Gå til innhold

tror noen på selvkjørte biler?


LMH1

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Flin said:

Selvkjørende biler finnes allerede, teknologien er her. Nå er det kun snakk om å utvikle teknologien til det punktet der slike biler kan bli hverdagslig. 

Det kommer an på hva du mener med selvkjørende. På sett og vis er jo selv ACC selvkjørende frem til neste sving. (SAE 1)

Det beste som finnes i dag er systemer som Cruise og Waymo, og selv de fungerer bare i strengt regimenterte geografier som er nøye kartlagt, og egentlig ikke hellt på egen hånd. Waymo kjører i.o.f.s. uten sjåfør om bord som jo tyder på at de i det minste er i stand til å feile trygt. De trenger likevel hjelp av operatører som tar de ut av kniper via fjernstyring i ny og ne, så de blir fortsatt å regne som SAE3 til 4 ett sted.

6 hours ago, The Avatar said:

I teorien er det ingenting som tilseier at ein sjølvkøyrande bil ikkje skal kunne manøvrere på lik linje med mennesker basert på kamera, så ser mennesket vegen godt nok så burde bilen kunne klare det også utan spesialmerking.

Ja vi mennesker bruker lite mer enn syn, men samtidig har vi egentlig ikke særlig mye kunnskap om hvordan vi klarer dette, så den observasjonen alene er ikke så nyttig. De selvkjøringssystemene som ha kommet lengst kompenserer mangelen på en generell intelligens med mer sensordata for å gi et mer komplett bilde på omgivelsene, Det får vise seg hvor langt man kan ta den frremgangsmåten, men å kutte ned på tilgjengelig data er neppe formålstjenelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les:

https://itavisen.no/2021/07/20/tesla-tar-betalt-to-ganger-for-full-selvkjoring/

Sitat

Før og etter FSD 3.0

Problemet som har oppstått er at Tesla etterhvert har funnet ut at datamaskinen som skulle håndtere selvkjøringen ikke var god nok, og etter å ha gått gjennom iterasjoner som Hardware 2.0 og 2.5, så landet de etterhvert på det som fikk navnet FSD 3.0, eller Full Self Driving 3.0 som er basert på Tesla sitt eget brikkesett. Kun biler produsert etter midten av 2019 har denne installert fra fabrikken.Og det er de som ikke har FSD 3.0 som nå må ut med 13,500 kroner for å få en oppgradering de egentlig har betalt for.

Tesla villeder kunder

Allerede i fjor slo en tysk rettsinstans fast at Tesla sin markedsføring rundt selvkjøring er villedende og selskapet skulle ikke lenger markedsføre sine biler med begreper som “Autopilot” og “full selvkjøring”.

Men spørs om folk har noe sak i norge. Man har jo tatt risikoen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Rein praktisk så kan dagens Tesla køyre rundt av seg sjølv i Norge, også om vinteren. Men den er ikkje godkjent for sjølvkøyring, så derfor må det være fører i bilen, Tesla har også funksjonalitet for å sikre at føraren følger med og brukar autopiloten berre som førerassistanse. 

Det er også slik at det ikkje er alle trafikksituasjonar som autopiloten taklar, så sjølv om kanskje 95% av køyringa kan gå på autopilot så vil alle ulykkene på dei gjenståande 5 % i praksis bety at ein endå ikkje kan stole nok på autopillten til la bilen køyre heilt sjølv. 

Under enkelte køyreoperasjonar ser det derimot ut til at autopiloten fungerer bra, blant anna på rette vegar med god vegmerking og skilting, samt under parkering. 

Lenke til kommentar
On 7/14/2021 at 4:17 PM, LMH1 said:

https://www.caranddriver.com/news/a35839385/tesla-autopilot-full-self-driving-autonomous-capabilities-tested-explained/

Er vel lite sansynlig det kommer i 2025 for så si det mildt, kunne håpe det var mulig men er ut som om det er luftslott.

Kanskje fjernstyrt bil med 5g blir mulig?

Det kommer, men om det er 10 år unna eller 100 år er jeg usikker på. Teknologien er god nok i dag, men å bytte ut ulykker relatert til rus/dårlig fører/selvmord/++ med ulykker relatert til bugs sitter nok langt inne..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaymondK skrev (2 minutter siden):

Men ingenting slikt er tillatt i Norge? Så dem som betaler 70K for selvkjøring i Teslaen sin gjør det fordi dem håper det skal bli lovlig? Eller er det mulig å bruke det, -men ulovlig?

Tesla leverer pr i dag assistent systemer. Disse systemene kan være så avanserte som bare det og tesla kan lovlig levere systemet. Men da er sjåfør nødt til å være ansvarlig for bilen til enhver tid. Det er slik systemene leveres i dag. Alt over dette er nivå 3 og det er vell bare Tyskland som har godkjent dette så langt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min spådom er at selvkjørende biler, slik det ble "lovet" for ca. 10 år siden, aldri vil komme i noen av Diskusjon.no's brukeres levetid. Husk at i følge mange slike spådommer skulle menneskelig kjøring allerede bli forbudt i 2020. Chevrolet skulle komme med sin første rattløse bil for allment salg i 2019. Og likevel er vi her, i 2021, hvor høyeste selvkjøringsgrad på markedet i dag er SAE level 2 (Tesla AutoPilot). 

Vi vil nok etter hvert (10+ år) se selvkjørende småbiler (pods) som kan kjøre deg rundt i f.eks. bysentrum og slikt. F.eks. at du praier en pod via en app, som tar deg til valgfri destinasjon inne i bykjernen. Kort sagt en erstatning for lokal kollektivtransport. Dette vil sannsynligvis kreve at annen trafikk fjernes fra samme gater, så det ligger nok en del år frem i tid det også.  

Men helt selvkjørende biler som tar deg til hytten eller jobben kommer aldri noen her inne til å se. Det er jeg 100 % sikker på. Det beste vi kan håpe på er cruise control som lar seg slippe rattet på motorveien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (19 minutter siden):

Min spådom er at selvkjørende biler, slik det ble "lovet" for ca. 10 år siden, aldri vil komme i noen av Diskusjon.no's brukeres levetid. Husk at i følge mange slike spådommer skulle menneskelig kjøring allerede bli forbudt i 2020. Chevrolet skulle komme med sin første rattløse bil for allment salg i 2019. Og likevel er vi her, i 2021, hvor høyeste selvkjøringsgrad på markedet i dag er SAE level 2 (Tesla AutoPilot). 

Vi vil nok etter hvert (10+ år) se selvkjørende småbiler (pods) som kan kjøre deg rundt i f.eks. bysentrum og slikt. F.eks. at du praier en pod via en app, som tar deg til valgfri destinasjon inne i bykjernen. Kort sagt en erstatning for lokal kollektivtransport. Dette vil sannsynligvis kreve at annen trafikk fjernes fra samme gater, så det ligger nok en del år frem i tid det også.  

Men helt selvkjørende biler som tar deg til hytten eller jobben kommer aldri noen her inne til å se. Det er jeg 100 % sikker på. Det beste vi kan håpe på er cruise control som lar seg slippe rattet på motorveien.

Min bil tar meg ca 95% til jobb, så snart FSD er her vill den ta meg 100%. Men jeg vill i lang tid være ansvarlig og må konstant sitte å følge med. Jeg er dog sikker på at min bil vill kjøre meg til jobben innen de neste par år. Det vill dog være en gimic siden jeg ikke kan gjøre andre ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (44 minutter siden):

Min spådom er at selvkjørende biler, slik det ble "lovet" for ca. 10 år siden, aldri vil komme i noen av Diskusjon.no's brukeres levetid. Husk at i følge mange slike spådommer skulle menneskelig kjøring allerede bli forbudt i 2020. Chevrolet skulle komme med sin første rattløse bil for allment salg i 2019. Og likevel er vi her, i 2021, hvor høyeste selvkjøringsgrad på markedet i dag er SAE level 2 (Tesla AutoPilot). 

Vi vil nok etter hvert (10+ år) se selvkjørende småbiler (pods) som kan kjøre deg rundt i f.eks. bysentrum og slikt. F.eks. at du praier en pod via en app, som tar deg til valgfri destinasjon inne i bykjernen. Kort sagt en erstatning for lokal kollektivtransport. Dette vil sannsynligvis kreve at annen trafikk fjernes fra samme gater, så det ligger nok en del år frem i tid det også.  

Men helt selvkjørende biler som tar deg til hytten eller jobben kommer aldri noen her inne til å se. Det er jeg 100 % sikker på. Det beste vi kan håpe på er cruise control som lar seg slippe rattet på motorveien.

Det finst og har funnest i mange år! 

Anbefaler å sjekke ut videoen til Veritasium om temaet:

Sjølvkøyrande bilar er nærare enn folk trur :-)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vegs skrev (3 minutter siden):

Det finst og har funnest i mange år! 

Anbefaler å sjekke ut videoen til Veritasium om temaet:

Sjølvkøyrande bilar er nærare enn folk trur 🙂

Det finnes flygende biler også i dag. Jeg snakker om når dette blir bra og sikkert nok til at det blir allemanseie. Og at selvkjørende biler er nærmere enn folk tror sa de for både 10 og 20 år siden også. Men én gang i fremtiden så vil nok dette utsagnet treffe :)

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Salvesen. said:

Min bil tar meg ca 95% til jobb

De første 80% av et problem tar 20% av tiden. Denne regelen gjelder iterativt så de første 80% av de de gjenværende 20% tar 20% av tiden for de siste 20% også....

95% er i så måte bare såvidt påbegynt når man må nå 99.99999% eller noe deromkring.

M.a.o. det er lett å lage noe som gir et overfladisk inntrykk av å virke. Det er vanskelig å lage noe som virker på en robust måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

De første 80% av et problem tar 20% av tiden. Denne regelen gjelder iterativt så de første 80% av de de gjenværende 20% tar 20% av tiden for de siste 20% også....

95% er i så måte bare såvidt påbegynt når man må nå 99.99999% eller noe deromkring.

M.a.o. det er lett å lage noe som gir et overfladisk inntrykk av å virke. Det er vanskelig å lage noe som virker på en robust måte.

Nå kjenner jeg veien til min jobb ganske greit og har sett mye FSD video på youtube. Og det er åpenbart at FSD beta 9.X klarer dette helt fint. Men time will show. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 2021-7-19 den 17.25):

 

 

Jeg skjønner ikke poenget med innlegget ditt. Det virker som du bare slenger ut alt mulig rart som ikke har noe med noe som helst å gjøre.

Hva er poenget med videoen? Den bilen der har ikke engang FSD-betaen.

Og dessuten er videoen ekstremt dobbeltmoralsk og forkastelig:

https://www.carscoops.com/2021/08/almost-every-automakers-driver-assistance-aids-can-be-used-with-no-one-in-drivers-seat/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Min spådom er at selvkjørende biler, slik det ble "lovet" for ca. 10 år siden, aldri vil komme i noen av Diskusjon.no's brukeres levetid. Husk at i følge mange slike spådommer skulle menneskelig kjøring allerede bli forbudt i 2020. Chevrolet skulle komme med sin første rattløse bil for allment salg i 2019. Og likevel er vi her, i 2021, hvor høyeste selvkjøringsgrad på markedet i dag er SAE level 2 (Tesla AutoPilot). 

Vi vil nok etter hvert (10+ år) se selvkjørende småbiler (pods) som kan kjøre deg rundt i f.eks. bysentrum og slikt. F.eks. at du praier en pod via en app, som tar deg til valgfri destinasjon inne i bykjernen. Kort sagt en erstatning for lokal kollektivtransport. Dette vil sannsynligvis kreve at annen trafikk fjernes fra samme gater, så det ligger nok en del år frem i tid det også.  

Men helt selvkjørende biler som tar deg til hytten eller jobben kommer aldri noen her inne til å se. Det er jeg 100 % sikker på. Det beste vi kan håpe på er cruise control som lar seg slippe rattet på motorveien.

Men finnes det noe løsning på automatisk blinklys, eller førerkortopplæring som del av autopilot? Ville vært fint om ting ble noe mere automatisert, men problemet hvis man ser på google maps og Sygic klarer ingen av disse gi 100% korrekt navigering på kart, hastighet på veien og mulighet å navigere med 4g\5g muligheten slikt gjør det lettere med veihjelp etc? For er vel mulig det kunne vurderes å fjernstyre biler, men ser ut som det blir vanskelig. For er vel problem med mobildekning en del plasser, hvordan biler løser veiarbeid etc og utrykkingskjøretøy blir vanskelig, en del lengere frem i tid. Selv de flinkeste sjåførene i dag sjekker ofte ikke veiarbeid på staten veivesen. https://www.vegvesen.no/trafikk/?lat=60.32919&long=10.46394&zoom=8

Lenke til kommentar

Kommer vi til å akseptere ulykker med selvkjørende biler? 

Magefølelsen min sier at vi, totalt sett, ville sett færre ulykker hvis alle biler var selvkjørte. Jeg er ganske sikker på at godt programmerte biler vil være bedre enn en gjennomsnittlig sjåfør. Men, ulykker kommer til å skje. Og når det skjer en ulykke som kanskje kunne vært unngått hvis et menneske førte bilen. Hva da? 

Jeg ser for meg at det ville blitt ramaskrik og at bilene ble kalt både det ene og det andre. Selv om det totale antallet ulykker gikk ned. 

Enda en grunn til at dette kanskje ikke kommer til å bli vanlig på en lang stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det slik i usa er det tilatt allerende nå å leie ut selvkjørte biler uten å ha førerkort? Sier på tesla kundeservice det kan leies til 200 $ måneden, men usikker på om forsikringen dekker ulykke i så fall hvis det skjer? Eller er USA mere sammarbeidsvillig å teste biler? Men i norge må man operere med gammel lovverk at bilprodusenten blir holdt ansvarlig eller forsikringen derfor er det ikke like billig i norge?

Vi har vel mere vinter i snitt med untakk av alaska. Så hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...