Gå til innhold

Oppdragstaker, ikke-ansatt, luselønn. Kommunene engasjerer støttekontakter for å omgå lovene

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

En oppdragstaker som er støttekontakt i en kommune har ingen feriepenger, ingen beskyttelse av arbeidsmiljøloven, ingen forsikring, ingen sykepenger, ingen permisjoner, ingen pensjonsordning. 

Burde dette være lovlig i det offentlige? 

De stiller egen bil, jobber overtid gratis, får ikke km-godtgjørelse ut over en viss liten sum, kan ikke bestemme arbeidstid osv.

Det er ingen tegn til at kommunene har tatt dommen i avlastersaken til etterretning, i tilfelle gikk det inn det ene og ut det andre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er laga eit skille mellom arbeidstakarar og oppdragstakarar, dette skillet gjeld også for privat sektor. 

Ein av hovudgrunnane for at ein ikkje bruker ordinære tilsettingsforhold som støttekontakt er at mottakaren av støttekontaktenesten har stor friheit til å sjølv bestemme både kven dei vil ha som støttekontakt og kor mykje dei vil bruke tilbodet. Då er det utfordrande for kommunen å ha signert arbeidsavtale med bindingstid om mottakaren av tenesten ikkje lenger vil ha deg som støttekontakt. Tilsvarande vil oppdragstakaren stå fritt til å ikkje lenger stille opp som støttekontakt utan å måtte forholde seg til oppseiingstid.
Ved bruk av oppdragstakarar så opner det også for at brukaren kan velge personar i eigen omgangskrets som støttekontakt, som då kan ta på seg dette oppdraget utan at det får konsekvensar for andre arbeidsforhold. Mange har arbeidsavtalar i hovedjobben sin som enten forbyr å ta på seg andre jobbar, eller for dei som jobber i kommunen så vil ein jobb som støttekontakt medføre krav om overtid eller at ein blir permitert frå hovedjobben sin.
For oppdragstakaren så har det også nokre fordelar å være oppdragstakar

Ofte er det å være støttekontakt rekna som ei symbolsk betaling for ein jobb ein likevel ville ha utført. Det realistiske alternativet i mange tilfeller er at ein ikkje får betaling i det heile tatt fordi eit tilsettingsforhold blir for dyrt for kommunen, og at kommunen då bruker pengane på å tilsette nokre få støttekontakter som arbeidstakarar som då igjen fører til at færre brukarar får tilbod om støttekontakt.

Ein viktig praktisk forskjell mellom ein arbeidstakar og ein oppdragstakar er at arbeidstakaren får utbetalt lønn med rett og plikt til å arbeide på oppsatte arbeidstider. Ein oppdragstakar får honorar for den jobben som blir gjort men har ikkje rett eller plikt til jobbe. Honorar er ikkje definert som lønn og gir dermed ikkje feriepengar eller pensjonopptening. I tillegg er det også ein del kommunar som brukar frivillige som støttekontakter, dette er då personar som gjer jobben som støttekontakt utan anna betaling enn eventuell dekking av utgifter og utlegg.

Om dette burde fortsette å være lov er sjølvsagt ein politisk diskusjon, der særleg behovet til arbeids- eller oppdragstakaren må vektast opp mot brukaran sitt behov. Det er fint mogleg for ei kommune å tilsette nokre faste støttekontakter slik at brukaren blir tildelt ei støttekontakt utan å kunne velge sjølv kven dei vil ha som støttekontakt. Men ryddigare forhold for støttekontakter fører til dårlegare tilbod til brukarane.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er da ingen hemmelighet at mange kommuner driver med slavedrift. De kaller det "arbeid for sosialstønad" eller lignende. De tvinger arbeidsledige til å jobbe for kommunen uten å betale vanlig lønn. De får samme betaling som de som sitter hjemme i sofaen og er ledige. Gratis arbeidskraft for kommunen. Helt lovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange i kommunene ser det som kommunen er en veldedig org. Vår kommune etterlyser stadig frivillige, som skal gjøre ting som kommunens folk er pliktig å gjøre for innbyggerne, men som kommunen ikke har satt av penger til. Tjenesten med at kommunen skal handle dagligvarer er omgjort til at klientene selv skal handle i nettbutikkene og få varene sendt hjem av butikken. Når en klient trenger støttekontakt så sier de at det ikke melder seg støttekontakter som frivillige og at de som kommer, de snur når de får vite betingelsene og lønn. Ingen får mere enn 2 timer støttekontakt pr uke. Egentlig skal støttekontakten bare være med på kino, bli med til legen, snakke med klienten og gjøre småting som ikke krever fagkunnskaper eller styrke. Bare være der. Men i praksis unnlater kommunen å gjøre det de skal slik at støttekontakten må gjøre det. Ofte barbere, handle klær, henge opp lamper og bytte pærer, tømme søppel, lage mat osv, rett og slett fordi det ellers ikke ville blitt gjort. Mat for kommunen betyr brødskiver med ferdigskivet pålegg eller ferdig-matpakke som de legger på en tallerken, kjeks til kaffen, Fjordlands ferdigmat eller boksmat. De koker ikke lenger poteter, grønnsaker eller noe annet fra grunnen av. De fleste som kommer kan heller ikke lage mat, de vet ikke noe om å barbere, glemmer å tømme søppel, glemmer å vaske opp osv. En klient fikk 20 ulike ansatte innom fra kommunen på en mnd, som skulle gjøre standard sykepleie. Ingen av dem fikk mere enn terningkast 3, halvparten fikk 2. 1 ble bedt om aldri å komme tilbake. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
sedsberg skrev (På 2021-7-14 den 11.17):

Er da ingen hemmelighet at mange kommuner driver med slavedrift. De kaller det "arbeid for sosialstønad" eller lignende. De tvinger arbeidsledige til å jobbe for kommunen uten å betale vanlig lønn. De får samme betaling som de som sitter hjemme i sofaen og er ledige. Gratis arbeidskraft for kommunen. Helt lovlig.

arbeidsledige burde ALLE måtte utføre arbeid staten i perioden de mottar stønad, jeg har dog aldri hørt om arbeidsledige blitt tvungen til og være støttekontakter så dette er lite relevant 

Lenke til kommentar

Jeg har bokstavlig talt hørt følgende da jeg "jobba" for kommunen:

Vi har absolutt behov for flere ansatte, men kommunen har ikke råd. Derfor må du jobbe her for sosialstønad.

For mange er dette helt sikkert helt greit men for meg er det totalt uakseptabelt og bokstavlig talt slavedrift.

Lenke til kommentar
Gjest 61f53...48a
sedsberg skrev (På 2021-8-5 den 21.32):

Jeg har bokstavlig talt hørt følgende da jeg "jobba" for kommunen:

For mange er dette helt sikkert helt greit men for meg er det totalt uakseptabelt og bokstavlig talt slavedrift.

høres helt jævlig ut. hva gjør du nå? kommet deg vekk fra elendigheten?

Anonymous poster hash: 61f53...48a

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 61f53...48a said:

høres helt jævlig ut. hva gjør du nå? kommet deg vekk fra elendigheten?

Anonymous poster hash: 61f53...48a

Fikk omsider noen små vikarjobber, men ikke nok til å leve av. Dette likte ikke sosialkontoret (før det ble NAV) og ville derfor at jeg skulle jobbe gratis for kommunen. Etter mye krangling fant de vel ut at det ville ta seg veldig dårlig ut og sendte meg på et 2 ukers motivasjonskurs i stedet.

Tilfeldigvis, et par dager ut i kurset, fikk jeg en lengre vikarstilling et annet sted. Etter det fikk jeg diverse andre vikarjobber før jeg ble fast ansatt på en fabrikk.

Flere andre der fikk også jobber via vikarbyråer. Det rare er at vikarbyråer aldri ble nevnt eller foreslått av aetat/sosialkontoret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...