Gå til innhold

Streaming i Linux

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt lei meg da jeg kom inn på en interessant side som hadde masse videoer - men da jeg skulle se på noen av de viste det seg at det var WMV9 Streaming. Jeg kunne altså ikke se disse videoene.

Jeg skrev en mail til webstedet og fikk et fint svar tilbake (hadde forventet "vi driter i Linux" flaming) - de måtte bruke streaming pga TONO osv, og det fantes ikke noen bedre alternativer enn WMV9.

WM9 er MYE bedre enn MPEG-4

WM9 er bedre enn Quicktime

Innholdet vårt MÅ streames. Vi kan ikke tillate nedlastning. Dette har sammenheng

med rettigheter i forbindelse med bruk av musikk i AV-produksjoner. Å tillate

nedlastning i denne sammenheng er ulovlig og strider mot opphavsretten til musikken

som er brukt i noen av produksjonene. I tillegg kommer rettighetene til de som har

laget AV-produksjonene. Utdanningsinstitusjonene som er med er heller ikke

interessert i fri distribusjon.

Hvis du har forslag til andre kompresjonsmetoder/nye spennende formater til

streaming er jeg veldig interessert å høre om dette. Vi kommer etterhvert til å

prøve ut en rekke andre formater på forsøksbasis.

I en perfekt forbruker-verden uten TONO og NCB og rettigheter ville selvsagt

nedlastning i f.eks. divX vært genialt, men lov om opphavsrett stopper altså dette.

Studenter/andre som vil distribuere på denne måten står selvfølgelig fritt til å

gjøre dette andre steder.

Så finnes det virkelig ikke noen gode alternativer? Er det ingen som driver med et opensource-prosjekt her? Kunne det vært mulig for noen ild-sjeler å startet et XviD & Ogg basert prosjekt?

- Dette er altså streaming on demand, så det må være en server som lytter til tilkoblinger for å så sende ifra når noen "spør" etter filmen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RealPlayer fins jo til en rekke plattformer, inkl *nix, MacOS og Wintendo. Er ikke opensource, men er en av "oldtimer'ne" på markedet.

Selv har jeg pleid å spille av Real-videoer gjennom mplayer, men Real har også en egen offisiell player, i tillegg til et nyere prosjekt som heter Helix, som er sponset av Real. Selve Helix er vel opensource, men codecene til Real er proprietære og kun tilgjengelige i binær form.

Alt i ihvertfall bedre enn Wintendo-only løsninger :(

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...