Kajac Skrevet 19. august 2021 Del Skrevet 19. august 2021 Serpentbane skrev (4 minutter siden): Alle her vet hvilket nivå av selvkjøring vi diskuterer, eller? Jeg sier ikke at man kan sette seg i baksetet enda. Full selvkjøring er full selvkjøring. 100 %. Alt under dette er strengt tatt bare avansert cruise-control. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 19. august 2021 Del Skrevet 19. august 2021 arne22 skrev (5 timer siden): Har ikke prøvd dette selv, men det er vel åpenbart at dette kan fungere. Sannsynligheten for at selvkjørende biler vi fungere bedre enn nå, 10 år fram i tid er vel også stor. En annen måte å stille spørsmålet på det er: Vil man kunne produsere selvkjørende biler uten at dette medfører ekstra kostnader, og vil selkjørende biler på sikt ha behov for ekstra kostbart vedlikehold for å opprettholde sikkerheten til det selvkjørende kontrollsystemet? En annen problemstilling det er jo også: Ønsker bilistene selvkjørende biler, eller er det kanskje heller slik at bilistene ønsker å kjøre bilen selv? Med andre ord: Hva er behovet og hva koster det på kort og lang sikt? Når man skal ha en 10 år gammel selvkjørende bil på EU kontroll og det viser seg at det selvkjørende systemet er defekt - Hva koster da denne reparasjonen og hvem skal reparere? Når det gjelder det som står nevnt om 5G over, så er det jo slik at i en slik selvkjørende bil så vil all "data processing" i forhold til "feedback control systems" skje lokalt i bilen. Det som kommuniseres via mobilnett det er "overordenede kontrolldata" og "system oppdateringer". Her vil det kreves en høy dekningsgrad, men ikke nødvendigvis så høy kapasitet, slik at dagens 4G nett bør være bedre egnet enn dagens 5G nett. Hvis man ut i fra et økologisk perpektiv ønsker å produsere elektriske biler som har svært lang levetid, vil det da være en fordel å bygge svært kompliserte tekniske systemer, eller vil det tvert i mot være en fordel å bygge enklest mulige systemer, der man lett kan skifte batteri, motor, osv, uten at vedlikeholdet krever særlig høy grad av kompetanse? Skulle det for eksempel være mulig å bygge svært enkle elektriske biler med utkiftbare komponenter, og enkelt vedlikehold, som kan ha en levetid på for eksempel 50 år? Vil man kunne produsere biler uten sikkerhetsbelte, uten airbag, uten varmeapparat, uten vindusviskere, uten bremser, uten servostyring, uten det meste egentlig, billigere enn om man produserer med? Naturligvis. Koster det penger å vedlikeholde en bil? Naturligvis. Ønsker mange å gjøre ting i trafikken som ikke er lov? Naturligvis. Er det ting som er forbudt eller regulert i dag, som ikke var forbudt eller regulert for noen år siden? Naturligvis. Poenget er at med så og si all utvikling av bilen opp gjennom tiden kunne man stilt samme spørsmål. Det var eksempelvis stor motstand mot å lovfeste bruken av sikkerhetsbelte i sin tid, det tok bort friheten osv, men i dag er det en no brainer for de fleste. Det som var vanskelig før, er lett i dag, og det samme vil gjelde selvkjøringssystemer og tilhørende sensorer. Hva folk vil er uvesentlig den dagen disse systemene blir sikrere enn oss. Hvis det er en sikkerhetsrissiko å ha folk bak rattet, så vil den rettigheten etter hvert forsvinne. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 19. august 2021 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) Kajac skrev (1 time siden): Full selvkjøring er full selvkjøring. 100 %. Alt under dette er strengt tatt bare avansert cruise-control. Du må gjerne ha den definisjonen personlig, men det endrer ikke det faktum at det ikke er riktig. Jeg ser du slenger på "Full", som jeg ikke har nevnt, og som i Teslas tilfelle betyr at bilen skal være teknisk utstyrt for å støtte full selvkjøring. Levels of driving automation In SAE's automation level definitions, "driving mode" means "a type of driving scenario with characteristic dynamic driving task requirements (e.g., expressway merging, high speed cruising, low speed traffic jam, closed-campus operations, etc.)"[1][76] Level 0: The automated system issues warnings and may momentarily intervene but has no sustained vehicle control. Level 1 ("hands on"): The driver and the automated system share control of the vehicle. Examples are systems where the driver controls steering and the automated system controls engine power to maintain a set speed (Cruise Control) or engine and brake power to maintain and vary speed (Adaptive Cruise Control or ACC); and Parking Assistance, where steering is automated while speed is under manual control. The driver must be ready to retake full control at any time. Lane Keeping Assistance (LKA) Type II is a further example of Level 1 self-driving. Automatic emergency braking which alerts the driver to a crash and permits full braking capacity is also a Level 1 feature, according to Autopilot Review magazine.[77] Level 2 ("hands off"): The automated system takes full control of the vehicle: accelerating, braking, and steering. The driver must monitor the driving and be prepared to intervene immediately at any time if the automated system fails to respond properly. The shorthand "hands off" is not meant to be taken literally – contact between hand and wheel is often mandatory during SAE 2 driving, to confirm that the driver is ready to intervene. The eyes of the driver might be monitored by cameras to confirm that the driver is keeping their attention to traffic. A common example is adaptive cruise control which also utilizes lane keeping assist technology so that the driver simply monitors the vehicle, such as "Super-Cruise" in the Cadillac CT6 by General Motors.[78] Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so. You can think of the automated system as a co-driver that will alert you in an orderly fashion when it is your turn to drive. An example would be a Traffic Jam Chauffeur,[79] another example would be a car satisfying the international Automated Lane Keeping System (ALKS) regulations.[80] Level 4 ("mind off"): As level 3, but no driver attention is ever required for safety, e.g. the driver may safely go to sleep or leave the driver's seat. However, self-driving is supported only in limited spatial areas (geofenced) or under special circumstances. Outside of these areas or circumstances, the vehicle must be able to safely abort the trip, e.g. slow down and park the car, if the driver does not retake control. An example would be a robotic taxi or a robotic delivery service that covers selected locations in an area, at a specific time and quantities. Level 5 ("steering wheel optional"): No human intervention is required at all. An example would be a robotic vehicle that works on all kinds of surfaces, all over the world, all year around, in all weather conditions. Endret 19. august 2021 av Serpentbane 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 19. august 2021 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) 2 hours ago, Serpentbane said: Er det ting som er forbudt eller regulert i dag, som ikke var forbudt eller regulert for noen år siden? Naturligvis. Verdens befolkning var ved inngangen av 2021 ca 7,8 milliarder mennesker. Norsk regelverk gjelder jo bare for en liten brøkdel av en promille av menneskeheten. For de fleste mennesker i verden så gjelder jo ikke Norge og/eller EU sitt regelverk for kjøretøy. Det strenge regelverket og oppfølgingen av det gjelder bare for en del av verdens befolkning. Biler produseres ikke i Norge. Vi har prøvd med Troll og Think, men de har foreløpig ikke blitt noen bestselgere internasjonalt. Biler produseres i utlandet for et internasjonalt marked som omfatter alt fra I-Land til U-land og de ulike delet av verdensmarkedet for biler har ulike krav og forventninger. Norge er bundet opp av EØS avtalen og kommer sannsynligvis til å følge EU sitt regelverk. Den energien som frigjøres ved en ulykke er jo ellers proporsjonal med kvadratet av hastigheten. Øker man for eksempel hastigheten fra 60 km/t til 120 Km/t så firedobler man den energimengden som medfører skade ved en ulykke. Senker man hastigheten fra for eksempel 120 Km/t til 60 Km/t så reduserer man behovet for sikkerhetsutstyr tilsvarende. Veinettets kvalitet og behovet for kjøretøy er jo litt forskjellig rundt om i verden. Endret 19. august 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Anbefaler alle som er interessert i Tesla og selvkjøring å se denne. Ikke minst bare for å se hvor feil "ekspertene/koret" her inne tar. Tesla bruker ikke mapping, som så og si alle andre. Og de ser ikke kun på situasjonen nå, de gjør valg basert på hisorie samt situasjonen nå. Godt å få fjernet spekulasjonene og høre på fakta... 1 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 (endret) 1 hour ago, Salvesen. said: Anbefaler alle som er interessert i Tesla og selvkjøring å se denne. Super interessant video. Vil også anbefale den. 1 hour ago, Salvesen. said: Ikke minst bare for å se hvor feil "ekspertene/koret" her inne tar. Hvem er det som tar feil og hva består feilen i? En ting som jeg selv har gått rundt og trodd, egentlig uten å vite det, det er at selve "data processingen" for styring av bilen nødvendigvis må skje på en datamaskin plassert inne i bilen, samtidig som "overornede kontrolldata" kommuniseres opp til "nettskyen". Det ser ut til å stemme. Noe info jeg googlet opp på basis av info i videoen: https://www.cnbc.com/2021/08/19/tesla-unveils-dojo-d1-chip-at-ai-day.html https://www.tesla.com/support/full-self-driving-computer Endret 20. august 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 arne22 skrev (Akkurat nå): Super interessant video. Vil også anbefale den. Hvem er det som tar feil og hva består feilen i? Nei det er spesielt en person her inne, som jeg ikke skal nevne med navn som påstår at Tesla lyver om å bruke HD maps samt at de kun ser på image for image. Altså noe Tesla innrømmer å ha gjort tidligere men fort gikk bort i fra. Som det ene eksemplet om veimerking, dette må de huske frem i tid og forkaste når det ikke trengs lengre. Det er nok mange andre ting også, men disse har vært gjentagende inn i det uendelige men er nå lagt dødt av tesla. Men blir ikke overrasket om personen igjen påstår at de lyver, selv med åpenheten de levererer her. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 (endret) 8 minutes ago, Salvesen. said: kun ser på image for image Det ligger jo i sakens natur at det bare kunne/ville være et første steg i forhold til en videre utvikling. Alle systemer for maskinlæring og for "feedback control system" baserer seg jo på anvendelsen av tidsfaktorer. Uten en viss form for "historie" så kan ingen ting fungere på en fornuftig måte. Endret 20. august 2021 av arne22 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 arne22 skrev (Akkurat nå): Det ligger jo i sakens natur at det bare kunne/ville være et første steg i forhold til en videre utvikling. Alle systemer for maskinlæring og for "feedback control system" baserer seg jo på anvendelsen av tidsfaktorer. ja absolutt 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå