Gå til innhold

50 hydrogenprosjekter i kø – venter på infrastruktur [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det her gjort eit særiøst arbeid for å få oversikt over kva andre lagrings/handsamingsteknikkar som finnest i staden for komprimert H2-gass? Det har vel vore rapportert vellukka lagring av H2 både i inert olje og ein type tjuktflytande masse av metallhydrat. Eg meiner å ha lese at førstnemnde var nærast kommersialisering.

Kjelder:

https://www.hydrogenious.net/index.php/en/hydrogenious-3/

https://www.tu.no/artikler/forskere-lagrer-hydrogen-i-pasta-som-kan-konkurrere-med-bensin-i-energitetthet/506326?key=Pg9sBWv6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 7/15/2021 at 10:21 AM, Ing. Bjotveit said:

Er det her gjort eit særiøst arbeid for å få oversikt over kva andre lagrings/handsamingsteknikkar som finnest i staden for komprimert H2-gass?

Det finnes mange løsninger for hydrogenlagring. Men det er bare det at for slike prosjekter som MF Hidle, og hurtigbåter langs kysten så er det håpløst å få det til å gå sammen økonomsk. Sikkerheten blir dessuten alltid en utfordring. Derfor vil vi nok se at disse prosjektene også vil ende opp med ren batteridrift. Med enkle batteribytteløsninger er det enkelt å få til, selv for ruter med mange stopp og korte liggetider.  For ferger som MF Hidle ligger jo løsningen helt i dagen, det er bare å trille ombord en oppladet batterivogn på noen av  mellomstoppene. 

https://www.tu.no/artikler/to-selskaper-strides-om-hvem-som-var-forst-ute-med-selvkjorende-fergebatterier/503687?key=LqXxEWzE

https://www.kolumbus.no/aktuelt/endringer-i-ferjerutene-i-ryfylke-etter-nyttar/

Endret av J-Å
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det grønne skiftet behøver bedre planlegging enn dette. Nå finnes heldigvis både komprimert hydrogen og flytende hydrogen tilgjengelig, så det virker som man ikke har bestilt dette så lenge ingen vet hvem som skal betale. Nå trodde jeg de som bestilte løsningen skulle betale?

Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 30.8.2021 den 10.59):

Det finnes mange løsninger for hydrogenlagring. Men det er bare det at for slike prosjekter som MF Hidle, og hurtigbåter langs kysten så er det håpløst å få det til å gå sammen økonomsk. Sikkerheten blir dessuten alltid en utfordring. Derfor vil vi nok se at disse prosjektene også vil ende opp med ren batteridrift. Med enkle batteribytteløsninger er det enkelt å få til, selv for ruter med mange stopp og korte liggetider.  For ferger som MF Hidle ligger jo løsningen helt i dagen, det er bare å trille ombord en oppladet batterivogn på noen av  mellomstoppene. 

https://www.tu.no/artikler/to-selskaper-strides-om-hvem-som-var-forst-ute-med-selvkjorende-fergebatterier/503687?key=LqXxEWzE

https://www.kolumbus.no/aktuelt/endringer-i-ferjerutene-i-ryfylke-etter-nyttar/

Kostnad er ei sida av saka, men så lenge det er snakk om pilotar og utvikling kan vel noko høgare kostnad tolererast.

Tryggleik er ei anna side. Der verte det i alle høve hevda frå tyskarane som lagrar hydrogen i olje at denne ikkje eg brennbar ved romtemperatur. Så det bør jo kunne slå positivt ut i samanlikna med gass under høgt trykk, eller kjølt til kryogeniske temperaturar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...