Gå til innhold

Test: Xpeng G3 er et en ambisiøs elbil, men ikke kjøp den for å dra på langtur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

G3 kommer altså med Chademo-kontakt og makseffekt på 50 kW

CHAdeMO kontakten støtter 400kW. 1kV og 400A. Men dessverre lite støtte. Kun en bil som støttet mere enn 50kW, men denne har dårlig kjølesystem....

CHAdeMO er den eneste kontakten som hadde potensiale å bli en kontakt som kunne brukes over hele verden, ettersom CCS deler verden i to.

En annen fordel med CHAdeMO er at laveste spenning er 50V, mens CCS har 200V. En lavere spenning kan være fordel i mindre kjøretøy.

Lenke til kommentar
1 hour ago, MEMENK76 said:

CHAdeMO kontakten støtter 400kW. 1kV og 400A. Men dessverre lite støtte. Kun en bil som støttet mere enn 50kW, men denne har dårlig kjølesystem....

CHAdeMO er den eneste kontakten som hadde potensiale å bli en kontakt som kunne brukes over hele verden, ettersom CCS deler verden i to.

En annen fordel med CHAdeMO er at laveste spenning er 50V, mens CCS har 200V. En lavere spenning kan være fordel i mindre kjøretøy.

Støtter Chademo AC? Virker som at biler med Chademo har Type1 eller Type 2 i tillegg for AC lading.

Det er jo tungvindt å måtte ha to plugger istede for bare en isåfall. Jeg er glad man endte opp med CCS.

Xpeng P7 har forøvrig CCS, så kansje G3 og får det ved neste leveranse.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Testen viser hvordan tester av elbiler fungerer. Alt dreier seg om elektroner og tid. Hva med kjøreegenskapene, bremser, støy, seter, praktiske løsninger mm?

Er denne (og andre) elbilen så "kjønnløs" at det ikke er verdt å nevne?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Støtter Chademo AC? Virker som at biler med Chademo har Type1 eller Type 2 i tillegg for AC lading.

Det er jo tungvindt å måtte ha to plugger istede for bare en isåfall.

Ser ikke det som et problem, og er ikke et motargument mot CHAdeMO. Tror de ferreste ser på det som et problem.

Problematikken inkompatible ladestandardard kan komme ved langkjøring i de områdene hvor man har inkompatible systemer. Lite sannsynlighet at dette er et problem mellom Europa og USA... Men det er også andre områder i verden hvor dette kan bli et problem.

Men det er Nissan selv som har mye ansvaret for CHAdeMOs nedgang, ved å ikke ha batterikjøling... Hjelper ikke med 100kW CHAdeMO uten kjøling på batteriet.

Og for å gjøre vondt verre, så er CHAdeMO 3 fysisk inkompatibel med dagens standard.

Men du blir sikker glad for å høre at den ligger rett under type-1 kontakten. Så du slipper to luker... [1]

[1]
combined-example2-264x300.png

Endret av MEMENK76
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke Kinesisk bil uansett teknologi. Årsaken er brudd på menneskerettighetene, et ikke demokratisk samfunn og storstilt elektronisk overvåkning av befolkningen i et helt samfunn. Ingen vet hva slags programvare som er installert i denne bilen og hvordan innsamlede data fra bilen blir behandlet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, MEMENK76 said:

Og for å gjøre vondt verre, så er CHAdeMO 3 fysisk inkompatibel med dagens standard.

Men du blir sikker glad for å høre at den ligger rett under type-1 kontakten. Så du slipper to luker... [1]

[1]
combined-example2-264x300.png

Så ut som en forferdelig plugg det der..

Type-1 støtter vel kun 1 fase og ikke 3 fase som type-2 så de pinnene nederst der er kanskje til det?

Type 2 virker å være en mye bedre plugg, og det er jo standarden her til lands nå så greit å holde seg til det.

 

CC2-600x480.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Ps: Kina skal ha all kritikk for sitt menneskesyn, men blir litt "ok boomer" stemning av å lese om folk som kun har dritt å si om alt fra Kina og som mener alt fra den "siviliserte verden" er gullbelagte kunststykker. Verden har mange nyanser, det er ikke alltid sort/hvitt.

Tyskland er et demokrati og mange millioner ble drept for å oppnå det. Man trenger ikke være boomer for å sette pris på ytringsfrihet, menneskerettigheter og frie valg. Selv om du av ulike grunner hater  tyske biler så bør du hvertfall klare å se såpass.

Men for all del, ikke pirk på borti selvsentrerte millenials behov for å kjøpe lavprisprodukter basert på slaveri i et kommunistisk, krigshissende diktatur.

For min del så unngår jeg å kjøpe kinabiler. Håper flere kan ta det samme standpunktet for det eneste de forstår er makt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
22 minutes ago, uname -i said:

Tyskland er et demokrati og mange millioner ble drept for å oppnå det. Man trenger ikke være boomer for å sette pris på ytringsfrihet, menneskerettigheter og frie valg. Selv om du av ulike grunner hater  tyske biler så bør du hvertfall klare å se såpass.

Men for all del, ikke pirk på borti selvsentrerte millenials behov for å kjøpe lavprisprodukter basert på slaveri i et kommunistisk, krigshissende diktatur.

For min del så unngår jeg å kjøpe kinabiler. Håper flere kan ta det samme standpunktet for det eneste de forstår er makt.

Får du til å lage noen flere stråmenn eller?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (4 timer siden):

Jeg kjøper ikke Kinesisk bil uansett teknologi. Årsaken er brudd på menneskerettighetene, et ikke demokratisk samfunn og storstilt elektronisk overvåkning av befolkningen i et helt samfunn. Ingen vet hva slags programvare som er installert i denne bilen og hvordan innsamlede data fra bilen blir behandlet.

Om du skal beskytte deg mot å bli overvåket må du slutte å bruke internett, kaste mobilen din langt til helvete, kun benytte deg av cash som betalingsmiddel etc etc. så dette var et særdeles dårlig poeng å dra inn i denne diskusjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Siden journalisten mener Tesla er Apple, må jo samtlige andre bilmerker være Android - ikke bare Xpeng. Det kan jeg leve med selv. Kan ikke si at jeg ble overbevist til å kjøpe en G3 etter å ha lest denne anmeldelsen, men du verden så mye kulere både Audi og Polestar sine seneste elbiler er enn Tesla sine.

Lenke til kommentar

Kanskje se på hva slags bil man er ute etter og ikke bare se på type lading? Er man ute etter bil med bakluke og god plass, så er mange biler utelukket. De fleste kjøper bil etter behov. For de aller fleste er langturer over 30 mil uten en time eller to pause noe som svært sjelden skjer.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, XRHOR38K said:

Kanskje se på hva slags bil man er ute etter og ikke bare se på type lading? Er man ute etter bil med bakluke og god plass, så er mange biler utelukket. De fleste kjøper bil etter behov. For de aller fleste er langturer over 30 mil uten en time eller to pause noe som svært sjelden skjer.

 

Men surt å ikke få ladet i pausen fordi bilen har en ladeplugg som fases mer og mer ut da.. 

Hadde det enn bare vært adapter å få kjøpt, men det får man ikke.

Finnes kun adaptere andre veien.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Complexity skrev (På 2021-7-14 den 17.43):

Men surt å ikke få ladet i pausen fordi bilen har en ladeplugg som fases mer og mer ut da.. 

Hadde det enn bare vært adapter å få kjøpt, men det får man ikke.

Finnes kun adaptere andre veien.

Nah, så lenge det er penger i det, finnes det Chademo-ladere. Det er i det hele tatt ennå ikke noe problem. Tror heller ikke det blir det de neste 10 åra. I mellomtiden dukker det nok opp alternativer som "re-fitting" av ladeport i bilene, adapter eller andre spissfindigheter. Pr i dag settes det opp nye ladere med begge typer ladere. Den påståtte reduksjonen skjer ikke med det første. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, XRHOR38K said:

Nah, så lenge det er penger i det, finnes det Chademo-ladere. Det er i det hele tatt ennå ikke noe problem. Tror heller ikke det blir det de neste 10 åra. I mellomtiden dukker det nok opp alternativer som "re-fitting" av ladeport i bilene, adapter eller andre spissfindigheter. Pr i dag settes det opp nye ladere med begge typer ladere. Den påståtte reduksjonen skjer ikke med det første. 

 

Den påståtte reduksjonen er jo i gang. Ionity har jo kun CCS på sine ladere, og snart får alle biler tilgang til Tesla sitt ladenettverk som også kun bruker CCS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ionity er har noen få lokale stasjoner i Norge og så får vi se hvor utbredt de blir. Det er ikke noe problem at noen fokuserer på kun en del av markedet. De fleste med Chademo lader hjemme og benytter en av mange (ja, de setter fortsatt opp nye ladere med både CCS og Chademo), ved behov. Kan ikke se problemet og det er ikke innen Chademo-segmentet at det blir ladekø. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...