WiiBoy Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 Følgende burde være enkelt å legge pålegg om, og ville hjulpet drastisk; Alle ladeoperatører må tilby et GRATIS api hvor man kan hente ut følgende statistikk fra hver enkelt ladestasjon; *Nedetid fra dato og klokkeslett- til dato og klokkeslett *Bruk fra dato og klokkeslett- til dato og klokkeslett Da kan tredjeparter enkelt lage tjenester som forteller deg hvilke stasjoner du bør unngå til hvilke tider. Jeg vil tippe at Espa mellom Oslo og Trysil/Hafjell, er et sted man ikke burde forvente at er ledig på fredag ettermiddag om vinteren.. Dette er også noe som er enkelt for aktørene å levere, ettersom dette er data de allerede har og teknologi de allerede besitter. 2 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 (endret) Hvis infrastrukturen for lading bygges ut proporsjonalt med økningen av antall batteribiler, så vil antagelig antall spaltemeter om lading av biler og ønsket om nettilgang for hurtigladere holde seg konstant. Det kan hende at en kombinasjon av hydrogen-elbiler og batteribiler vil komme så snart man får noen fyllestasjoner. Skiftet fra fossil til el blir neppe effektivt uten en viss overordnet plan. Endret 12. juli 2021 av NERVI Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 (not the real) Dr. Bombay skrev (10 timer siden): Skal samfunnet virkelig ta ansvar for de som kjøper seg elbil når de har hytte uten strøm? Her er det vel de selv som må ta ansvar og skaffe en fornuftig ladeinfrastruktur på eller i nærheten av hytten. Akkurat som vi selv er ansvarlige for å ordne dette hjemme. Jeg tror destinasjonslading er viktigere enn å teppebombe landsbygda med lynladere. F.eks. kan de gudsforlatte hyttegrendene med rasjonering på strøm spleise på ladeinfrastruktur på ett sted i hyttegrenden, hvor alle kan lade opp bilen på sakteladere og hente bilen når den er ferdig. Jeg nekter å tro at alle de som lager ladekø hver sommer, er folk som har kjøpt feil elbil som ikke går helt til hytten. Det er i hovedsak folk som synes det er bedre å betale noen hundrelapper for en tank hurtiglading, enn 15-20k for ladestasjon på hytten. Når samfunnet mener at vi skal bytte over til elbil, forventer jeg faktisk at samfunnet sørger for lademuligheter rundt omkring i landet. Det er selvsagt ikke kommunen som skal dekke ladere i hyttefeltene, men samfunnet bør sørge for at det finnes et ladetilbud også får de som ikke har egen hytte eller eiendom i området. Du bruker begrepet "teppebombing" om hurtig/lynladetibudet. Nei, så drastisk skal det ikke være. Mange steder hadde man kommet veldig langt med destinasjonsladetilbud satt opp av og ved attraksjoner, hoteller, veikroer/restauranter, bysentrum og andre steder man har offentlig tilgjengelig parkering. Det er disse destinasjonsladerne det burde teppebombes med i tilfelle. Men som sagt mener jeg det er i kommunenes interesse å ha et hurtiglade-tilbud i tillegg til destinasjonslading. Det bør sånn sett være likegyldig om disse benyttes av fastboende, hytteturister som av en eller annen årsak ikke kan/vil sette opp ladepunkt selv, eller gjestende elbilister. Faktisk kan det at hytteturister og egne innbyggere velger å benytte disse, være med på å gjøre disse selvfinansierende og etterhvert innbringende over tid. Det vil dessuten gjøre det lettere for egne innbyggere å velge elbil fremfor ice-bil som sin neste bil. Det er per i dag 356 kommuner. Noen av de nye kommunene er sammensatt av flere tettsteder, men de aller fleste har bare ett. Synes ikke det er snakk om teppebombing å sørge for å ha minst ett hurtig/lynladested i hver kommune, ei heller at minstekravet er 4 ladeplasser/"pumper" som kan levere ladestrøm samtidig. Hvordan man ellers skal legge opp til ladetilbud, vil selvsagt være opp til kommunen og servicepartnere, og fylke/stat om det er fylkesvei eller riksvei som bør ha ladested pga for stor avstand mellom eksisterende ladesteder. 2 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. juli 2021 Del Skrevet 13. juli 2021 Infrastruktur er selvfølgelig myndighetenes ansvar. Ikke å drifte den nødvendigvis, men å legge føringer slik at det faktisk blir bygget en rasjonell infrastruktur. Også innenfor lade-infrastruktur. Det grønne skiftet er faktisk helt avhengig av det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå