plankeby Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 (endret) Windows 11 er på vei. Det er noen nye spesifikasjoner, som kan se greit ut på papiret, om man ikke leser nærmere om øvrige detaljer, så er kravlisten noe høy. Blant annet hvor ny generasjon prosessoren må være. Min erfaring så lang ar at mange PCer/bærbare fra de siste 1-4 år i lavere prisklasse (kr 3000-5000) ikke vil kunne få Windows 11. Det er faktisk mange maskiner på nett og i butikkhyllene som ikke tilfredsstiller kravet til 8. generasjon Intel osv. Windows 11 will require Intel 8th Gen Coffee Lake or Zen 2 CPUs and up, TPM 2.0 (Trusted Platform Module) support, 4GB of RAM, and 64GB of storage. Microsoft sitt program for å fortelle deg om din maskin i det hele tatt kan kjøre Windows 11: Now downloading: Windows 11 Compatibility Tool | TechSpot Jeg har en Surface enhet som fortsatt er i salg, den støttes ikke. En basic stasjonær PC, 3 år, den støttes ikke. Forhåpentligvis vil Microsoft måtte krype til korset etter hvert og muligens nedjustere noen krav. Slik de gjorde med Windows 10. Det blir spennende å se, for aldri før har Windows stilt så høye krav til type cpu med mer, slik at det denne gang er mange meget gode maskiner som ikke kan få Windows 11. Jeg har fulgt både Windows 95, 98, 2000, XP og Windows 7. Ingen av disse krevde samme grad av CPU type. Endret 10. juli 2021 av plankeby Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 Kravet har vel med sikkerhet å gjøre. Ikke ytelse? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 (endret) Klager at det mangler diskplass? kanskje årsaken? gir ikke konkret feilsøk så burde vel muligens la seg gjøre. Sier jo annenhver window versjon er fiasko (Windows Me, Vista, 11) så kan jo stemme. Vi får se hvordan det går. Skulle det bli så dårlig, vil kun rikeste ha windows 11. Sjekk også spillkompaktibliteten. programmer eldre en windows 10, etc tror vi ser at mange spill og programmer blir verdiløse så godt mulig man blir tvunget over på ubuntu eller fedora. Endret 10. juli 2021 av LMH1 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 10. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2021 sedsberg skrev (19 minutter siden): Kravet har vel med sikkerhet å gjøre. Ikke ytelse? Ja, men det er ganske dristig å ikke støtte maskiner eldre enn ca 3 år. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 Spesielt når selv 13 år gamle CPU-er er fullstendig brukbare til Windows10. Men Windows har alltid fått mye pepper for å være usikkert så jeg skjønner de setter foten ned. Bedre å ta problemene ved roten enn å være avhengig av patcher i OS. Det store spørsmålet er jo hvor lenge de vil støtte Windows 10. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 10. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2021 (endret) sedsberg skrev (58 minutter siden): Spesielt når selv 13 år gamle CPU-er er fullstendig brukbare til Windows10. Men Windows har alltid fått mye pepper for å være usikkert så jeg skjønner de setter foten ned. Bedre å ta problemene ved roten enn å være avhengig av patcher i OS. Det store spørsmålet er jo hvor lenge de vil støtte Windows 10. Jepp. Microsoft tar et historisk stort grep nå, ved å fokusere sterkt på sikkerhet. Dette skaper overskrifter i hele verden nå. https://www.theverge.com/2021/6/29/22555371/microsoft-windows-11-cpu-support-hardware-requirements-tpm-response De blir nok tvunget til å holde Win 10 lengre enn 2025, siden maskinparken er såpass ny uten Win 11 støtte. Endret 10. juli 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 (endret) 1. Windows 11 er i pre beta, og kun tilgjengelig for Insiders i Development kanalen. 2. Kompatibilitetslisten for maskinvare er den som gjelder akkurat nå, og vil kunne bli oppdatert mange ganger enda. 3. For å hindre at mange titalls tusen brukere får problemer på en gang åpner MS slusene for maskinvarestøtte litt etter litt. 4. Mange misforstår helt hva ordet supported betyr. At maskinvare eller modeller ikke står på listen betyr ikke at det ikke fungerer. Det betyr at det er denne maskinvaren MS føler seg sikre på at W11 fungerer med. 5. Jeg har installert W11 Dev på Surface Pro 2017 og Surface Pro 4 som begge er utenfor supported listen, begge fungerer helt strålende. På gaming riggen klarte ikke W11 å få med seg raid driverne, så ved reboot mistet OS'et tilgang til raid arrayet og kunne ikke lese diskene, og maskinen booter ikke. Full reinstallasjon av OS, oppdatering av bios og drivere, og nytt forsøk gjorde susen. Så gjør det først. Det er slike ting MS ønsker å finne ut av, og at så få som mulig skal oppleve. Derfor sender jeg rapporter med maskinvarekonfigurasjon og driverversjoner til MS, slik Insidere bør gjøre. 6. Tpm 2.0 kan bli et krav. Det gjenstår å se. Like vel ryktes det at MS kan finne på å gjøre unntak for enkelte OEM'er. Sikkert noen som har solgt nyere maskiner uten TPM 2.0, og MS vil kanskje unngå å gjøre livet surt for dem og brukeren. 7. Lag denne tråden i 2022 når oppdateringen slippes. 8. For de som ikke kan få W11 vil W10 supporters til oktober 25. Men målet er å få oppgradert alle som fra et sikkerhetsmessig ståsted kan støttes. Det sies MS til og med ser på et oppgraderingsløp for W7 og W8. Endret 12. juli 2021 av Serpentbane 3 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 (endret) Er det ikke tradisjon at annenhver utgave av Windows pleier være dårlig? For å resonnere litt rundt det: Win 10 er vel ansett som bedre enn 8, som var dårlig ift 7. Da kan vi anta at 11 kanskje blir et dårligere igjen. De fleste maskiner man har nå, ser ut til å ikke være kompatible med win 11. Win 10 ble tilgjengelig i 2015, altså 6 år siden. Det vil bli opdatert til 2025. Det er 4 år til. Men hvis 11 blir dårlig, varer det kanskje bare 4 år slik 8 gjorde, og at et nytt Windows lanseres innen oppdatering av 10 går ut i 2025. Så om man ikke har behov for å skifte PC før det, kan man jo vente til 2025 og se om man kan hoppe over 11. Det gjorde jeg med 8, hadde aldri Win 8 på noen Pc. Men vi får jo se hvordan 11 blir tatt i mot først, det kan jo bli et unntak fra tradisjonen for alt vi vet. Endret 11. juli 2021 av Delvis Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 13 minutes ago, Delvis said: Er det ikke tradisjon at annenhver utgave av Windows pleier være dårlig? Nei det er en myte. Ellers så er W11 nå stort sett et mer polert W10, så det blir nok ingen stor forskjell ala W98/W2000. Ellers har de nyere prosessor-generasjonene innebygget TPM 2.0 (AMD siden Ryzen 2k? og intel etter gen 9 for K-cpuer og tidligere for de andre), og kravet kan også p.t. slås av i registry. Dessuten - hvis du har en PC fra 2010 du vil bruke, så er det jo bare å bruke W10? Lenke til kommentar
Oly Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 Jeg har fire stasjonære PCer, den eldste fra 2011 med en overklokket i7-2600K CPU, to små PCer fra 2014 (MicroATX) med i5-4690K CPU og min HovedPC fra 2014 med i7-4790K CPU. Alle har nå SATA SSDer i plassen for tradisjonell HDD. Når jeg kjører programmet WhyNotW11 på min HovedPC, kommer dette opp: Boot Method: Dette kan endres med litt fikling i UEFI/BIOS og guider på nettet. CPU Compatibility: Dette tipper jeg at endres og senkes betraktelig av Microsoft på sikt. Disk Partition Type: Dette kan endres med litt fikling og guider på nettet. Secure Boot: Dette skal være innebygget på de fleste moderne UEFI hovedkort, man snakker da hovedkort fra 2010 og oppover. Må aktiveres i UEFI/BIOS menyen. TPM Version: Ingen av mine hovedkort har noen form for TPM modul installert. CPUene mine er for gamle for å ha TPM 2.0 i selve chippen (fTPM). Heldigvis viser deg at alle mine hovedkort faktisk har et spor til å installere TPM 2.0 modul i. Problemet er at de såkalte scalperne kjøpte opp det de kunne av TPM 2.0 moduler på nettet for å så selge dem med gevinst senere. Jeg tipper at CPU kravene blir senket betraktelig, kanskje til og med ned til Intel Core 2 Duo fra midten av 2000-tallet. Jeg har forståelse av av Microsoft muligens vil beholde TPM 2.0 kravet med tanke på sikkerhet. Da kan PCer med Windows 11 installert bli kjent som mer sikre enn en gjennomsnittlig Windows 10 PC på grunn av dette kravet. Hvis dette blir tilfellet og da TPM 2.0 kravet blir stående, så håper jeg at det innen den tid blir produsert mange nye TPM 2.0 moduler på markedet som kan plugges rett inn i hovedkortene. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 12. juli 2021 Del Skrevet 12. juli 2021 Kommer seg nå. Da er det bare for CPU kravene til å bli droppet, og billige TPM 2.0 moduler til å komme på lager igjen til normale priser så er jeg klar for Windows 11. 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. juli 2021 Del Skrevet 13. juli 2021 Slik jeg har forstått det, er lista over kompatible CPU'er ikke et absolutt krav, men en liste over CPU'er som MS har testa Win11 på per dags dato og som de garanterer virker med Win11. Trolig vil en haug med CPU'er som ikke står på lista virke helt flott med Win11. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 13. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2021 covah skrev (21 timer siden): Slik jeg har forstått det, er lista over kompatible CPU'er ikke et absolutt krav, men en liste over CPU'er som MS har testa Win11 på per dags dato og som de garanterer virker med Win11. Trolig vil en haug med CPU'er som ikke står på lista virke helt flott med Win11. Handler det ikke om sikkerhetssårbarheter i cpu på tidligere generasjoner. Det er jo de strenge sikkerhetskrav som er historisk nye. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 (endret) On 7/10/2021 at 9:01 PM, plankeby said: Ja, men det er ganske dristig å ikke støtte maskiner eldre enn ca 3 år. Min snart 4 år gamle 7980xe x299 maskin kjører windows 11 nå, og støttes fullt ut. Hovedkortet er Asus x299 Apex Endret 14. juli 2021 av Nizzen Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 5 år gamle CPUer er oppgitt å støtte Win11. Jeg har ikke dobbeltsjekket selv. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 (endret) 3 minutes ago, Theo343 said: 5 år gamle CPUer er oppgitt å støtte Win11. Jeg har ikke dobbeltsjekket selv. Gammel hardware er gammel, så hvorfor MÅ man kjøre windows 11 på gammel hardware? Ville tro at windows 10 funker fjell enda. Men så har vi de som MÅ klage på ting de ikkje kommer til å bruke heller. Er nok flere av de, enn de som faktisk kommer til å bruke windows 11 med stein gammel treig og røten hardware 😜 Endret 14. juli 2021 av Nizzen Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 (endret) 9 minutes ago, Nizzen said: Gammel hardware er gammel, så hvorfor MÅ man kjøre windows 11 på gammel hardware? Ville tro at windows 10 funker fjell enda. Men så har vi de som MÅ klage på ting de ikkje kommer til å bruke heller. Er nok flere av de, enn de som faktisk kommer til å bruke windows 11 med stein gammel treig og røten hardware 😜 Helt enig der Selv om min maskin støtter Win11 kommer jeg ikke til å installere det før kanskje 1 års tid etter launch. Endret 14. juli 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 Jeg har Windows 11 installert på min 7 år gamle AMD A10 7850k med 32 GB Ram, og det fungerer da det. Riktignok, så er den installert i Virtual Machine da, men allikevel. Den kan brukes. Om den også kan installeres på min 10 år gamle Intel 2500k med 32 GB Ram, vet jeg ikke. Har ikke noen interesse av og sjekke heller, siden at PC`ene skal degraderes snart allikevel. Lenke til kommentar
covah Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 wil skrev (4 minutter siden): Jeg har Windows 11 installert på min 7 år gamle AMD A10 7850k... En del av kravene er deaktivert for Insider versjoner. Selv om du klarer å kjøre den nå, så betyr det ikke at du kan gjøre det når Windows 11 slippes. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. juli 2021 Del Skrevet 14. juli 2021 Elsker at selve topic er direkte feil 😂 Høye CPU krav. Nyere maskiner støttes ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå