Gå til innhold

Hjelp? Hvordan kobler man på Asus router til trådløs enhet via SSID og KEY?


G

Anbefalte innlegg

Har to muligheter, og har en ASUS RT-AX55

A) Har anledning for SSID + KEY

B) Har anledning for WPS-knapp oppsett.

Sitter med et trådløst apparat som jeg har forsøkt sette i WPS-modus. Utstyret som skal tilkobles blinker som bare det. I utstyrets guide står det noe om at forskjellige routere har forskjellig krav om hvor lenge man skal holde inne WPS-knappen.

Siden jeg ikke helt får til WPS-tilnærmingen, så lurer jeg på om det å ha SSID + KEY faktisk kan være enklere? Men, hvor i routerens brukergrensesnitt tilføyer jeg en SSID + KEY?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har denne eksterne WiFi- mulige enheten sin egen SSID + KEY oppgitt da.

Jeg ønsker bare veiledning til hvor i Asus jeg legger det inn. Ser ikke ut til at dere svarer på spørsmålet mitt sånn sett. WPS ga jeg opp. Den eksterne enheten blinket som om at den ønsket å la seg finne, men Asus-routeren fant den aldri.

Den eksterne enheten er uten et ordentlig brukergrensesnitt. Så kan ikke taste noe inn i den. Derfor må router spille på lag. Siden alt jeg kan gjøre med den eksterne WiFi-enheten er å sette den i "her er jeg"-modus. Så må Asus-routeren beherske å knytte seg opp. Det er dette jeg er ute etter.

Jeg kunne f.eks. ha gitt Asus-routeren den eksterne enhetens SSID + KEY manuellt, men hvor skal det tastes inn da?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Nå har denne eksterne WiFi- mulige enheten sin egen SSID + KEY oppgitt da.

Jeg ønsker bare veiledning til hvor i Asus jeg legger det inn. Ser ikke ut til at dere svarer på spørsmålet mitt sånn sett. WPS ga jeg opp. Den eksterne enheten blinket som om at den ønsket å la seg finne, men Asus-routeren fant den aldri.

Så du kan koble deg til denne enheten direkte fra eks. mobilen din, siden du skriver at den har en egen SSID? 
 

Merk forskjellen mellom å være en klient som koblet seg til er aksesspunkt og — å være et aksesspunkt. Kjenner ikke oppsettet på RT-AX55 men om du kan sette den som en repeater/i mesh modus så kan det være at den kan agere som WiFi klient og koble seg mot apparatet/enheten din. Men da er den jo ikke brukendes mot Internett mer… 

Har du mulighet til å konfigurere enheten/apparatet ditt som en klient som skal koble seg mot et aksesspunkt så er vel det det enkleste.

Lenke til kommentar

Jeg er litt dårlig "til beins" når det kommer slike routere og nettverksforståelse. Men, det interesser meg jo å få ting til.

Det er snakk om en Daikin varmepumpe som man kan fjernavlese via app på mobil. Men, den skal kobles mot router. Det er to oppskrifter, altså en for WPS og en for manuellt oppsett. Som en digresjon fra tema så støttes IFTTT også i varmepumpen. Vet ikke om jeg noen gang vil få spesiell glede av IFTTT, og har heller aldri eksperimentert med noe IFTTT før. Men forstår jo at skaperen av IFTTT rekkefølgene er den som gjør det magiske ut av slik støtte.

Tipper at brukergrensesnittet på Asus RT-AX55 er omtrent dønn likt andre nyere Asus-routere.

Lenke til kommentar

Wifi Setup (daikin.com.sg) har info om krav til oppset, oppsett og feilsøking. Har du lest denne? Uttrekk fra krav-/feilsøkingsdelen:

Sitat

Make sure your wireless network name does not include special characters such as “%” “&” “?“ “+” “=” or non-ASCII characters. They are not supported by the WLAN adapter. Make sure to use a compatible secuity setting. The WLAN adapter supports only WPA or WPA2 personal encryption. WEP encryption is not supported. In case all settings are correct and the adapter is not connecting to the network (RUN LED keeps blinking), try to swith to “AP” mode and back to “RUN” mode by holding the “MODE” button on the WLAN adapter.

Also check that the router is not set to use Wi-Fi channels 12 or 13 on your router’s setup page (ref. your router’s manual). The WLAN adapter does not support the use of Wi-Fi channels 12 and 13. If the router is set to Wi-Fi channel 12 or 13, change the router settings so another Wi-Fi channel is used within the range 1-11.

 

Side 35 for RT-AX55 viser oppsettet av WiFi. Du må nesten gå inn der og sjekke oppsettet og se at det er kompatibelt med varmepumpen din. Jeg fant ikke noe om WiFi-adapteret i varmepumpen din støtter noe annet enn '2.4 Ghz' så du må sørge for at RT-AX55-en din har et '2.4GHZ band' aktivert. Side 38 i manualen til RT-AX55 angir hvordan skru på og bruke WPS-støtten.

Hvis ikke du har gjort det allerede, er det på tide å sette passord for innlogging på din RT-AX55...

Lenke til kommentar

Ok, beklager sen lesning. Har vært ny DLC på trappene for Grand Theft Auto 5 i disse dager som har opptatt mye interesse.

Merkelig at det er begrensning for kanaler. Må være noe nasjonsstyrt frekvensstøtte / frekvensbegrensninger dette da? Det normale er jo at routere tilbyr alt av kanaler som sitt reguleringsorgan nasjonal tillater at selges. Derfor ymse firmware rundt omkring i verden. Rart da at en Daikin-varmepumpe som selges i Norge som har WiFi-støtte ikke har EU-firmware.

Kommer til å kikke på det. Hadde en reset av router fordi jeg hadde glemt forrige innloggingspassord. Og det var da jeg gikk over IoT-utstyr som kan tilkobles helt fra bunn av.

Forrige gang, så tror jeg at jeg gadd å sette det opp på en Asus RT-N66U. Tror det virket den gang. Har selvsagt glemt hvor vanskelig dette var da det er veldig mange måneder siden. Modell av Daikin varmepumpen er:

daikin ftxta30a2v1bw

 

Kommer sannsynligvis til å prøve igjen. Men er jo ikke noen førsteprioritet å få til å fungere. Hadde bare vært kjekt å få satt det opp, slik at man blir mer vant til appen og for å se om det kan nyttes til noe fornuftig eller ikke. Da må man jo prøve det ut. Jeg kan være litt treg med å utnytte alle funksjoner i enkelte apparater dessverre. Er det noe jeg inderlig hater så er det WiFi- og Bluetooth-trøbbel på IoT-enheter. De kan virkelig lage det trøblete for mennesker å forstå seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...