Gå til innhold

Høyfrekvent skrik fra harddisken

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel 20GB WD 5400rpm harddisk i en av maskinene mine. Den bråker noe helt for J*vli. Jeg har vibrasjonsfritt oppheng, og det nytter til en viss grad. Dvs. ingen lyder forplanter seg i kabinett-metallet. Dype lyder er ikke noe problem, men høye lyder ledes gjennom lufta rundt disken og er hjerteskjerende selv med kabinettet på, og bakgrunnsmusikk.

Jeg trenger en midlertidig løsning som demper støyen ennå mer. Da tenker jeg helst på lyd-dempematter etc. (Det er jo logisk siden all støyen er er luftbåren)

Hvilke materialer kan egne seg til dette?

(jeg har tilgjengelig: 20mm isopor, 5mm asfaltplater, diverse tekstiler bakerst i klesskapet, og ellers vanlige huslige ting.)

Jeg er altså på utkikk etter en hjemmemekk-metode som jeg helst skal kunne klare å fikse i løpet av kvelden.. Noen tips? Håper ikke jeg er for kravstor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problemet med en gammel ibm disk. Hvis noen vet om hjemmemekk som funker si ifra. Spiller ingen rolle om den blir litt varm og ryker, det kan jeg tåle. Har støydempet alt annet på maskinen og den andre disken jeg har er en Seagate B. IV, så nå er det bare IBMen igjen.

Den tåler forresten en del varme. For ca. et år siden fant jeg ut at jeg ikke gadd å sitte med en 75gxp disk som kunne ryke når som helst, så jeg fant ut at jeg skulle prøve å *host* få den til å ta selvmord. Pakka den godt inn i en svær håndduk og satte den på defragmentering, disksjekk og kopiering av store filer. Husker ikke helt hvor varm den var tror det var opp i 80-90 grader, men ikke f**n om den ville gå til de evige jaktmarker. Lever i beste velgående idag... :)

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale asfaltplatene, da disse er desidert tettest av de remediene du beskriver, og vil derfor skjerme den høyfrekvente støyen best.

Lyden stammer forøvrig fra lagrene i disken, og spesielt WD er vel "beryktet" mht dette. Selv ganske nye WD-disker låter "stygt", i mine ører.

De fleste disker vil pådra seg dette problemet etterhvert som lagrene slites, noe som det i bunn og grunn kan være vanskelig å hanskes med.

Det enkleste er nok å kjøpe seg en ny disk, og fortrinnsvis noe annet enn WD.....

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg klarte ikke å finne den asfaltplaten jeg vet jeg skal ha liggende et sted, så jeg tok 3 par gamle ullsokker med hull fra bak i klesskapet og la strategisk inni den bråkete PC'en. De ble lagt bla. i bunnen, i en ledig 3,5" brønn og langs kabinett-døra. Det hjelp faktisk veldig mye, og nå kan jeg jobbe på PC'n uten å sitte å irritere meg over lydnivået. Det er fortsatt godt hørbart, men altså ikke like irriterende.

De platene som straksvep prater om har jeg også lyst på, men det får bli neste gang jeg kommer meg til biltema. Takk for tipset i hvertfall. :)

Lenke til kommentar

Jepp, det var utgangspunktet her.. (WD-disk i strikk som likevel støyer)

Men det ble en del bedre etter at jeg stappet ullsokkene inni kabinettet. Temperaturen er heller ikke så gal.. Kjennes ut som rundt 45-50'C på harddisken. Resten er heller ikke noe særlig varmt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Med tanke på hvor mye en 20 gb harddisk er verd...

... vil jeg anta at det mest kostnadseffektive er å bytte den ut med en stillere harddisk.

Jeg har ikke 650 kr å kjøpe ny disk for... så enkelt er det.

(De billigste Seagate-diskene koster jo fra drøyt 500 kr og så kommer frakt i tillegg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...