MillaJ Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Det er en oppgave jeg sitter fast med: Oppgave 3 a) Åpne regnearket «Resultater» b) Firmaet Bø mur & muring AS har et vedtak som gir arbeidstakerne bonus dersom firmaet går godt. I celle B8 skal du regne ut hvilket beløp som skal utbetales i bonus. Bonus beregnes trinnvis. Reglene er som følger: • Det skal ikke betales ut bonus dersom driftsresultat(B6) er mindre enn 1 000 000,- (B12). • Det skal betales ut 15 % bonus(C12) av driftsresultat mellom 1 000 000 (B12) og 4 000 000,- (B13) • Det skal betales 30 % bonus (C13) av driftsresultat fra 4 000 000,- (B13) og oppover. (I tillegg til pkt. b.) c) Autokopier formelen/funksjonen bortover raden. Det blir bare feil uansett hva jeg gjør, har slitt med hvis-formler nå i 2 dager :( Noen tips? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Når jeg jobber med flere HVIS pleier jeg å bryte dem opp i sin enkelte del først og legge disse inn i hver sin celle. Når jeg da ser at verdiene for den enkelte HVIS utregning stemmer, setter jeg de ulike HVIS formlene sammen i en enkelt celle. Om jeg ser behov for det, ofte kan det å vise 'mellomregningen' i en egen celle være nyttig. Er litt i feriemodus, kjenner jeg, og får ikke helt tak i oppsettet i regnearket ditt men mener følgende eksempel jeg dekker det du spør om. Siden det er en oppgave, lar jeg HVIS-ene være skjult ;-) Driftsresultat over 4 mill.: Driftsresultat <4 mill. > 1 mill.: Driftsresultat under 1 mill.: MillaJ skrev (3 timer siden): c) Autokopier formelen/funksjonen bortover raden. Antar at du vet det men for å unngå at cellereferansen endrer seg når man kopierer celler, kan man angi en absolut treferanse ved å bruke dollartegnet - $ i cellereferansen. Eks. hvis man ønsker at en kopiert celle alltid skal referere til 'C5' angir man dette ved å skrive '$C$5' (uten ''). Lenke til kommentar
MillaJ Skrevet 16. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2021 Wow, tusen takk! Kom frem til et resultat hvor f.eks. et resultat på 1,8 mill resulterte i 450 000 i bonus uansett. Her er et eksempel: =HVIS(C6>$B$12,($B$13-$B$12)*$C$12,0)+HVIS(C6>$B$13,(C6-$B$13)*$C$13,0) C6 er DR, B12 bonusgrense 1 (1 000 000), B13 bonusgrense 2 (4 000 000), C12 30%, C13 15%. Føler meg jo helt på villspor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå