Gå til innhold

Mercedes skal være klar for å bli ren elbilprodusent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette stemmer urovekkende dårlig med at Daimler sine lobbyister ønsker å stanse EUs forslag om å stanse salg av fossilbiler i 2035 da.

Har Daimler ingen tro på egen strategi, eller er denne strategien bare et spill for galleriet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Dette stemmer urovekkende dårlig med at Daimler sine lobbyister ønsker å stanse EUs forslag om å stanse salg av fossilbiler i 2035 da.

Har Daimler ingen tro på egen strategi, eller er denne strategien bare et spill for galleriet?

Alle bilprodusenter vil være elektrifisert før eller siden. Problemet med harde krav er at de ikke nødvendigvis passer mot etterspørsel og behov mot firma som leverer biler globalt i ulike marked med ulik hastighet og mulighet for å støtte elektrifisering. 

Lobbyering er ikke et negativt ladet ord, selv om folk flest bruker det slik. Lobbyering er noe alle firma gjør, og innholdet er viktigere enn kun overskriften. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (13 timer siden):

Planene henger sammen med strengere utslippskrav, og det er ventet at EU-kommisjonen vil legge frem forslag om kraftige utslippskutt denne uken. Det ventes at kommisjonens forslag vil innebære at det ikke lenger registreres biler med forbrenningsmotor i Europa i 2035.

Er dette avklart med Putin? Normenn har en tendens til å glemme at Europa er mer en EU.

Lenke til kommentar
oophus skrev (8 timer siden):

Alle bilprodusenter vil være elektrifisert før eller siden. Problemet med harde krav er at de ikke nødvendigvis passer mot etterspørsel og behov mot firma som leverer biler globalt i ulike marked med ulik hastighet og mulighet for å støtte elektrifisering. 

Lobbyering er ikke et negativt ladet ord, selv om folk flest bruker det slik. Lobbyering er noe alle firma gjør, og innholdet er viktigere enn kun overskriften. 

Ingen som nekter bilprodusentene å selge dieselbiler i Afrika. Det jobbes derimot hardt med at man ikke skal forby dieselbiler i EU/EØS fra 2035. Da er det noen hos bl.a. Daimler som kommuniserer ganske uklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det ser likevel ikke ut til at Daimler vil forplikte seg til noe, ettersom kildene sier at det fremdeles kan være etterspørsel etter forbrenningsmotorer i noen markeder etter 2030."

Dette er egentlig kjernen i slike utspill. I realiteten er det et spill for galleriet. MB vet at de må tilby elektriske modeller i mange segmenter for ikke å miste hjemmemarkedet, og de har et behov for å vise at de er på vei, og har planene klare.

Men likevel skal de ha retrettmuligheten. Den vil de ikke slippe på. Derfor er det og et stort spørsmål om hvor seriøse slike utspill er. Foreløpig har jo tysk bilindustri ikke gjort mer enn de må. Og planene er definitivt ikke større enn en viss amerikansk produsent som forsøker å vokse hurtig, og kun har BEV i sin lille portefølje. Ihvertfall om man ser hvilke planer de har for produksjonsmål og for kapasitet på sin kommende batteri-produksjon.

Og VV AG har "måttet mere" enn de andre både pga sine tabber (#dieselgate), sin størrelse (verdens største bilkonsern, eller nr. 2 etter Toyota), sin økonomi og for å redde ansikt. De har absolutt råd nok til å kjøre 2 løp samtidig en god stund, og det virker veldig som det er dette som gjøres. Og de har sannsynligvis stille aksept og støtte fra de andre tyske konsernene.

Men å kutte ice-produksjonen, den henger nok veldig langt bak i viljen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (48 minutter siden):

Hvorfor skal de la være å tilby noe 96% av verdensmarkedet ønsker seg? 

Verden er i endring, uansett om du liker det eller ikke. Myndigheter vil gradvis innføre brukshindringer og bruksforbud. Veksten for elbiler er så progressiv at retningen allerede er satt. Og når elbilen blir billigere å både produsere, kjøpe og drifte, vil dette bare akselerere.

Selv de fattige landene i verden vil se at dette blir både bedre og billigere enn å satse på dyr bensin og diesel. Det bare tar litt tid.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Verden er i endring, uansett om du liker det eller ikke. Myndigheter vil gradvis innføre brukshindringer og bruksforbud. Veksten for elbiler er så progressiv at retningen allerede er satt. Og når elbilen blir billigere å både produsere, kjøpe og drifte, vil dette bare akselerere.

Ja, verden er i endring og så tilpasser man seg de endringene. Det er det Mercedes gjør. Men hva er egentlig poenget ditt? At de skal slutte å tilby en drivlinje som flesteparten av det bilkjøpende publikum vil ha? Hva er hensikten med det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Ja, verden er i endring og så tilpasser man seg de endringene. Det er det Mercedes gjør. Men hva er egentlig poenget ditt? At de skal slutte å tilby en drivlinje som flesteparten av det bilkjøpende publikum vil ha? Hva er hensikten med det?

Poenget mitt var å poengtere at MB kun farer med relativt tomme ord. Som du selv påpeker, de ser ikke for seg å kutte ut hverken bensin eller dieselmotor med det første, selv om de signaliserer at de vil bli et rent elbil-foretak. Noe vi begge skjønner er bare oppspinn.

Jeg synes dette er falskspill, og kommenterer det. Du ser ut til å synes slikt er helt greit å gjøre. Det er her vi er mest uenige.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt var å poengtere at MB kun farer med relativt tomme ord. Som du selv påpeker, de ser ikke for seg å kutte ut hverken bensin eller dieselmotor med det første, selv om de signaliserer at de vil bli et rent elbil-foretak. Noe vi begge skjønner er bare oppspinn.

Jeg synes dette er falskspill, og kommenterer det. Du ser ut til å synes slikt er helt greit å gjøre. Det er her vi er mest uenige.

For å gjenta, hvorfor skal de slutte å tilby biler med forbrenningsmotor om markedet vil ha det? Da betyr det bare at de som vi ha bensinbil eller ladehybrid kjøper av noen andre. Hva hjelper det annet enn at noen kan glede seg over at det går dårlig med en tysk bilproodusent?

At de en gang i fremtiden bare vil ha elektriske biller er greit nok, men i motsetning til ekspertene her så er de ikke skråsikker på at markedet blir helelektrisk på en gitt dato om veldig kort tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

For å gjenta, hvorfor skal de slutte å tilby biler med forbrenningsmotor om markedet vil ha det? Da betyr det bare at de som vi ha bensinbil eller ladehybrid kjøper av noen andre. Hva hjelper det annet enn at noen kan glede seg over at det går dårlig med en tysk bilproodusent?

At de en gang i fremtiden bare vil ha elektriske biller er greit nok, men i motsetning til ekspertene her så er de ikke skråsikker på at markedet blir helelektrisk på en gitt dato om veldig kort tid.

Verden er på vei bort fra ice-biler, kull og gasskraftverk og annen bruk av olje og gassprodukter pga at vi vil forsøke å unngå en fremtidig klimakatastrofe. Elektrifisering er foreløpig veien å gå, til vi klarer å komme opp med noe som er enda bedre.

Dermed er det lite aktuelt å bare la bilprodusentene holde på slik det hadde passet de best. Ad-blue-teknologien er vel og noe de gjerne hadde sett bort fra, hadde det ikke vært for strengere krav. Det er temmelig naivt å tro at disse vil gjøre det som er riktigst for samfunnet. Det har de allerede bevist gjennom sine handlinger.

For dem er det penger som gjelder, ikke samfunnsansvar. Og frem til de finner ut at elbiler vil være mer lønnsomt for næringskjeden dems, så kommer de til å gjøre det de kan for å lage de bilene de tjener mest på. Og da er både ettersalg, service og vedlikehold viktigst. Ikke miljø og forurensning. Dette kommer kun pga press fra enten myndigheter eller publikum/kjøperne, eller begge delene.

Men jeg forventer at du egentlig er klar over dette, og bare kverulerer, med mindre du sitter med minst ett bein i ene leiren og driver forsvar for din egen bransje.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Verden er på vei bort fra ice-biler, kull og gasskraftverk og annen bruk av olje og gassprodukter pga at vi vil forsøke å unngå en fremtidig klimakatastrofe. Elektrifisering er foreløpig veien å gå, til vi klarer å komme opp med noe som er enda bedre.

Dermed er det lite aktuelt å bare la bilprodusentene holde på slik det hadde passet de best. Ad-blue-teknologien er vel og noe de gjerne hadde sett bort fra, hadde det ikke vært for strengere krav. Det er temmelig naivt å tro at disse vil gjøre det som er riktigst for samfunnet. Det har de allerede bevist gjennom sine handlinger.

For dem er det penger som gjelder, ikke samfunnsansvar. Og frem til de finner ut at elbiler vil være mer lønnsomt for næringskjeden dems, så kommer de til å gjøre det de kan for å lage de bilene de tjener mest på. Og da er både ettersalg, service og vedlikehold viktigst. Ikke miljø og forurensning. Dette kommer kun pga press fra enten myndigheter eller publikum/kjøperne, eller begge delene.

Men jeg forventer at du egentlig er klar over dette, og bare kverulerer, med mindre du sitter med minst ett bein i ene leiren og driver forsvar for din egen bransje.

Du svarer ikke på spørsmålet. Ja, du vil at tysk biindustri bare skal legges ned. Hva vil det hjelpe?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Du svarer ikke på spørsmålet. Ja, du vil at tysk biindustri bare skal legges ned. Hva vil det hjelpe?

Dette er bullshit, og en kraftig forvridning av det jeg sier og mener. Svar har du fått på spørmålene dine, men du ser ut til å nekte for å ha fått svar, noe som er tull fra ende til annen.

Men vet du hva, jeg har langt bedre ting å foreta meg enn dine stadige vridninger av argumentasjon, og sånn sett svare på akkurat det samme, men med litt endring. Så stopper her for min del, og går ut og nyter dagen istedet!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (4 timer siden):

Ingen som nekter bilprodusentene å selge dieselbiler i Afrika. Det jobbes derimot hardt med at man ikke skal forby dieselbiler i EU/EØS fra 2035. Da er det noen hos bl.a. Daimler som kommuniserer ganske uklart.

Det er umulig å spå etterspørsel og faktisk behov for alternativer for biler som ikke står fast mot ny infrastruktur. 

Det vil være mulig å sette nullutslipp som mål, og følge det målet tett opp mot analyser for hvor fort skiftet fysisk kan ta når man inkluderer alle markeder fortløpende, men det å "spå" at det vil være mulig 15 år i forveien blir litt lotto. 

Lobbyeringen handler ikke om å ikke bli et elektrifisert firma. Det blir dem uansett, men skiftet må stemme overens med etterspørsel. Fokuset burde altså være å sørge for at etterspørsel følger målene mot nulltuslipp for da følger produsentene automatisk, og man kan til og med slå konsensus i når skiftet blir mulig hvis man får etterspørsel og lysten på elbiler opp kjappere. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 timer siden):

Det er umulig å spå etterspørsel og faktisk behov for alternativer for biler som ikke står fast mot ny infrastruktur. 

Det vil være mulig å sette nullutslipp som mål, og følge det målet tett opp mot analyser for hvor fort skiftet fysisk kan ta når man inkluderer alle markeder fortløpende, men det å "spå" at det vil være mulig 15 år i forveien blir litt lotto. 

Lobbyeringen handler ikke om å ikke bli et elektrifisert firma. Det blir dem uansett, men skiftet må stemme overens med etterspørsel. Fokuset burde altså være å sørge for at etterspørsel følger målene mot nulltuslipp for da følger produsentene automatisk, og man kan til og med slå konsensus i når skiftet blir mulig hvis man får etterspørsel og lysten på elbiler opp kjappere. 

Etterspørselen følger etter forbudene. Er det ikke magisk? Det eneste Mercedes behøver å gjøre, er å fortsette å lage attraktive elbiler. Så enkelt er det. Når 2035 kommer da, så har ikke Mercedes noe som helst å frykte  for de skal ho da utelukkende ha solgt elbiler i 5 år. Så når Daimler på den ene siden sier de bare skal selge elbiler i 2030 og på den andre siden sier det er for tidlig å forby fossilbiler i 2035 i Europa, så motsier de seg selv.

Elbilene er konkurransedyktige i 2021. Det har tatt oss ca 9 år fra vi kjørte rundt i elektriske handlevogner med 60 km rekkevidde, til vi nå kjører rundt i fullverdige familiebiler med omtrent 600 km rekkevidde. Det er ingen logisk grunn til å tro at markedet skal være alt annet enn betydelig mer modent om 14 år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...