olavr Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 I følge kjøpsloven er nettbaserte butikker pliktige til å sende nytt produkt før defekt varer returneres! Slik var ihvertfall kjøpsloven for 3-4 år sia.... E ikkje vanskelig å sjekke ut! Dette driter jo forsåvidt komplett i også da, de "truer" med "bot" på 150 kr dersom det du sender inn likevel ikke er defekt.... Morro det Det synes jeg er helt riktig at du skal betale 150 kr for å sende inn en vare som er i orden. Tror du f.eks. Komplett kan selge den varen som ny senere? Det kan de nok ikke, nei. De som returnerer varer som er i orden eller som de har ødelagt selv, er med på å øke prisene på varene vi andre skal kjøpe. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) I følge kjøpsloven er nettbaserte butikker pliktige til å sende nytt produkt før defekt varer returneres! Slik var ihvertfall kjøpsloven for 3-4 år sia.... E ikkje vanskelig å sjekke ut! Dette driter jo forsåvidt komplett i også da, de "truer" med "bot" på 150 kr dersom det du sender inn likevel ikke er defekt.... Morro det Det synes jeg er helt riktig at du skal betale 150 kr for å sende inn en vare som er i orden. Tror du f.eks. Komplett kan selge den varen som ny senere? Det kan de nok ikke, nei. De som returnerer varer som er i orden eller som de har ødelagt selv, er med på å øke prisene på varene vi andre skal kjøpe. Njo.. Jeg kan forstå den siden av saken ja. Problemet med dette, er at det for noen komponenter kan være problematisk å finne feilen. La oss si minnefeil. Jeg hadde problemer med pc'en, krasjer, fikk korrupte filer på harddisken osv osv. Nesten umlig å vite hva dette var for noe, jeg er utdannet ingeniør innen data og har bygd en del maskiner, men dette ga meg en del hodebry. Det viste seg etterhvert at det var minne det var noe galt med (tenker med gru på hva som hadde skjedd dersom jeg hadde sendt inn min "defekte" harddisk som jo lagde korrupte filer osv....) , problemet er at det ikke er noe direkte galt med selve minnebrikkene heller, problemet var at minnebrikkene (ddr 3200) ikke var 100% kompatible med min pc (som kjører max 2700 minne). 3200 brikkene ble "underklokkket", noe de i følge overklokking.no skal tåle, men som de da ikke tålte likevel. Jeg var derfor i utgangspunktet usikker på om jeg skulle sende inn hovedkortet, harddisken, minne eller om jeg skulle pakke sammen hele greia (som jeg bruker i jobbsammenheng) og sende denne inn slik at de kunne bruke laaaang tid og mye ressurser på å finne feilen. Pga. "trusselen" deres, ble det til at jeg brukte 2-3 mnd med feilsøk på å lokalisere feilen slik at jeg kunne få pengene igjen (først etter å ha kjøpt ok minne fra de fysiske komplett butikkene). Endret 8. januar 2004 av znapper Lenke til kommentar
jevel Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 I følge kjøpsloven er nettbaserte butikker pliktige til å sende nytt produkt før defekt varer returneres! Slik var ihvertfall kjøpsloven for 3-4 år sia.... E ikkje vanskelig å sjekke ut! For noe sprøyt! Jeg ser at andre i tråden er litt mer "snille" i sin omtale av dette utsagnet, men det er hverken mer eller mindre enn hva jeg kaller det; Sprøyt. Samtidig så må jeg si at trådstarter nok har litt for høye forventninger til servicegrad hos en nettbasert butikk. Det beste man kan håpe på er nok løsninger som f.eks. Komplett og PSData bruker. Du kjøper ny, sender den defekte inn etter å ha mottatt ny, og blir kreditert dagens pris på det defekte produktet. Dette betyr at du må legge ut litt penger, men dem får du jo tilbake etter et par uker. (I ITButikkens tilfelle bør du nok beregne litt mer tid.) Ellers kan det jo alltids være en idè å gjøre sånn som meg. Har alltid en disk ekstra liggende, sånn i tilfelle. -KJ Lenke til kommentar
anbar Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 hola, ser ut som problemet allerede har lost seg, men men... om det er brann saa ringer du jo ibas, men som jeg leste her, var det noen som sa dette tilfelle som et eksempel paa at itbutikken ikke kunne sende gratis disker, pga garanti, seff ikke... Brann er noe helt annet, men dette problemet er med disken, ikke en brann, flod eller metoer fra ytre verdensrom. Skulle da tro dette var logisk, du returnerer defekt vare, men ikke odelagt fra din side... Og det staar i kjopsloven at du skal faa en tilsvarende vare imellomtiden, inntill originalen er fikset, for aa minske dine utgifter og tap, dette kan selvfolgeig diskuteres siden dette er privat, men brukes pc'en hans til jobben, kan du kreve erstatning Mens VAREN BLIR FIKSET eller BYTTET... Klart??? Men bare ike forvent deg slik service fra noe useriost som itbutikken, nevn det om du tror du staar sterkt og har mye tid for haanden, ikke aa glemme sterk psyke mot aa snakke med en trondersk fyr... I noen uker... Men irritasjonen er virkelig ikke verdt det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå