker. Jeg er mer usikker på om det biologisk egentlig er slik, eller om det blir slik pga gammel vane. Lenke til kommentar
Påkrevdnavn Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Togreiseren skrev (4 minutter siden): Nei, det er mange viktige oppgaver i kvinnerollen. Barneoppdragelse, matlaging, hus-stell osv. Det er nok til en fulltidsstilling, om man har tre-fire barn. I dag har vi satt bort alle slike oppgaver, fordi det er god økonomi. Men, jeg mener altså det er bedre å gå tilbake til 50-tallet Javel. Takk for din mening. Da kan vi være enige i å være uenige, jeg har aldri lekt med dukker å drømt om å få lov å rydde opp etter en ektemann, så jeg takker pent nei til det. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) Noxhaven skrev (7 minutter siden): Nettopp. Det du legger i feminist Theo er helt tydelig ikke det samme som Snikpellik legger i begrepet. Ordet forvirrer mer enn det er til hjelp. Det jeg legger i begrepet er tilfeldigvis omtrent ganske det samme som for eksempel leksikon: https://snl.no/feminisme, Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Feminisme og Språkrådet https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=feminist Det er et paraplybegrep, som sagt med mange idoeologier og retninger - noen smale, andre store. Skal man definere et begrep etter ekstremitetene får man problemer uansett hvilket tema man snakker om, tenker jeg. Et eksempel på et moderne feministisk tema og en feministisk kampsak er #metoo kampanjen/sakene som startet i 2017, noe jeg antar de fleste stiller seg bak. Så hva feminisme for meg er kontra for Gry-Jeanette (32) i Odda kan være ulikt, men grunnprinsippene i feminismen står seg - og er fortsatt dessverre nødvendig å kjempe for den dag i dag. Endret 6. august 2021 av Snikpellik Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Togreiseren skrev (Akkurat nå): Nei, det er mange viktige oppgaver i kvinnerollen. Barneoppdragelse, matlaging, hus-stell osv. Det er nok til en fulltidsstilling, om man har tre-fire barn. I dag har vi satt bort alle slike oppgaver, fordi det er god økonomi. Men, jeg mener altså det er bedre å gå tilbake til 50-tallet. Kvinnerollen? Alle kvinner er individer akuratt som menn. De har ingen forutbestemt rolle.. de må få gjøre akuratt hva de måtte ønske. Om noen ønsker å være en hjemmefrue så greit nok det men det er ganske drøyt å mene at alle skal eller bør være det. PS. etter det første innlegget mitt i tråden ble jeg spurt om hvem "gutteklubben" er. Her er det en med slike meninger som jeg hintet til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå