Redaksjonen. Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 EU-kommisjonen foreslår å innføre karbontoll gradvis fra 2026 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 Mye bra som er lagt frem her. Det er flere ting som omfattes, og det virker å være et helhetlig blikk på samlede utslipp fremfor å låse seg fast i enkeltposter. Ser at folk allerede er i harnisk, noe som indikerer at avtalen har en viss styrke (og ikke bare tomme ord). 2 Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 Slikt som aluminium og kobber er viktige innsatsfaktorer for å få gjennomført det grønne skifte og dette trengs i store mengder fremover. Nå risikerer vi at økt CO2-avgift (inkl fjerning av ordningen for CO2-kompensasjon) vil føre til at produksjon av aluminium og kobber vil bli mye dyrere å produsere i Europa. Og disse metaller trengs i store mengder for å få gjennomført det grønne skifte (eller mener man kanskje at andre ting/stoffer kan erstatte disse viktige metaller og at høye CO2-avgifter på magisk vis vil skape en teknologi revolusjon?). Og hvordan skal anleggsdrift med gravemaskiner, lastebiler etc utføres for å få det grønne skifte på plass? Skal all anleggsarbeid nå drives kun med strøm fra nettet, vindmøller og fra batterier i den grad man har tilgang til nok strøm? Prislappen for det grønne skifte kan på dette vis øke og bli mye større. Det høres ut som EU kan være i ferd med å skyte seg selv i foten. 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 Du fikk med deg at de allerde har tatt høyde for produksjon som flyttes ut av Europa med økte tollsatser ikke sant? Ellers kommer du med påstander om så mangt rundt det grønne skiftet. Du får dokumentere noen av de så tar vi det derifra. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 Nå har jeg ikke satt meg detaljert inn i saken, men ved første øyekast ser det ut som en godt gjennomarbeidet plan a la det jeg har foreslått her i forumet tidligere. Den eneste puslespillbiten jeg ikke kunne finne i artikkelen var hvordan karbonskatt skal beregnes på importerte varer som ikke er deklarert med karbonavtrykk. De bør beregnes etter verst tenkelige karbonutslipp for det gjeldende landet. Det vil altså fungere som sterkt intenciv til å enten dokumentere reelt utslipp eller at karbonskatt betales lokalt før innførsel til EU. Ser fram til å lese mer om dette! @Lab Roy Jeg tror du misforstår. Det blir dyrere å produsere Al i Europa til et europeisk marked, men karbonskatten skal trekkes fra ved eksport ut av karbonskatt-sonen. Det vil altså konkurrere på like vilkår ute i verden. Inne i Europa vil de også konkurrere på like vilkår med land utenfor karbonskatt-sonen (og til dels bedre vilkår). Som sagt, dette blir ikke å kvele industrien eller flytte den ut av karbonskattsonen. 3 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Det er svært bekymringsfullt at alle ut norsk strømproduksjon vil eksporteres samtidig som EU har definert mange vannkraftverk i Norge som brune. Dette vil garantert føre til at kraftkrevende industri vil få store problemer. Og ny grønn kraftproduksjon eies i stor grad av utenanske selskaper, noe som ytterligere vil forverre situasjonen over tid.Tyske vindmøller i Norge gjør at Tyskland får grønnere energiproduksjon samtidig som norsk natur ødelegges. Norsk kraftproduksjon burde i all hovedsak blitt benyttet i Norge for å sikre norske arbeidsplasser og øke konkurransekraften oenfor utlandet. Nå selges strøm som råvare til utlandet som fører til at andre land lettere kan konkurrere mot norske arbiedsplasser. 1 Lenke til kommentar
studerebedre Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 EU vil på sikt avvikle sin eigen industri, då kostnadane vil bli større enn andre deler av verden. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 10 hours ago, studerebedre said: EU vil på sikt avvikle sin eigen industri, då kostnadane vil bli større enn andre deler av verden. Jeg vet ikke om du leste artikkelen, men EU sier de vil beskatte importvarer som det ikke er betalt CO2-avgift for, nettopp for å unngå utflagging og tap av arbeidsplasser. Jeg har i mange år reagert på at kinesiske varer som produseres på ekstremt skittent vis ikke ileggew avgifter. Det samme burde skipsfart, spesielt skip som brenner tungolje. Det ville medført mindre utflagging fra vestlige land til Kina, og dermed mindre økonomisk støtte til terorregimet i Kina, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå