Gjest [email protected] Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Teknologi&sjy;utviklingen kan gjøre at jernbanen mister noen av sine fortrinn Lenke til kommentar
Karstein H Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Et interessant perspektiv på å bygge bane i Nordland, Troms og Finnmark, mens veiene fortsatt er dårlige: Det er vedtatt å bygge ferjefri E39, som VEI! Hvis det trengs jernbane i Troms/Finnmark, hvor det knapt bor folk, må det vel være et kjempebehov for jernbane langs den sterkt befolkede strekningen som E39 går langs. La oss kutte ut å bygge E39, og bygg jernbane i stedet! Langt mer miljøvennlig! Eller kanskje det ikke er det, siden man må ha mange avstikkere fra jernbanen, som er nødt til å gjøres med VEI. På samme måte som det må bli massevis av avstikkere fra jernbane i de nordligste fylkene. Jernbane i nord kan neppe noen gang bli verken miljøvennlig ellerøkonomisk. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Jernbane i nord vil bedre transporttilbudet for de som bor der og sannsynligvis redusere mengden veitransport, som er helt sprøtt gjennom bygda mi. Det vil sannsynligvis være bra for klima og miljø på sikt. Bor du på en plass som har jernbane fra før eller en plass som ikke har jernbane? Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Den siste utredningen viste at jernbane i nord er en av de mest ulønnsomme samferdsprosjektene gjennom norgeshistorien, hvor man tapet én milliard for hver milliard man investerer. Man sammenligner nødvendigheten til nordnorgebanen med Bergensbanen, men glemmer samtidig at da Bergensbanen ble bygget, konkurrerte jernbanen med dampbåt og hest. Nordnorgebanen konkurrerer med framkomstmidler som allerede er raskere og rimeligere og antageligvis også mer miljøvennlig når banen står ferdig. Fisken alle snakker om vil også flys til andre kontinenter i fremtiden for de ønsker ikke fisk i Kina som har ligget på is i 3 uker i togvogn når de idag kan få det nærmest in-night. Jeg vil mye heller se at man bruker de 140mrd til utvikling av nordnorge i form av veier og nye arbeidsplasser som kan gi etterlengtet vekst i regionen. Blir det nok folk i nord så blir jernbane kanskje aktuelt i fremtiden. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 (endret) Karstein H skrev (19 timer siden): Jernbane i nord kan neppe noen gang bli verken miljøvennlig ellerøkonomisk. Jeg vil nyansere det litt. Alle deler av de foreslåtte strekningene er ikke like ulønnsomme. Det som trengs, rent økonomisk, er at Ofotbanen (Narvik-Kiruna) utvides til dobbeltspor og at fiskerinæringen får bedre tilgang til jernbanen. Til det trengs det en annen omlastingsterminal enn Narvik. Kanskje Bjerkvik siden det er et knutepunkt som vil favne en veldig stor del av fiskerinæringa. Ofotbanen bør få kjøreledninger, siden malmtransporten vil fungere som kraftverk og levere netto mer kraft ut på nettet enn det kreves for å kjøre de tomme vognene opp til Kiruna igjen. Batterier om bord vil ikke ha kapasitet til å ta i mot all den regenererte energien uten at toget blir så tungt og dyrt at det blir helt meningsløst. Om det er kostnadssvarende å bygge den helt til Finnsnes (som har en del malmfrakt til smelteverket) eller Tromsø (som lander svært mye fisk) må man regne nærmere på. Men to ting er i hvert fall sikkert: 1. Strekningen Fauske-Narvik blir aldri lønnsom å bygge ut. 2. Passasjertransport med tog vil aldri være noen økonomisk driver for tog nord for Fauske. Det handler altså om godstrafikk av malm og fisk på Ofotbanen. Passasjertog fra Fauske til Tromsø eller ennå lengre er en avsporing av debatten. Ellers bør vi vurdere å svare på Finlands lenge ønskede plan: En jernbanestubb mellom finskegrensa og en norsk havn. F.eks Kirkenes eller Skibotn. Finland stiller med ~500 km jernbane på deres side under forutsetning av at Norge stiller med ~30 km og en havn på vår side. Direkte frekt at ikke storting og utenriksministeren har klart å gi et godt svar etter at finnene har jobbet for dette i flere tiår. Endret 17. juli 2021 av Simen1 ikke 4 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 Det er mange som mener at ved å bygge nordnorgebanen vil man få en masse nye arbeidsplasser osv langs hele banen. Til dem vil jeg si: Sjekk ut sørlandsbanen. Sørlandsbanen ble lagt "inne i skauen" på sørlandet som ett prosjekt for å ta i bruk hele landet. Selv nå 80år etter at den var ferdig har mange kanskje ikke en gang hørt om "knutepunktene" for sørlandsbanen, slik som: Lunde, Drangedal, Neslandsvatn, Gjerstad, Vegårdshei, Nodeland, Breland, Audnedal, Snartemo og Gyland. Det er ikke slik at en toglinje automatisk gir en masse utbygging og andre ting som lokalpolitikere drømmer om. Allerede nå finnes det en god del elektriske busser, og lastebilene kommer. Før en eventuell nordnorgebane er ferdig vil elektriske (eller kanskje el-hydrogen drevne) lastebiler og busser kjøre utslippsfritt på E6. Og kanskje el-fly er under utprøving. -Og hva er da vitsen med toget? Ett siste element som kan være greit å ta med: En ny nordnorgebane vil nok være rask og effektiv, og ha raskere hastigheter enn busser fra Tromsø til Bodø, men med en gang man kommer til Fauske/Bodø og er over på den gamle, 720km lange, dieseldrevne nordlandsbanen. Der vil toget fortsatt gå like tregt som det alltid har gjort. Altså over ti timer fra Bodø til Trondheim. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 @MrAHB Glem passasjertransport. Det er ikke derfor den bør bygges. Glem også strekninga Fauske-Narvik. Den er et meningsløst pengesluk. Jerngruva i Kiruna er en gullgruve for Norge og det vil den fortsatt være i framtida, men banen trenger dobbeltspor. Samtidig bør vi øke graden av sambruk, frakt av fisk. Det vil øke lønnsomheten ytterligere. Passasjertransport vil for alltid bli en parantes og bigesjeft. Lenke til kommentar
frank_m Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 (endret) Må korrigere deg litt her @Simen1; Ofotbanen har vært elektrifisert i nesten 100 . Energibalansen for tunge malmtog ned og lett opp (+godstog opp) er ca. null... Ellers enig, burde vært dobbeltspor for lenge siden og en bane fra Finland burde òg vært på plass Endret 17. juli 2021 av frank_m Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 (endret) On 7/17/2021 at 12:05 AM, Rune Galambos said: Den siste utredningen viste at jernbane i nord er en av de mest ulønnsomme samferdsprosjektene gjennom norgeshistorien, hvor man tapet én milliard for hver milliard man investerer. Man sammenligner nødvendigheten til nordnorgebanen med Bergensbanen, men glemmer samtidig at da Bergensbanen ble bygget, konkurrerte jernbanen med dampbåt og hest. Nordnorgebanen konkurrerer med framkomstmidler som allerede er raskere og rimeligere og antageligvis også mer miljøvennlig når banen står ferdig. Fisken alle snakker om vil også flys til andre kontinenter i fremtiden for de ønsker ikke fisk i Kina som har ligget på is i 3 uker i togvogn når de idag kan få det nærmest in-night. Jeg vil mye heller se at man bruker de 140mrd til utvikling av nordnorge i form av veier og nye arbeidsplasser som kan gi etterlengtet vekst i regionen. Blir det nok folk i nord så blir jernbane kanskje aktuelt i fremtiden. 3 uker i togvogn? Fra ST.Petersburg til Vladivostok er det ca 6 Dager og 19 timer med ett vannlig passasjertog Man kan potensielt klare turen fra St-Petersburg til Moskva på 4 timer om man bygger godsvogner som kan brukes til fisk i ett høyhastighetstog (Sapsan tog) da sparer man ca 4-5 timer, de vanlige togene bruker 8-9 timer på dette strekket fra Helsinki i finnland til St-Petersburg i russland tar det 3 timer og 27 minutter med tog fra Narvik Til helsinki(helsingfors) tar det 1 dag og 6 timer Selv om jeg er snill her og tar litt i og sier at man bruker 2-3 dager ekstra i tilegg til dette så er det langt fra dine 3 uker. Men dersom ferskest mulig er argumentet så sender man ikke fisken med verken fly eller tog da bruker man brønnbåter eller varianter av akvariebåter som kan transportere levende fisk helt frem til havnen i landet der det skal selges. Tar dog lengre tid men fisken blir da ferskere Dog blir det fortsatt ett problem å levere fisk til markeder som ikke har tilgang til havner Kina er jo tross alt mer enn enn havnebyer. I teorien kunne det muligens gått an å lage ett fiskemerdesystem på tog også for å frakte levende fisk men jeg er ikke helt sikker på dette på grunn av mangelen på sjøvann. Ps.Godset som skal til Kina går som regel ikke om vladistok men gjennom Mongolia om jeg ikke tar helt feil. Endret 20. juli 2021 av Lodium Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå