Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ewheels E2 v2 pro - kan bli fort varm


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp ewheels e2 v2 pro longerange+ med punkteringsfrie dekk. Merker at den er sterkere en ninebot es 4. Den klarer mange bakker bra med toppfart. Den har god rekkevidde og sånn. Problemet er at den blir fort varm. Den klarer de bratteste bakkene bra en stund men så plutselig så vil ikke motoren mer og går ned til under 10 km/t når temperaturen er over 65 grader. Den kan ha god ytelse selv når batteriet er nede på 36 prosent . Problemet er at den kan bli fort varm når jeg kjører mye der hvor det er bratte bakker hvis det feks er for mange bratte bakker av gangen. Bakker som ikke er så bratte takler den bra. Tror dere at jeg har kjørt den for mye i bakkene som gjør at den blir fort varm eller er det en produksjonsfeil ? Leste at det er mange som har testa den i bakkene. Så er det en produksjons feil eller er det fordi at det kanskje er en sikring som gjør at motoren ikke blir belasta for mye ? Hvordan opplever dere andre aom har denne sparkesykklen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en helt normal sikkerhetsmekanisme for å forhindre overoppheting. Bratte bakker -> ekstra belastning på motor -> høy temperatur -> nedjustering av motoreffekt -> redusering av temperatur.

Hadde bare vært glad for at dette skjer heller enn å bytte motor. Du får jo uansett fortsette selv om det går litt tregere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
5 hours ago, vidor said:

Det er en helt normal sikkerhetsmekanisme for å forhindre overoppheting. Bratte bakker -> ekstra belastning på motor -> høy temperatur -> nedjustering av motoreffekt -> reduseing av temperatur.

Hadde bare vært glad for at dette skjer heller enn å bytte motor. Du får jo uansett fortsette selv om det går litt tregere.

 

5 hours ago, Svein M said:

Har ikke slik selv men om en kjører litt saktere så vil temperaturen holde seg litt lavere og en slipper komme opp i så høy temperatur med påfølgende reduksjon i kraft.

Det er bare det at med engang sparkesyklen når opp til 65 grader går hastigheten helt ned til den stopper.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Hvor nærme maks vektgrense er du?

Kanskje mer fornuftig med elsykkel, men de koster nok en god del mer.

Jeg er på 80 kg akkurat nå men folk på over 90 kg har brukt den. Den tar maks 125 kg Ja tenkte på en elsykkel men de koster mer da.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om den blir unormalt fort varm eller om det er slik den skal være. Og har den vært slik hele tiden eller har det blitt verre. Det kan være at en sensor gir for høye verdier eller noe annet galt, men om det er sannsynlig det vet jeg ikke.

Motoren er i fremhjul og det er vel en fordel at sidene der er forholdsvis rene for god kjøling.

Vil legge til at det er større hjul på denne modellen og det vil nok gjøre det tyngre for motoren å dra opp bratte bakker.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Svein M said:

Spørsmålet er om den blir unormalt fort varm eller om det er slik den skal være. Og har den vært slik hele tiden eller har det blitt verre. Det kan være at en sensor gir for høye verdier eller noe annet galt, men om det er sannsynlig det vet jeg ikke.

Motoren er i fremhjul og det er vel en fordel at sidene der er forholdsvis rene for god kjøling.

Vil legge til at det er større hjul på denne modellen og det vil nok gjøre det tyngre for motoren å dra opp bratte bakker.

kan det være fordi det er punkteringsfriedekk? Dem sier at 10" hjul gir lavere dreiemoment og skal gi bedre akselerasjon osv. Når det gjelder temperaturen så målte jeg det i appen. Den blir fort varm i bratte oppoverbakker og ved 65 grader klarer den ikke å trekke mer i oppoverbakkene da må den kjøle seg ned feks ved å kjøre på flatere mark. 

Lenke til kommentar
dansve100 skrev (4 timer siden):

kan det være fordi det er punkteringsfriedekk? Dem sier at 10" hjul gir lavere dreiemoment og skal gi bedre akselerasjon osv. Når det gjelder temperaturen så målte jeg det i appen. Den blir fort varm i bratte oppoverbakker og ved 65 grader klarer den ikke å trekke mer i oppoverbakkene da må den kjøle seg ned feks ved å kjøre på flatere mark. 

Punkterningsfriedekk har ikke så mye betydning, det kan være litt forskjell på rullemotstand men jeg kjenner ikke til hva som ruller lettest.

Ser at E2S V2 2021 har 8.5 tommers hjul. Mens e2 v2 pro longerange har 10 tommers hjul. Det som er sikkert er at til mindre hjul til mer kraft er det. Dette gir kraftigere akselerasjon og sterkere i bakker. På en annen side så kan det være at de har kompensert for dette ved å gire den lavere og på den måten komme ut på det samme resultatet. Men om motor/gir er den samme så vil dette med varme kunne være en svakhet på denne modellen.

I tester har denne du har kommet godt ut så jeg vil tro den virker bra om der ikke er noen feil på den. Høy ute temperatur vil selvfølgelig være litt vanskeligere når det gjelder kjøling.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
10 hours ago, Svein M said:

Punkterningsfriedekk har ikke så mye betydning, det kan være litt forskjell på rullemotstand men jeg kjenner ikke til hva som ruller lettest.

Ser at E2S V2 2021 har 8.5 tommers hjul. Mens e2 v2 pro longerange har 10 tommers hjul. Det som er sikkert er at til mindre hjul til mer kraft er det. Dette gir kraftigere akselerasjon og sterkere i bakker. På en annen side så kan det være at de har kompensert for dette ved å gire den lavere og på den måten komme ut på det samme resultatet. Men om motor/gir er den samme så vil dette med varme kunne være en svakhet på denne modellen.

I tester har denne du har kommet godt ut så jeg vil tro den virker bra om der ikke er noen feil på den. Høy ute temperatur vil selvfølgelig være litt vanskeligere når det gjelder kjøling.

Det er stor forskjell på ecco mode og sport mode. Hvis man bruker sport mode for mye blir det overoppheting da eller blir det mer overoppheting med for lavt gir ? Merker iallefall er det er mye mer kraft med sport mode. De anbefaler kanskje sport mode når man kjører i oppover bakker og eco mode på flat terreng.
Hvorfor de velger 10 tommer hjul kan komme av at dem prøver å få til lavere dreiemoment.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke der er gir på disse motorene. Jeg tror at det er samme motor også, og da blir modellen med 10" dekk litt svakere i bakkene enn modellen med 8.5" dekk (jeg er litt usikker på om der er noen forskjell i praksis). Men når det gjelder varme så skulle det vel ikke være så store forskjellen.

Ser at både den vanlige og long range er oppgitt til 350 watt nominell og 700 watt max.

Jeg tror det beste for å unngå å komme opp i overopphetnings grensen er å spare på kreftene. Altså gi mindre gass, og kjøre sakte.

Om en bruke eco mode så vil jeg tro det kan hjelpe. Men bakdelen er at det er mindre krefter på full gass.

Et annet forslag kan være å bruke "sport", men å redusere parameteren «Throttle Acceleration Adjustment» i appen. Jeg er usikker på om dette hjelper.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
3 hours ago, Svein M said:

Jeg tror ikke der er gir på disse motorene. Jeg tror at det er samme motor også, og da blir modellen med 10" dekk litt svakere i bakkene enn modellen med 8.5" dekk (jeg er litt usikker på om der er noen forskjell i praksis). Men når det gjelder varme så skulle det vel ikke være så store forskjellen.

Ser at både den vanlige og long range er oppgitt til 350 watt nominell og 700 watt max.

Jeg tror det beste for å unngå å komme opp i overopphetnings grensen er å spare på kreftene. Altså gi mindre gass, og kjøre sakte.

Om en bruke eco mode så vil jeg tro det kan hjelpe. Men bakdelen er at det er mindre krefter på full gass.

Et annet forslag kan være å bruke "sport", men å redusere parameteren «Throttle Acceleration Adjustment» i appen. Jeg er usikker på om dette hjelper.

Jeg har e2s v2 2021 Pro longerange + Den har 500watt nominell og 1000watt maks effekt. Det er en oppgradert verson av lillebroren e2s v2 2021.Det som er at den går på full guffe i mange oppover bakker til den når 65 grader.

Lenke til kommentar

Her fant jeg en test av E-Wheels E2S v2 modellen (altså ikke Pro versjon)

https://youtu.be/HiA0UPSLAew

Og her en test av E2S v2 Pro (altså ikke longrange som du har )

Et lite beist i bakkene - Test - Tek.no

Inntrykket jeg sitter med er at E-Wheels er kraftigere i bakker enn andre merker. Og da tenker jeg at det kan være en fare/ulempe med dette og det er at det kan bli for mye varme i motoren om bakkene er veldig lange.

Jeg vil tro det er lite trolig at det er noe galt med sykkelen om den går normalt ellers. Men selvfølgelig om svakere modeller med tilsvarende tunge førere fyker forbi i lenger bakker så kan det ikke utelukkes heller.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Nettopp kjøpt min E-wheels E2s v2 pro. 

Kjørte den i 2-3 min oppover, så gikk den i krypmode. Er 82 kg.  Burde den ikke klare mere enn det, var ikke akkurat kjempe bratt. 

Blir ubrukelig for meg da om den ikke kan kjøres i oppover bakker i det heletatt 

Har pungteringsfrie hjul 

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp styrken i bakker som gjør denne elsparkesykkelen interessant for norske brukere, så den burde vel få en firmware-oppgradering som gjør den mer egnet. De har jo fikset ting før for å forbedre den. TEK roser jo modellen så skulle tro den var mer kapabel enn det som beskrives.

Lenke til kommentar

Om dere ser på video 3 poster opp her så stopper nesten sparkesykelen opp i første bratte bakken, men der er bratt. Vil tro det går omtrent like fort som å sykle. Ellers så tror jeg bare dere må sammenligne med andre sparkesykler. Går deres veldig dårlig i forhold til andres så kanskje der er noe feil på den. Ellers så kan dere høre med selger om de tror dette er normalt eller er om de tror det kan være en feil på den. Ellers vil jeg tro at det er forhjulets evne til å kvitte seg med varme som begrenser farten opp lange bratte bakker.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Helt ny min da, første tur. Lader den opp til laderen lyste grønt og hadde alle prikkene i displayet. Men noen sa jeg skulle lade den noen timer ekstra over akkurat til grønt første gang. Skal lade den i natt og prøve igjen.  

 

Prøvd leie løperhjul flere ganger, spæom har fungert utmerket i de bakkene. Så krysse fingrene for at jeg bare har ladet for lite. 

Men ser også jeg kan velge strømmen inne på appen? Noen som har noe erfaring? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...