NTB - digi Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 EU vurderer å fase ut bensin- og dieselbiler innen 2035 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 (endret) Burde være er greit kompromiss dette. Er såpass langt frem i tid at de som ikke rekker å omstille seg på 14 år, ja de har ikke livets rett uansett. Helst burde det nok skjedd før mtp. klima, men som alle gode løsninger er sjeldent noen av partene i ekstase av løsningen. Endret 11. juli 2021 av The Very End 6 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Mye krokodilletårer fra europeisk bilbransje. Bare pga den passive holdningen deres, så håper jeg EU svinger pisken enda hardere og sier 2030 i stedet for 2035. De trenger åpenbart noen heftige ballespark for å skjønne at nå skal det satses hardt på elbiler. 7 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 (not the real) Dr. Bombay skrev (4 minutter siden): De trenger åpenbart noen heftige ballespark for å skjønne at nå skal det satses hardt på elbiler. Hva med hydrogen? https://www.tu.no/artikler/slik-var-det-a-leve-med-hydrogenbil/456076 Sitat Til sammenligning vil en dieselbil som Hyundai Tucson 2.0 diesel med ifølge ADAC Ecotest et forbruk på 0,64 liter på mila, koste drøyt 10 kroner per mil med diesel til 15,65 kroner per liter (veil. pris pr 22.01.2019 hos Circle K). Med litt billigere diesel og litt lavere forbruk er det altså billigere å kjøre en dieselbil. Men det er selvsagt bare i rene drivstoffutgifter. Selv om det muligens sammen med biodisel kan økes i priser på sikt. Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Iflg BP-statistikken for 2019 så vil Norge gå tomt for både olje og gass om rundt 15 år hvis dagens utvinningstempo opprettholdes. Disse tallene er teoretiske, men antyder at det vil bli vanskelig for Norge å være selvforsynt med olje og gass om kanskje 20 år. Rystad Energy sier også noe lignende når det gjelder hele verdens forsyning av olje og gass, nemlig at det vil bli vanskelig å dekke verdens behov for olje og gass om 15 år hvis dagens høye forbruk vedvarer (omtrent vedvarer). 2 Lenke til kommentar
Pål Hansen Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Norge er ikke medlem i kommunist staten EU ,Men takke være de grønne idiotene på tinget i Norge er Norge en del av kommunist staten EU 1 Lenke til kommentar
Pål Hansen Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Finnes ikke nokk råvarer til batteri dritten 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 11. juli 2021 Populært innlegg Del Skrevet 11. juli 2021 (endret) Du kan jo forsøke å diskutere med fakta og kilder fremfor å bare være sinna Pål. (EU er så lang vekk du kommer kommunisme og råvare problemstillingen er mye mindre for batterier versus fosil forbruk og produksjon). Endret 11. juli 2021 av The Very End 15 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 I 2035 så er forhåpentligvis dieselbilen min 20 år, og har jeg behov for ny bil da, så blir det nok elbil. Viss vi får elektriske pickuper i Norge.. 2 Lenke til kommentar
Steinar Mathiesen Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Kommer snart, om de ikke alt er i landet. https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/5-elektriske-pickuper?gclid=Cj0KCQjwraqHBhDsARIsAKuGZeE3YvOD8J7ZrDreF_GoaC736277c57nHe2Hoj_DYvFQchgq6lCenrgaAiLLEALw_wcB 1 Lenke til kommentar
Steinar Mathiesen Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Nå var vel ikke MDG på tinget når EØS avtalen ble inngått, men du skal se at Lan driver å overstyrer EU også. Dame med mange baller i luften det der. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Kun EN av de pickupene kommer muligens til Norge. Liker ikke frontlysene på Rivian. Lenke til kommentar
SDFGHJKL Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Ja hva med hydrogen? Hydrogenbiler er i praksis elbiler med dobbelt så høyt forbruk. I tillegg mangler de elbilens største fortrinn, tilgangen på "drivstoff". Mesteparten av bilkjøringen kan i dag gjøres med hjemmelading. 3 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 3 minutes ago, SDFGHJKL said: Hydrogenbiler er i praksis elbiler med dobbelt så høyt forbruk. I tillegg mangler de elbilens største fortrinn, tilgangen på "drivstoff". Hydrogenbiler er jo også elbiler, så blir bedre å si batteribiler for de andre for å skille på de. Hydrogenbiler har jo den klokkeklare fordel å ha "ladetid" på linje med bensin/diesel og være langt lettere og derfor mindre forbruk og mindre slitasje på veiene. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 (endret) tigerdyr skrev (7 timer siden): Hydrogenbiler har jo den klokkeklare fordel å ha "ladetid" på linje med bensin/diesel og være langt lettere og derfor mindre forbruk og mindre slitasje på veiene. Du kan jo spørre de få stakkarene som har blitt lurt til å kjøpe hydrogenbil i Norge, og hvor "lettvint og raskt" det går å fylle dem. Hvis de i hele tatt er på veien lenger. Rart det der gitt... Endret 12. juli 2021 av Hanhijnn 4 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 Pål Hansen skrev (19 timer siden): Norge er ikke medlem i kommunist staten EU ,Men takke være de grønne idiotene på tinget i Norge er Norge en del av kommunist staten EU Hva gjør EU kommunistisk? Pål Hansen skrev (19 timer siden): Finnes ikke nokk råvarer til batteri dritten Det samme kan sies om olje. Det utvikles stadig nye måter å lage batterier på, med andre typer råvarer. 4 3 Lenke til kommentar
farnol Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 19 hours ago, Pål Hansen said: Norge er ikke medlem i kommunist staten EU... De norske kommunistene på sin side omtaler EU som en "markedsliberalistisk tvangstrøye"... 2 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 Pål Hansen skrev (19 timer siden): Finnes ikke nokk råvarer til batteri dritten Såda Pål. Ingen grunn til å være sur og bitter. Du får helt sikkert lov til å fortsette å forurense med eksosbilen din så lenge du lever. Men jo, det kan nok bli noe dyrt etterhvert. Men det er det vel verdt for deg, ikke sant? 6 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 tigerdyr skrev (7 timer siden): Hydrogenbiler er jo også elbiler, så blir bedre å si batteribiler for de andre for å skille på de. Egentlig enig i det. På engelsk bruks jo BEV og HFCEV. Bil med elektrisk drivlinje kan gå på så mangt. F.eks. bensin, som BMW i3 rex og Opel Ampera. For meg framstår det å kalle hydrogenbilen for elbil som et forsøk på grønnvasking. Det er teknisk sett riktig at HFCEV er en elbil, men i dagligtale betyr elbil batteribil på norsk. tigerdyr skrev (7 timer siden): Hydrogenbiler har jo den klokkeklare fordel å ha "ladetid" på linje med bensin/diesel I et tenkt fremtidsscenario kanskje. Pr. i dag er hydrogenbil et håpløst konsept. Det hjelper lite med rask fylletid når du må kjøre pokkerivold for å finne den ene fyllestasjonen. tigerdyr skrev (7 timer siden): og være langt lettere og derfor mindre forbruk og mindre slitasje på veiene. Tja, Mirai er tyngre enn Model 3 f.eks. Så det argumentet kan brukes begge veier. Uansett er det minimal slitasje fra personbiler. 5 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 Ufint språk. 5 skrivefeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå