Gå til innhold

Garantisak:Seagate har sendt feil disk


Anbefalte innlegg

Ok jeg prøver igjen, selv om jeg ikke forstår hvorfor denne ble stengt. Det gjelder jo en garantisak som jeg egenlig ikke syntes passet noen bedre plass ;)

 

Anyway..

 

Det er til å begynne å grine av.. I desember sendte jeg en ødelagt Barracuda IV 80GB (ST380021A) til Seagate i Nederland. Selv om det er en garanti sak så kostet den morsomme pakken meg 190 spenn. Glad og fornøyd henta jeg returpakke fra Seagate på posten i dag, men fikk fort hakeslepp da jeg åpna pakka. Der lå det en tydelig godt brukt gammal haug av en U Serie 5 (ST320413A) på "hele" 20GB...

 

Jeg skal selvfølgelig kontakte Seagate ASAP og spørre hva jeg skal gjøre, men spørsmålet er hva slags rettigheter har jeg her? Må jeg sende nok en 190 kr pakke til Nederland? Eller vil de dekke kostnaden?

 

Noen som har vært borte i lignende og har noen gode tips før jeg kontakter Seagate?

 

På forhånd takk for hjelpen

Endret av tbone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avklar portoproblematikken med Seagate før du sender. Skulle tru dei dekkar porto denne gongen dersom du spør dei om det. Kanskje dekkar dei førre gongen også om du ber dei om dette. Vis til garantiperioden og at dei har gjort ein feil, då legg dei seg flate med ein gong.

Ikkje send i oppkrav (190 kr, evt 380 kr) då blir den ikkje henta.

Endret av krasberg
Lenke til kommentar

Har sendt mail til Seagate og fikk dette svaret:

 

Dear Sir,

 

I have requested a POD, a proof of delivery. Once we have an answer, we

will get in touch with you. By the way, this 20GB is a component and

belongs to a DELL complete system. It is almost impossible, that a

switch like this can happen. Let us wait for the courier, we have ways to find

out what was in the package.

 

Virker nesten som duden ikke tror på meg... :( Lover ikke bra det her, men får vel håpe på det beste og vente på tilbakemelding..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Denne saken begynner å irritere meg sterkt...Har ikke hørt noe mer fra Seagate siden 09.01, så jeg sendte en sur mail i dag. I tilegg så har jeg fått en regning på kr 159.- fra UPC for frakten fra Nederland til Norge. Dvs at disken nå har kostet meg 350 kr....Jaggu bra garanti de opererer med... :no: Min anbefaling er å først sjekke verdien på varen før du i det hele tatt vurderer å sende den inn. I mitt tilfelle så ser det snart ut som det hadde vært greiere å kjøpe en ny disk.

Lenke til kommentar

Min erfaring med WD likner litt, men du kommer nok til å bli fornøyd tilslutt:

 

En 30gb caviar krasjer, sendes for min regning til tyskland

Mottar en 40gb som erstatning eter 1-2 mnd sendes fra tyskland for WDs regning.

 

40gb(den samme) krasjer etter 8 nye måneder, samme prosedyre

Mottar en 80gb som erstatning etter 1 mnd, samme prosedyre.

 

Dette kan du godt nevne for Seagate, de vil nok helst være bedre enn sine rivaler når alt kommer til alt. tror det at du ble fakturert for din erstatningsdisk er en feil...

 

(Det skal nevnes at 80gben ble solgt for en slikk og ingenting og jeg gikk over til Maxtor - Kjempefornøyd! :thumbs: )

Lenke til kommentar

Du mener jeg kunne sendt disken tilbake til itbutikken? Trodde ikke det gikk så lenge disken var over ett år gammel.

 

EDIT: Ser nå at jeg kunne benyttet denne ja, dårlig forarbeid kan du si. :yes:

Endret av tbone
Lenke til kommentar

Hva mener du nå? Garanti hos butikken etter ett år?

 

Jeg er i samme situasjon. Min 60GB er like under 2 år gammel, og kaputt. Hvis du kikker på toll?-tråden i Annet om hardware, ser du en lettere forvirra diskusjon.

 

Hva var de forskjellige tingene du måtte betale? Frakt til Nederland ??? kr, toll ut-inn ??? kr - hva måtte du betale?

 

Jeg kjøpte min på DataButikken, og de sier selv at de gir ett års garanti, så de har jeg ikke engang prata med. Er det en mulighet?

 

mvh,

Audun Løvdahl

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser nå at de har 2 års reklamasjonsrett, (link) dvs at da kunne jeg bare sendt disken direktet til dem. Dette var ikke jeg klar over så jeg ordnet en RMA på Seagate siden og sendte den til Nederland. For dette betalte jeg 190 kr + at jeg ble fakturert for at de sendte disken tilbake til Norge. (og med min flaks var det feil disk) Så det er nok best at du kontakter itbutikken først.

Lenke til kommentar
Ok jeg prøver igjen, selv om jeg ikke forstår hvorfor denne ble stengt. Det gjelder jo en garantisak som jeg egenlig ikke syntes passet noen bedre plass ;)

 

Feilpostet. Dette handler ikke om lagringsmedier, men om en garantisak på en eller annen hardwarekomponent og passer bedre under "annet om hardware" ;-)

 

(Jepp, da er det bare å kaste seg over en idiot som meg som kommenterer moderering)

Lenke til kommentar
Hva mener du nå? Garanti hos butikken etter ett år?

 

Jeg er i samme situasjon. Min 60GB er like under 2 år gammel, og kaputt. Hvis du kikker på toll?-tråden i Annet om hardware, ser du en lettere forvirra diskusjon.

Bruk rekamasjonen gutter !! Den er er alltid 2 år på harddisker (uansett hva produsenten eller nettbutikken sier om garanti.) På mange andre produkter er den 5 år. Dette er ikke noe butikken eller produsenten lover selv, men som de er pålagt å ha av den norske staten. (går under forbrukerkjøpsloven). Rettighetene er gode og det er gode klagemuligheter hos forbrukerrådet dersom butikken ikke behandler deg etter loven. Bare kontakt nettbutikken og presiser at det er snakk om en reklamasjonssak og IKKE en garantisak.

 

"Garanti" er noe helt annet og ikke lovpålagt. Produsent eller salgsstedet kan også fritt dikte opp sine enge betingelser. (f.eks at du må betale frakt frem og tilbake til nederland osv) Med "garanti" står du som regel mye svakere enn med reklamasjon.

 

Sjekk ut forbrukerkjøpsloven på http://www.lovdata.no så ser du hva du har krav på i henhold til norske lover.

Lenke til kommentar

Takker og bukker!

 

Den hjelper absolutt i mitt tilfelle, da harddisken om to måneder er blitt to år gammel.

 

Forresten påfallende at DatorButiken "gjemmer" regelen om reklamasjonsrett blant linker som man vanligvis ikke sjekker...

 

mvh,

Audun Løvdahl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...