Gå til innhold

EU vurderer å fase ut bensin- og dieselbiler innen 2035


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde være er greit kompromiss dette. Er såpass langt frem i tid at de som ikke rekker å omstille seg på 14 år, ja de har ikke livets rett uansett. Helst burde det nok skjedd før mtp. klima, men som alle gode løsninger er sjeldent noen av partene i ekstase av løsningen.

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mye krokodilletårer fra europeisk bilbransje.

Bare pga den passive holdningen deres, så håper jeg EU svinger pisken enda hardere og sier 2030 i stedet for 2035.

De trenger åpenbart noen heftige ballespark for å skjønne at nå skal det satses hardt på elbiler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (4 minutter siden):

De trenger åpenbart noen heftige ballespark for å skjønne at nå skal det satses hardt på elbiler.

Hva med hydrogen?

https://www.tu.no/artikler/slik-var-det-a-leve-med-hydrogenbil/456076

Sitat

 

Til sammenligning vil en dieselbil som Hyundai Tucson 2.0 diesel med ifølge ADAC Ecotest et forbruk på 0,64 liter på mila, koste drøyt 10 kroner per mil med diesel til 15,65 kroner per liter (veil. pris pr 22.01.2019 hos Circle K).

Med litt billigere diesel og litt lavere forbruk er det altså billigere å kjøre en dieselbil. Men det er selvsagt bare i rene drivstoffutgifter.

 

Selv om det muligens sammen med biodisel kan økes i priser på sikt.

Lenke til kommentar

Iflg BP-statistikken for 2019 så vil Norge gå tomt for både olje og gass om rundt 15 år hvis dagens utvinningstempo opprettholdes. Disse tallene er teoretiske, men antyder at det vil bli vanskelig for Norge å være selvforsynt med olje og gass om kanskje 20 år. Rystad Energy sier også noe lignende når det gjelder hele verdens forsyning av olje og gass, nemlig at det vil bli vanskelig å dekke verdens behov for olje og gass om 15 år hvis dagens høye forbruk vedvarer (omtrent vedvarer).

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja hva med hydrogen? Hydrogenbiler er i praksis elbiler med dobbelt så høyt forbruk. I tillegg mangler de elbilens største fortrinn, tilgangen på "drivstoff". Mesteparten av bilkjøringen kan i dag gjøres med hjemmelading.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, SDFGHJKL said:

Hydrogenbiler er i praksis elbiler med dobbelt så høyt forbruk. I tillegg mangler de elbilens største fortrinn, tilgangen på "drivstoff".

Hydrogenbiler er jo også elbiler, så blir bedre å si batteribiler for de andre for å skille på de.  Hydrogenbiler har jo den klokkeklare fordel å ha "ladetid" på linje med bensin/diesel og være langt lettere og derfor mindre forbruk og mindre slitasje på veiene. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 timer siden):

Hydrogenbiler har jo den klokkeklare fordel å ha "ladetid" på linje med bensin/diesel og være langt lettere og derfor mindre forbruk og mindre slitasje på veiene. 

Du kan jo spørre de få stakkarene som har blitt lurt til å kjøpe hydrogenbil i Norge, og hvor "lettvint og raskt" det går å fylle dem. Hvis de i hele tatt er på veien lenger. Rart det der gitt...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (19 timer siden):

Norge er ikke medlem i kommunist staten EU ,Men takke være de grønne idiotene på tinget i Norge er Norge en del av kommunist staten EU

Hva gjør EU kommunistisk? 

Pål Hansen skrev (19 timer siden):

Finnes ikke nokk råvarer til batteri dritten

Det samme kan sies om olje. Det utvikles stadig nye måter å lage batterier på, med andre typer råvarer. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (19 timer siden):

Finnes ikke nokk råvarer til batteri dritten

Såda Pål. Ingen grunn til å være sur og bitter. Du får helt sikkert lov til å fortsette å forurense med eksosbilen din så lenge du lever.

Men jo, det kan nok bli noe dyrt etterhvert. Men det er det vel verdt for deg, ikke sant?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 timer siden):

Hydrogenbiler er jo også elbiler, så blir bedre å si batteribiler for de andre for å skille på de. 

Egentlig enig i det. På engelsk bruks jo BEV og HFCEV. Bil med elektrisk drivlinje kan gå på så mangt. F.eks. bensin, som BMW i3 rex og Opel Ampera.

For meg framstår det å kalle hydrogenbilen for elbil som et forsøk på grønnvasking. Det er teknisk sett riktig at HFCEV er en elbil, men i dagligtale betyr elbil batteribil på norsk.

tigerdyr skrev (7 timer siden):

Hydrogenbiler har jo den klokkeklare fordel å ha "ladetid" på linje med bensin/diesel

I et tenkt fremtidsscenario kanskje. Pr. i dag er hydrogenbil et håpløst konsept. Det hjelper lite med rask fylletid når du må kjøre pokkerivold for å finne den ene fyllestasjonen.

tigerdyr skrev (7 timer siden):

og være langt lettere og derfor mindre forbruk og mindre slitasje på veiene. 

Tja, Mirai er tyngre enn Model 3 f.eks. Så det argumentet kan brukes begge veier. Uansett er det minimal slitasje fra personbiler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...