Gå til innhold

Nynorsk RULER


da9boy

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Noen som har fått med seg at Byrådet i Oslo vil gjennomføre en testperiode på 3 år, der man ikke har tvungen nynorsk på vgs? Ble skikkelig fornøyd med det. Noen som vet om dette bare vil - hvis godkjent av Clemet & co - gjelde neste års 1. klassinger (Gud forby) eller på alle klassetrinn?

 

Og; hva ville man brukt som erstatning for de (maksimalt) tapte 6 poengene som Oslo-elever ville mangle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synast ikkje at det er rett veg og fjerna nynorsken ifrå Noreg. Eg har vore på monge debattar der patier fortel at folk kan signera for å få vekk valgfag. Når folk kommer til papira spør dei kvar hen dei skal skriva for å fjerna nynorsken. :thumbdown: Dessutan så er det ikkje bare dykk bokmål-patriotar som må lida. Me som har Nynorsk som hovudfag tvinges også til bokmål. Nynorsk er uansett kultur/(historie), og folk bør/skal lera om Nynorsk på skulen.

Lenke til kommentar
Til sosohal: Bokmål er ikkje Dansk, men kjem frå Dansk! På 18. hundre tallet snakka Noreg dansk, og det blei laga to skriftspråk; Nynorsk og Dansk med Norsk aksang. Nynorsk er den eigentlege Norsken siden den ikkje stammar frå dansk!

Nei, nå tuller du?

 

Ang det med kulturarva, synes ikke jeg det er så mye kulturarv. En eller annen "skrulling" fant ut at han skulle lage et tøft språk, og fikk det senere godkjent som offisielt skriftspråk her til lands. Hvem synes i grunn dette er så mye kulturarv? Er vel bare en liten del av nasjonalromantikken, og vi kunne vel like gjerne hatt lært alle stykkene til Ole Bull elnsn.

Lenke til kommentar

/me har opplevd "bokmål-folk" som ikkje skjønner ka en person seier fordi han snakker en nynorsk dialekt - DET blir for dumt det, ergo, nynorsk bør vere en del av vanlig norsk undervisning for folk som har bokmål - men samtidig er det litt unødvendig.

 

Samme gjelder bokmål, egentlig heilt unødvendig.

 

Kvifor skal vi vite dei små bagatelliske forskjellane mellom nynorsk og bokmål!?

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om hva som er mest reint norsk? Folk vil prate og skrive sånn som de har vokst opp med. Bryr meg ca så: . lite at bokmål stammer fra dansk.

 

Og ang Noreg-sakene, er jo det bare et dumt påfunn av noen raringer, og "Norge" er et minst like gyldig nynorsk navn på landet vårt. Det sa norsklæreren til Thea og meg på ungdomsskolen iaffal.

Lenke til kommentar
Til sosohal: Bokmål er ikkje Dansk, men kjem frå Dansk! På 18. hundre tallet snakka Noreg dansk, og det blei laga to skriftspråk; Nynorsk og Dansk med Norsk aksang. Nynorsk er den eigentlege Norsken siden den ikkje stammar frå dansk!

 

Nei, nå tuller du?

Nei, gjer du?

Lenke til kommentar
Enig med sosohal, er vel akkurat det samme åssn folk snakker/skriver vel, så lenge det går an å forstå?

selvfølgelig er det akkurat det samme hvordan folk skriver, men det burde være valgtfritt hva du ville lære å skrive :yes: har ikke noe imot de som skriver/snakker nynorsk, har bare ikke lyst å lære det selv fordi jeg ikke får det til. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...