AndersT2 Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 TL1000S skrev (15 minutter siden): Kan du (TS) ikke reklamere på en slik service/rep? Noe må jo være veldig galt når problemet oppstår etter kun ett år/13k? Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med på merkeverksted (som definitivt burde kunne dette/bruke kvalitetsdeler)? Og "filter" er jo litt misvisende da det jo er en del av eksosanlegget på samme måte som katalysator. Men det er jo bare min mening. Ser uorginale DPF til denne ikke koster allverden... På en 10+ år gammel bil er vel det like greit som å "kaste bort" penger på merkeverksted som knapt gjør det bedre enn om man gjorde jobben sjøl. Du (TS) virker jo som du har litt peiling? Mener det ble nevnt noe rundt 20.000,- for bytte av dette ved 120.000 km, var en av grunnene til at jeg kjøpte en V50 med la km, slik at det skulle være lenge til (Var bilen jeg syntes passet best for meg). Fant ut etter hvert at jeg var heldig, og bilen jeg valgte hadde D2 motor, som ikke hadde dette skiftet til den prisen. Men bilen tålte ikke lite kjøring, så jeg måtte bytte 2 ventiler før jeg solgte den. Lenke til kommentar
fototor Skrevet 14. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2021 (endret) TL1000S skrev (1 time siden): Kan du (TS) ikke reklamere på en slik service/rep? Noe må jo være veldig galt når problemet oppstår etter kun ett år/13k? Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med på merkeverksted (som definitivt burde kunne dette/bruke kvalitetsdeler)? Og "filter" er jo litt misvisende da det jo er en del av eksosanlegget på samme måte som katalysator. Men det er jo bare min mening. Ser uorginale DPF til denne ikke koster allverden... På en 10+ år gammel bil er vel det like greit som å "kaste bort" penger på merkeverksted som knapt gjør det bedre enn om man gjorde jobben sjøl. Du (TS) virker jo som du har litt peiling? Etter det jeg har lest på nett er det vanskelig å komme noen vei med klager på DPF, men det er verdt å gjøre et forsøk. Er fremdeles på ferie nå, og det er også min 'personlige Volvo mekaniker'. Så jeg må nesten følge opp med han neste måned. Bilen står nå på et lokalt Volvo verksted som skal se på den når de finner tid. DPF er integrert i eksospotta(?) og kan ikke byttes alene. Man bytter hele greia. Dette kostet ca 12-13k på merkeverkstedet. Andre verksteder som svarte på Mitt Anbud på den tiden skulle ha ca samme beløp. Ett verksted med litt grumsete omtaler skulle ha 7-8k. De var de eneste som foreslo å bruke uoriginale deler. Jeg har lest og lært mye om bilen min, men er absolutt ingen mekaniker og gjør veldig lite jobb selv. Endret 14. juli 2021 av fototor Lenke til kommentar
FiveInline Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 Sitat DPF er integrert i eksospotta(?) og kan ikke byttes alene. DPF ser ut som en lyddemper, og sitter skrudd på rett etter turbo. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Beskrivelsen til P2458 som du fikk opp som feilkode: Insufficient diesel exhaust fluid Incorrect diesel exhaust fluid Shorted or open wiring to the DPF injection system Defective PCM or a PCM programming error Defective DPF pressure sensor Faulty exhaust pressure sensor Av egen erfaring ville jeg sjekket de to slangene fra DPF fram til sensoren - hadde to runder på Forden hvor den ene slangen var sprukket inni strømpen ved fremste eksosrør. Siden disse er klipset fast i karosseriet kjennes de "tight" men trenger nødvendigvs ikke være det. Tok dem av, fjernet beskyttelsesstrømpen og fant hull på 3 cm på siden inn mot eksosrøret. Trykksensor kan du måle selv med voltmeter, vakuumpumpe og 5v; brukte kanskje en times tid selv da vi stod midt i samme problemstilling. De skal tåle ganske mange tusen kilometer (vår holdt ca 260000 kilometer) men kan være dritt inni en av portene eller så har den bare sluttet å virke. En ny av anerkjent fabrikat koster ikke mange hundrelappene på nettet. Det med å nullstille DPF telling, som jeg nevnte, er hvis deler er byttet starter nødvendigvis ikke ECU ny regenerering - den kan se på den forrige regenereringen og si at "den feilet og da er det feil fortsatt". 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 fototor skrev (På 12.7.2021 den 8.36): Kan du anbefale et bedre diagnoseverktøy? iCarsoft sin variant med utvidet funksjonalitet for Volvo. Lenke til kommentar
fototor Skrevet 15. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2021 (endret) Oppdatering: Et Volvo merkeverksted i området hvor bilen min fikk problemer har nå sett på saken. Først slettet de feilkodene og kjørt en liten tur. Feilkodene kom tilbake. Så måtte jeg be de om å gjøre en tvungen regenerering av DPF. Under prosessen hevdet de at de så et trykkfall som tydet på at en blokkering ble løst. De kjørte en tur og ingen feilmeldinger dukket opp. Bakenforliggende årsaker til tett DPF var de ikke veldig interesserte i å diskutere ettersom det ikke fantes andre feilkoder. Jeg hentet bilen og betalte 2300kr, sjekket at OBD ikke viste noen feilmeldinger, før jeg kjørte en time med høy RPM. Etter endt tur koblet jeg i OBD og nå er feilkoden P2458 tilbake med status 'pending'. Skjermbilde vedlagt. Dette betyr at hvis denne feilkoden inntreffer mange nok ganger så vil status endres til 'confirmed' og Engine Control Unit (ECU) slår bilen permanent i nødmodus igjen. Det kan se ut som bilen ikke klarer å regenerere DPF selv. Jeg ser det står 'duration malfunction' som foreslår at prosessen ble avbrutt eller at jeg ikke kjørte lenge nok. Jeg har problemer med å forstå hvordan. Endret 15. juli 2021 av fototor Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Feilkoden kan komme av feil på trykksensoren i dpf. Det kunne du vurdert med et diagnoseapparat som kan vise deg verdien ecm tolker. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Forøvrig bruker ikke Volvo "duration malfunction" på denne feilkoden. De bruker "dpf overload". Lenke til kommentar
fototor Skrevet 27. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) En etterlengtet oppdatering i denne tråden: Jeg kom meg hjem fra ferie og brukte bilen gjennom høsten frem til årlig service ved Volvo merkeverksted hvor jeg påpekte at det var en feilkode på DPF. De slettet denne, skiftet olje og luftfilter og ba meg hente bilen. Jeg registrerte umiddelbart ulyder som om det 'blåste luft' et sted, men klarte ikke å finne ut hvor det kom fra. Bilen kjørte helt OK. Leverte bilen tilbake til verkstedet hvorfra de ringte noen dager senere og mente at DPF var helt tett, bilen permanent i nødmodus, og tvungen regenerering ikke ville starte. Pris for nytt DPF 16,000kr. Og ulyden jeg hørte? Jo, det var så høyt trykk på DPF at det hadde blåst ut slangene som var tilkoblet. De innrømte at de hadde tatt disse ut under service og var temmelig sikre på at de hadde satt de tilbake. Jeg kjøper ikke den. Uansett krangler vi nå om veien videre. De vil gjerne utføre feilsøking siden de mistenker det er noe annet underliggende som fører til tett DPF etter bare 12,000km, men de krever altså at DPF byttes først. Jeg ønsker ikke å betale for dette og det gjør heller ikke de. Jeg undersøker nå følgende alternativer: - Ta ut innmaten av DPF og remappe ECU (13,000kr) - Kjøpe et generisk DPF og be mekanikerelever ved VGS om hjelp (5,000kr) - Ta saken med merkeverkstedet til forliksrådet (koster 1,378kr) Endret 3. januar 2022 av fototor 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 Å fjerne DPF og remappe ECU kan være risikabelt nå. Det er gode muligheter for at EU-kontrollen nå blir enda strengere og faktiske utslipp skal måles. Uten DPF vil du da få en stor, feit stryk på kontrollen. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 sedsberg skrev (9 minutter siden): Det er gode muligheter for at EU-kontrollen nå blir enda strengere og faktiske utslipp skal måles. Kilde? Kan du demontere filteret selv? Om du får til det finnes det relativt mange måter og få fikset det for en billig penge. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) Her er en. https://www.autor.no/artikkel/nye-krav-for-eu-kontroll-i-2022 Vet ikke om det er 100% vedtatt men det ligger i kortene. Flere verksteder har begynt å kjøpe inn utstyr. Men jeg mener å ha hørt at det finnes spesifikke verksteder for DPG-reparasjoner som kan fikse selv helt tette filtre. Endret 27. desember 2021 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 sedsberg skrev (2 timer siden): Her er en. https://www.autor.no/artikkel/nye-krav-for-eu-kontroll-i-2022 Vet ikke om det er 100% vedtatt men det ligger i kortene. Flere verksteder har begynt å kjøpe inn utstyr. Men jeg mener å ha hørt at det finnes spesifikke verksteder for DPG-reparasjoner som kan fikse selv helt tette filtre. Ja jeg har også hørt snakk om dette, jeg har også lest den linken der tidligere, men jeg synes det er litt tynnt å legge ut noe slikt, spesielt fra ett firma som ser ut til å spesialisere seg på å rengjøre EGR og DPF 2 Lenke til kommentar
fototor Skrevet 13. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2022 (endret) Oppdatering: Jeg gikk for alternativ nr 2 og lot noen mekanikerelever ved en lokal videregående skole bytte til et DPF jeg kjøpte på skruvat.no for under 4000kr. Arbeidet ble utført gratis. Dette har tilsynelatende fungert bra og bilen kjører OK. Men nå begynner kanskje de 'egentlige' problemene å komme til syne for jeg har feilkoder jeg ikke har sett før, vist nedenfor. Kan disse forklare hvorfor forrige DPF tettet seg så raskt? Endret 14. februar 2022 av fototor Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. april 2022 Del Skrevet 6. april 2022 (endret) - Endret 6. april 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. april 2022 Del Skrevet 6. april 2022 fototor skrev (På 13.2.2022 den 17.12): Hvordan gikk dette videre? Lenke til kommentar
Helm Skrevet 6. april 2022 Del Skrevet 6. april 2022 Regerering forstår jeg vanligvis som å gjenvinne energi ved bremsing men det kan ikke være det som menes her. Hva er regenerering, og tvunget sådan? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. april 2022 Del Skrevet 6. april 2022 Helm skrev (3 minutter siden): Hva er regenerering, og tvunget sådan? Brenne sot i dieselpartikkelfilteret. Tvunget = satt i gang med diagnoseverktøy. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 6. april 2022 Del Skrevet 6. april 2022 Helm skrev (4 minutter siden): Regerering forstår jeg vanligvis som å gjenvinne energi ved bremsing men det kan ikke være det som menes her. Hva er regenerering, og tvunget sådan? Regenerering er rensing av Partikkelfilter, det blir sprøytet inn litt mer diesel som brenner vekk sot ifra filter. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. april 2022 Del Skrevet 6. april 2022 Kan det være at EGR ventil er tett også? Da hjelper det ikke å bare bytte/rense DPF. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå