Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tett DPF to ganger på relativt kort tid


Anbefalte innlegg

TL1000S skrev (15 minutter siden):

Kan du (TS) ikke reklamere på en slik service/rep?
Noe må jo være veldig galt når problemet oppstår etter kun ett år/13k?

Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med på merkeverksted (som definitivt burde kunne dette/bruke kvalitetsdeler)?

Og "filter" er jo litt misvisende da det jo er en del av eksosanlegget på samme måte som katalysator. Men det er jo bare min mening.

Ser uorginale DPF til denne ikke koster allverden... 
På en 10+ år gammel bil er vel det like greit som å "kaste bort" penger på merkeverksted som knapt gjør det bedre enn om man gjorde jobben sjøl. 
Du (TS) virker jo som du har litt peiling?

Mener det ble nevnt noe rundt 20.000,- for bytte av dette ved 120.000 km, var en av grunnene til at jeg kjøpte en V50 med la km, slik at det skulle være lenge til (Var bilen jeg syntes passet best for meg). Fant ut etter hvert at jeg var heldig, og bilen jeg valgte hadde D2 motor, som ikke hadde dette skiftet til den prisen. Men bilen tålte ikke lite kjøring, så jeg måtte bytte 2 ventiler før jeg solgte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TL1000S skrev (1 time siden):

Kan du (TS) ikke reklamere på en slik service/rep?
Noe må jo være veldig galt når problemet oppstår etter kun ett år/13k?

Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med på merkeverksted (som definitivt burde kunne dette/bruke kvalitetsdeler)?

Og "filter" er jo litt misvisende da det jo er en del av eksosanlegget på samme måte som katalysator. Men det er jo bare min mening.

Ser uorginale DPF til denne ikke koster allverden... 
På en 10+ år gammel bil er vel det like greit som å "kaste bort" penger på merkeverksted som knapt gjør det bedre enn om man gjorde jobben sjøl. 
Du (TS) virker jo som du har litt peiling?

Etter det jeg har lest på nett er det vanskelig å komme noen vei med klager på DPF, men det er verdt å gjøre et forsøk. Er fremdeles på ferie nå, og det er også min 'personlige Volvo mekaniker'. Så jeg må nesten følge opp med han neste måned. Bilen står nå på et lokalt Volvo verksted som skal se på den når de finner tid.

DPF er integrert i eksospotta(?) og kan ikke byttes alene. Man bytter hele greia. Dette kostet ca 12-13k på merkeverkstedet. Andre verksteder som svarte på Mitt Anbud på den tiden skulle ha ca samme beløp. Ett verksted med litt grumsete omtaler skulle ha 7-8k. De var de eneste som foreslo å bruke uoriginale deler.

Jeg har lest og lært mye om bilen min, men er absolutt ingen mekaniker og gjør veldig lite jobb selv.

Endret av fototor
Lenke til kommentar

Beskrivelsen til P2458 som du fikk opp som feilkode:

Insufficient diesel exhaust fluid

Incorrect diesel exhaust fluid

Shorted or open wiring to the DPF injection system

Defective PCM or a PCM programming error

Defective DPF pressure sensor

Faulty exhaust pressure sensor
 

Av egen erfaring ville jeg sjekket de to slangene fra DPF fram til sensoren - hadde to runder på Forden hvor den ene slangen var sprukket inni strømpen ved fremste eksosrør. Siden disse er klipset fast i karosseriet kjennes de "tight" men trenger nødvendigvs ikke være det. Tok dem av, fjernet beskyttelsesstrømpen og fant hull på 3 cm på siden inn mot eksosrøret.

Trykksensor kan du måle selv med voltmeter, vakuumpumpe og 5v; brukte kanskje en times tid selv da vi stod midt i samme problemstilling. De skal tåle ganske mange tusen kilometer (vår holdt ca 260000 kilometer) men kan være dritt inni en av portene eller så har den bare sluttet å virke. En ny av anerkjent fabrikat koster ikke mange hundrelappene på nettet.

Det med å nullstille DPF telling, som jeg nevnte, er hvis deler er byttet starter nødvendigvis ikke ECU ny regenerering - den kan se på den forrige regenereringen og si at "den feilet og da er det feil fortsatt".
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppdatering:

Et Volvo merkeverksted i området hvor bilen min fikk problemer har nå sett på saken. Først slettet de feilkodene og kjørt en liten tur. Feilkodene kom tilbake. Så måtte jeg be de om å gjøre en tvungen regenerering av DPF. Under prosessen hevdet de at de så et trykkfall som tydet på at en blokkering ble løst. De kjørte en tur og ingen feilmeldinger dukket opp. Bakenforliggende årsaker til tett DPF var de ikke veldig interesserte i å diskutere ettersom det ikke fantes andre feilkoder.

Jeg hentet bilen og betalte 2300kr, sjekket at OBD ikke viste noen feilmeldinger, før jeg kjørte en time med høy RPM. Etter endt tur koblet jeg i OBD og nå er feilkoden P2458 tilbake med status 'pending'. Skjermbilde vedlagt. Dette betyr at hvis denne feilkoden inntreffer mange nok ganger så vil status endres til 'confirmed' og Engine Control Unit (ECU) slår bilen permanent i nødmodus igjen.

Det kan se ut som bilen ikke klarer å regenerere DPF selv. Jeg ser det står 'duration malfunction' som foreslår at prosessen ble avbrutt eller at jeg ikke kjørte lenge nok. Jeg har problemer med å forstå hvordan.

 

Feilkoder02.jpg

Endret av fototor
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

En etterlengtet oppdatering i denne tråden:

Jeg kom meg hjem fra ferie og brukte bilen gjennom høsten frem til årlig service ved Volvo merkeverksted hvor jeg påpekte at det var en feilkode på DPF. De slettet denne, skiftet olje og luftfilter og ba meg hente bilen. Jeg registrerte umiddelbart ulyder som om det 'blåste luft' et sted, men klarte ikke å finne ut hvor det kom fra. Bilen kjørte helt OK. Leverte bilen tilbake til verkstedet hvorfra de ringte noen dager senere og mente at DPF var helt tett, bilen permanent i nødmodus, og tvungen regenerering ikke ville starte. Pris for nytt DPF 16,000kr. Og ulyden jeg hørte? Jo, det var så høyt trykk på DPF at det hadde blåst ut slangene som var tilkoblet. De innrømte at de hadde tatt disse ut under service og var temmelig sikre på at de hadde satt de tilbake. Jeg kjøper ikke den. Uansett krangler vi nå om veien videre. De vil gjerne utføre feilsøking siden de mistenker det er noe annet underliggende som fører til tett DPF etter bare 12,000km, men de krever altså at DPF byttes først. Jeg ønsker ikke å betale for dette og det gjør heller ikke de. Jeg undersøker nå følgende alternativer:

- Ta ut innmaten av DPF og remappe ECU (13,000kr)

- Kjøpe et generisk DPF og be mekanikerelever ved VGS om hjelp (5,000kr)

- Ta saken med merkeverkstedet til forliksrådet (koster 1,378kr)

Endret av fototor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Her er en.

https://www.autor.no/artikkel/nye-krav-for-eu-kontroll-i-2022

Vet ikke om det er 100% vedtatt men det ligger i kortene. Flere verksteder har begynt å kjøpe inn utstyr.

Men jeg mener å ha hørt at det finnes spesifikke verksteder for DPG-reparasjoner som kan fikse selv helt tette filtre.

Ja jeg har også hørt snakk om dette, jeg har også lest den linken der tidligere, men jeg synes det er litt tynnt å legge ut noe slikt, spesielt fra ett firma som ser ut til å spesialisere seg på å rengjøre EGR og DPF

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdatering:

Jeg gikk for alternativ nr 2 og lot noen mekanikerelever ved en lokal videregående skole bytte til et DPF jeg kjøpte på skruvat.no for under 4000kr. Arbeidet ble utført gratis. Dette har tilsynelatende fungert bra og bilen kjører OK.

Men nå begynner kanskje de 'egentlige' problemene å komme til syne for jeg har feilkoder jeg ikke har sett før, vist nedenfor. Kan disse forklare hvorfor forrige DPF tettet seg så raskt?

image.png.b5a48c076ca2a29fe863bcec05fbc055.png

Endret av fototor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Helm skrev (4 minutter siden):

Regerering forstår jeg vanligvis som å gjenvinne energi ved bremsing men det kan ikke være det som menes her. Hva er regenerering, og tvunget sådan?

 

Regenerering er rensing av Partikkelfilter, det blir sprøytet inn litt mer diesel som brenner vekk sot ifra filter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...