KarvaBlad Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 (endret) https://www.vg.no/spesial/2021/22-juli/?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1 Bra og omfattende reportasje. Men jeg reagerer på de lydklippene til nødnummeret som fremkommer. Både hun jenta som gjemmer seg på do da det skytes og ABB selv blir møtt med av (etter mitt skjønn) ekstremt inkompetente operatører på telefonen. Jenta blir spurt om hva hun heter. Hvorfor er dét viktig!? Samtalen blir brutt (eller VG har valgt å avslutte lydklippet her). ABB ringer inn første gang, og blir spurt om hvilket nummer han ringer fra! Hvorfor det? Det høres ut som om operatøren ikke tar ham på alvor, og samtalen blir brutt. ABB ringer igjen, denne gangen til en dame. Han må gjenta seg selv flere ganger til dama . "Hva heter du?" og så videre. For det første: hvorfor er hun så opptatt av det? For det andre bør vel dét nummeret det ringes fra synes i politiets nødnummer sine systemer? Og når hun jenta er i åpenbar livsfare, det skrikes og skytes, så høres han operatøren ut som om han jobber på supporttelefonen til Elkjøp "Hva var navnet ditt?" Hvorfor er dét viktig?! Og burde ikke hun som faktisk snakker med ABB når han vil overgi seg være fokusert på at han ikke under noen omstendigheter legger på telefonen? Ikke spørre om hva han heter og annet svada? Jeg er klar over at dette var særdeles uvanlige telefoner å svare på, og en helt ekstrem situasjon. Men det er nødnummeret man ringer til her, burde ikke de som svarer være drillet i dette? Endret 10. juli 2021 av KarvaBlad 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 Jeg har ikke lest reportasjen. Unngår konsekvent reportasjer om omhandler ABB. Hvis mange ringer inn til nødnummeret, noe jeg antar skjedde på den tiden - kan de kartlegge hvor mange som er i akutt hjelp; ved å blant annet spørre om navn. Det skulle jeg tro er viktig i forhold til hvilken ressurser som skal settes inn. I tillegg til å skape en identitet til innringer; hvis samtalen blir brutt - og man igjen oppnår kontakt. Da kan man starte der man slapp; uten at innringer igjen trenger å gjenta seg selv. Det tar to sekunder å si navnet sitt. Er man i en slik situasjon kan det være vanskelig å svare på de mest banale spørsmål; så da er det vel prosedyre å gjenta spørsmålet. Kanskje kan det også bidra til å "samle" vedkommende - som gjør at personen har lettere for å forklare andre ting som skjer. Det å ha navnet sitt i loggen; kan også bidra til at helsetjenesten vet hva de har i vente; slik at de kan klargjøre X antall ambulanser og lignende. Det handler vel i bunn å grunn om å skape en oversikt over situasjonen. Nå synser jeg bare. Husk at Utøya skjedde like etter/samtidig som eksplosjonen i Oslo. Så det var nok litt for mye fokus på Oslo gjerne. Mye har blitt vurdert og mye har blitt endret i etterkant. Forvirring og usikkerhet har vel aldri vært mer passende. 2 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 Tipper de som sitter på sentralene er veldig godt drillet og godt vant med å forholde seg rolig i alle situasjoner. Man ser jo av og til reality-programmer på TV, der operatørene tar nødmeldinger med tilsynelatende knusende ro. Det blir nok gjort for å holde hodet kaldt og ikke skape ytterligere panikk i begge ender av telefonen. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 KarvaBlad skrev (12 timer siden): https://www.vg.no/spesial/2021/22-juli/?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1 Bra og omfattende reportasje. Men jeg reagerer på de lydklippene til nødnummeret som fremkommer. Både hun jenta som gjemmer seg på do da det skytes og ABB selv blir møtt med av (etter mitt skjønn) ekstremt inkompetente operatører på telefonen. Jenta blir spurt om hva hun heter. Hvorfor er dét viktig!? Samtalen blir brutt (eller VG har valgt å avslutte lydklippet her). ABB ringer inn første gang, og blir spurt om hvilket nummer han ringer fra! Hvorfor det? Det høres ut som om operatøren ikke tar ham på alvor, og samtalen blir brutt. ABB ringer igjen, denne gangen til en dame. Han må gjenta seg selv flere ganger til dama . "Hva heter du?" og så videre. For det første: hvorfor er hun så opptatt av det? For det andre bør vel dét nummeret det ringes fra synes i politiets nødnummer sine systemer? Og når hun jenta er i åpenbar livsfare, det skrikes og skytes, så høres han operatøren ut som om han jobber på supporttelefonen til Elkjøp "Hva var navnet ditt?" Hvorfor er dét viktig?! Og burde ikke hun som faktisk snakker med ABB når han vil overgi seg være fokusert på at han ikke under noen omstendigheter legger på telefonen? Ikke spørre om hva han heter og annet svada? Jeg er klar over at dette var særdeles uvanlige telefoner å svare på, og en helt ekstrem situasjon. Men det er nødnummeret man ringer til her, burde ikke de som svarer være drillet i dette? Hva skulle de ha gjort, disse på operasjonssentralen som du kritiserer da? Hva skulle de ha sagt? Og nei, telefonnummer er ikke nødvendigvis synlig. Det var jo ikke SIM-kort i den ene telefonen, for eksempel. Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 11. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2021 hekomo skrev (1 time siden): Hva skulle de ha gjort, disse på operasjonssentralen som du kritiserer da? Hva skulle de ha sagt? Og nei, telefonnummer er ikke nødvendigvis synlig. Det var jo ikke SIM-kort i den ene telefonen, for eksempel. Man kan vel ikke ringe uten SIMkort? Man kan jo bruke datatrafikken til å "ringe" (VoIP) via tredjepartsapper hvis man er på WiFi, men det var ikke det som skjedde her. Hun dama burde sørget for at ABB holdt linja for enhver pris, ikke svare på en irriterende og uvettig måte som gjorde at han la på. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Man kan ringe nødnummer uten SIM-kort. Det er et stort problem at folk gir gamle mobiltelefoner til barn som leketøy, så blir nødnumrene nedringt av barn. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 KarvaBlad skrev (På 11.7.2021 den 2.07): Man kan vel ikke ringe uten SIMkort? Man kan jo bruke datatrafikken til å "ringe" (VoIP) via tredjepartsapper hvis man er på WiFi, men det var ikke det som skjedde her. Hun dama burde sørget for at ABB holdt linja for enhver pris, ikke svare på en irriterende og uvettig måte som gjorde at han la på. Nødnumre skal man alltid kunne ringe selv om det ikke er simkort i mobilen. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 KarvaBlad skrev (På 11.7.2021 den 2.07): Man kan vel ikke ringe uten SIMkort? Man kan jo bruke datatrafikken til å "ringe" (VoIP) via tredjepartsapper hvis man er på WiFi, men det var ikke det som skjedde her. Hun dama burde sørget for at ABB holdt linja for enhver pris, ikke svare på en irriterende og uvettig måte som gjorde at han la på. Joda, man kan ringe nødnummer uten SIM-kort. Hvordan skulle hun holde ham på linjen tenkte du? Hva skulle hun ha sagt? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 (endret) Ikke særlig imponert av nødanropsopptakene. Det er vel standard å kartlegge hvem-hva-hvor. "Hvem" er i høyeste grad viktig, så forstår at de spør om navn. Men to ganger på en kort samtale? De har jo opptak og kan spole tilbake om de må ha navnet repertert! Hvorfor kaste bort tid på det? At det kan ringes uten SIM er et godt poeng, men hvorfor da spørre om nummer? Telefonen har jo da per definisjon ikke noe nummer? Og at det ikke var SIM-kort i telefonen er en mulighet, men hvor sannsynlig er det at en tilfeldig telefon på utøya ikke hadde SIM? Er jo ikke snakk om unger som har fått gamle telefoner å leke med i dette tilfelle. Jeg oppfattet det som at terroristen la på fordi han hadde sagt det som skulle sies og politiet reperte de samme spørsmålene uten at det kom noe mer ut av samtalen. En forklaring er at de kjøper tid med å få terroristen til å gjenta seg. En risikabel strategi når det er snakk om en utolmodig terrorist. Endret 23. juli 2021 av Abigor Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 Abigor skrev (20 timer siden): Ikke særlig imponert av nødanropsopptakene. Det er vel standard å kartlegge hvem-hva-hvor. "Hvem" er i høyeste grad viktig, så forstår at de spør om navn. Men to ganger på en kort samtale? De har jo opptak og kan spole tilbake om de må ha navnet repertert! Hvorfor kaste bort tid på det? At det kan ringes uten SIM er et godt poeng, men hvorfor da spørre om nummer? Telefonen har jo da per definisjon ikke noe nummer? Og at det ikke var SIM-kort i telefonen er en mulighet, men hvor sannsynlig er det at en tilfeldig telefon på utøya ikke hadde SIM? Er jo ikke snakk om unger som har fått gamle telefoner å leke med i dette tilfelle. Jeg oppfattet det som at terroristen la på fordi han hadde sagt det som skulle sies og politiet reperte de samme spørsmålene uten at det kom noe mer ut av samtalen. En forklaring er at de kjøper tid med å få terroristen til å gjenta seg. En risikabel strategi når det er snakk om en utolmodig terrorist. De sitter neppe med opptak der og da. Ikke bør de kaste bort tiden på å begynne å gå gjennom gamle opptak heller. Hva tenker du med egentlig? Ingen har klart å forklare hva operatøren hos politiet skulle ha gjort annerledes, og som vi ser her, de som har prøvd, har feilet spektakulært. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 (endret) 10 hours ago, hekomo said: Hva tenker du med egentlig? Hjernen. Den viktigste oppgaven for politiet i denne saken er å hente ut informasjon. Hva skulle de gjort? Det vet jeg ikke. Men klart brukt tiden på noe mer produktivt enn å gjenta samme spørsmål. Hva med å spørre om han er alene eller i en gruppe? Tipper det hadde vært interessant å få svar på tidlig. Endret 24. juli 2021 av Abigor Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Litt av poenget med å spørre etter namn er også å verifisere kven telefonen kjem frå ved å etterspørre informasjon som ikkje er offentleg kjent. Det er ikkje gitt at alle innringingar er reelle, så å få bekrefta at det er terroristen og ikkje nokon som tulleringer er viktig. Særleg om ein skal spørre etter taktisk informasjon som operasjonen skal planleggast utifrå. Eit anna moment er også at det som terroristen opplyste om er vanskeleg å ta seriøst, så både truverdigheita og nytten av å fortsette samtalen var nok lav. I den grad samtalen burde blitt handtert annaleis så må det i så tilfelle ha våre å holde samtalen i gang og på den måten distrahere terroristen ved å snakke si sak. Men det medfører også ein operatør mindre til å besvare alle andre nødanrop. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Abigor skrev (12 timer siden): Hjernen. Den viktigste oppgaven for politiet i denne saken er å hente ut informasjon. Hva skulle de gjort? Det vet jeg ikke. Men klart brukt tiden på noe mer produktivt enn å gjenta samme spørsmål. Hva med å spørre om han er alene eller i en gruppe? Tipper det hadde vært interessant å få svar på tidlig. Så du vet ikke hva de skulle gjort, men påstår hardnakket at de skulle gjort noe annerledes. facepalm.jpg Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 25. juli 2021 Del Skrevet 25. juli 2021 Jepp. Jeg vet ikke hva de skulle gjort, jeg er ikke ekspert på nødsamtalrr. Men jeg hva som ikke skal gjøres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå