henriklh Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Har fått verifisert feil på en Seagate S-ATA disk vha. Seagate's eget analyseprogram. Disken feiler i ny og ne. Den har ødelagt noen systemfiler og filsystemet lar seg ikke mounte i Windows XP (hverken mounte eller boote fra). Som flere butikker, vil ikke itbutikken redde dataene for meg. Det er ikke urimelig. Men at de ikke er villige til å sende meg en ny disk før jeg returnerer den ødelagte, slik at jeg selv kan overføre data til den nye disken, provoserer meg. Dette er etter at jeg har sendt dem feilrapporten fra Seagate's analyseprogram. Jeg kommer ihvertfall aldri til å handle der mer - får bedre kvalitet og service hos andre. Jeg skal ikke kommentere hvor lang tid det tok dem å svare på min klage... PS: Har dere andre på forumet dobbel diskkapasitet slik at dere har plass til full backup? Lenke til kommentar
Star Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 PS: Har dere andre på forumet dobbel diskkapasitet slik at dere har plass til full backup? Nei.. jeg har mistet utrolig mange gb i de dager jeg hadde IBM deskstar. Fikk siste gang bytte til WDC. Tror ikke det er så veldig mange andre heller som vil sende en disk, før du har returnert den andre. Har du ikke venner, andre maskiner e.l du kan ta backup hos? Lenke til kommentar
HansM-740GL Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 henriklh, kjøp CD-R plater å brenn ut! Eneste måten. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 henriklh, kjøp CD-R plater å brenn ut! Eneste måten. Litt vanskelig vel, om han ikke kan bruke disken til å boote fra, vil jeg tro. _ johanf Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Gjør det lettere å hjelpe deg hvis vi vet hvor du bor og hvor mye data det er snakk om. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 vel, jeg ville jo bare henvise til loven, som jeg ike har foran meg, hvor det staar noe slikt om at : hvis produktet er defekt, og du skal fortsette din produktivitet, maa leverandor levere tilsvarende vare for aa minske tapet... husker ike ordrett... men itbutikken er veldig vanskelige aa ha med aa gjore... Og de tror veldig mye om seg selv... ansett advokat om du har lyst til aa bruke tiden din paa aa kverulere.... Jeg vet det er en god del som sttter deg i tilfelle sak... men dette tar forferdelig lang tid, og penger... Og er ikke verdt naar du serdet i ditt aspekt... forsok med floppier om du har en del floppier :-P cd brennere var da ikke saa forferdelige dyre sist jeg var i norge.... Det er vel den enkleste maaten.... Lykke til, en annen ting kan vaere mp3 spillere... ypperlige til aa ta sikkerhetsbackup med... hehe.. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 velkommen i en stadig voksende klubb av misfonøyde kunder hos itbutikken! itbutikken er elendig,har personlig sluttet å handle med dem etter at jeg kjøpte en ibm deskstar 75gxp (skandale-diskene til ibm), denne krasjet og jeg måtte tilsammen bruke over 300,- på å få sendt den i retur til harddiskprodusenten for å få ny disk,itbutikken nektet å ta imot den å gav meg feil melding om hvor den skulle sendes så den kom først i retur og så sa en ansatt der at jeg skulle få dekket pengene jeg hadde brukt på frakt,men plutselig ville de ikke betale det likevel,j*vla drittbutikk! Lenke til kommentar
loggon Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Jeg ble litt mållös av kravet her: Vi lever da ikke i Kardemome by ? de som kan vise til webbshopper som gjör det ( leverer ut ny vare uten mottat defekt/konstantert feil)? viser da til en annsatt som tar en tjangs og det gir ingen butikk for det er da det de driver eller?. Du må heller forlange at itbutikken tar back upp og sender det med den nye hd. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 I følge kjøpsloven er nettbaserte butikker pliktige til å sende nytt produkt før defekt varer returneres! Slik var ihvertfall kjøpsloven for 3-4 år sia.... E ikkje vanskelig å sjekke ut! Lenke til kommentar
Star Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 I følge kjøpsloven er nettbaserte butikker pliktige til å sende nytt produkt før defekt varer returneres! Slik var ihvertfall kjøpsloven for 3-4 år sia.... E ikkje vanskelig å sjekke ut! Ja men itbutikken driter i dette ... Lenke til kommentar
Digger Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Vet ikke jeg da men å ha to like store disker er da nesten en selfølge i en moderne pc skulle jeg tro... da skulle det være plass til ghost av systemdelen og resten på cd'ere eller dvd'er .. Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Butikken har desverre ingen forpliktelser når det gjelder tap av data. Det er oppp til kunden selv, hvor viktig disse dataene er. For store firmaer som opplever brann i sever-rommet, så er det avgjørende å få hentet frem data'ene igjen (bare et eksempel!) For deg, så begrenser forhåpentligvis tapet av data seg til mp3'er, filmer og spill. Har du viktigere ting på disken enn dette, ta den med til Ibas. Selv om de skal ha ganske mye for jobben. Jeg skjønner som sagt din frustrasjon, men butikken er som sagt ikke erstatningspliktig ovenfor tapet av data. Det de skal gjøre er å erstatte selve produktet, i dette tilfellet hard-disken. Du kan be dem om å overføre data fra den ene hd'en til den andre, men om den har krasjet helt, så er det ikke mulig med vanlig datautstyr å få frem data. Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) I følge kjøpsloven er nettbaserte butikker pliktige til å sende nytt produkt før defekt varer returneres! - Hvor har du dette fra??? Praksisen er omvendt, man sender inn det defekte produktet for å få ut et nytt ett. Sier jo seg selv det. Verden består ikke utelukkende av ærlige mennesker heller Slik var ihvertfall kjøpsloven for 3-4 år sia.... - Da hadde alle nettbutikker gått konkurs i løpet av en uke. Alle hadde hevdet at de hadde kjøpt varer der som var defekte, og de måtte få ny! Endret 7. januar 2004 av roaldhansen Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Da hadde alle nettbutikker gått konkurs i løpet av en uke. Alle hadde hevdet at de hadde kjøpt varer der som var defekte, og de måtte få ny! vel.. de fleste eier vel littegrann moral... itilegg kunne de jo sjekke mot navn og diverse(les: personnummer) og politi anmeldt dem som prøvde seg på noe tull, det hadde skremt vekk dem uten moral.. (iallefall 99,999% av dem) Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 I følge kjøpsloven er nettbaserte butikker pliktige til å sende nytt produkt før defekt varer returneres! Slik var ihvertfall kjøpsloven for 3-4 år sia.... E ikkje vanskelig å sjekke ut! Kan du fortelle meg hvilken paragraf osv dette er? For jeg blar som en gal i kjøpsloven, og finner ingenting som likner på utsagnet ditt.. Ingen negativ holdning, er bare MEGET interessert i det du nevnte fordi det har en 'viss' nytteverdi. Lenke til kommentar
olavr Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Høres logisk ut at du må sende inn det defekte produktet først. Tviler du, så er de bare å gå til GOOGLE.NO og søk etter FORBRUKERKJØPSLOVEN. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 hvis du forteller oss hvor mye data det er snakk om itilegg til hvor du bor, så kan nok noen hjelpe deg..(meg for eksempel)! Lenke til kommentar
sasja1972 Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Bor du i nærheten av Sandefjord kan du få hjelp av meg! Lenke til kommentar
henriklh Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Takk for alle forslag og tilbud til støtte!!! Jeg må si at jeg setter pris på dette forumet. Problemet var med disken til en PC til en kamerat (som jeg har bygget for ham...). Nå har jeg i tillegg til disken fått hans maskin (med hans disk nr. 2). Sammen med mine 2 disker i mitt system, har jeg nå greidd å reorganisere (inkl. repartisjonere) slik at jeg har fått reddet alle data - tror jeg.... Han jobber med videoredigering, og det tar jo ikke så lite plass... Det var jo umulig å kopiere noen data i XP, siden maskinen stupte straks disken ble koblet til. Jeg prøvde t.o.m. å hot-plugge diskene - S-ATA, vet dere, og det så ut til å kunne funke - men etter at XP/drivere fortalte at disken var blitt koblet til, så krasjet&rebootet maskinen etter noen få sekunder. Redningen ble The Ultimate Boot CD (http://www.ultimatebootcd.com/). Der er det en som har lagt skikkelig arbeid i å lage en bootbar CD med diverse utilities. Med den greide jeg å kopiere partisjoner fra den ødelagte disken til andre disker. Det var denne partisjonskopieringen som gjorde at jeg måtte rydde ledig så mye plass og repartisjonere eksisterende disker. Dersom CD'en hadde hatt utilities som kunne jobbet på filnivå i NTFS filsystem, hadde jobben blitt enda mindre. Puh.... Så nå får jeg sende disken tilbake til itbutikken. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 I følge kjøpsloven er nettbaserte butikker pliktige til å sende nytt produkt før defekt varer returneres! Slik var ihvertfall kjøpsloven for 3-4 år sia.... E ikkje vanskelig å sjekke ut! Dette driter jo forsåvidt komplett i også da, de "truer" med "bot" på 150 kr dersom det du sender inn likevel ikke er defekt.... Morro det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå