Gouldfan Skrevet 9. juli 2021 Del Skrevet 9. juli 2021 (endret) Hei, vet ikke om dette er riktig sted. Jeg tror ved en feil jeg delte et bilde med bokeh effekt. Noe som var i bokeh effekt er privat. Jeg er usikker på om det ble lastet opp til hosting sted, men stress er stress og jeg har slettet disse nå. Er det mulig å skru tilbake bokeh? Eller er bildet som det er? Endret 9. juli 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 9. juli 2021 Del Skrevet 9. juli 2021 (endret) Hvis vi snakker om et bilde i JPEG-format, er jeg rimelig sikker på at man ikke kan "skru tilbake bokeh" Hvis det er ekte bokeh (altså fysisk pga nær fokus og/eller lang brennvidde og/eller stor blenderåpning), så er det umulig (glem CSI , 24 og andre filmtriks). Hvis det en bokeh skapt kunstig av en algoritme for å lage avgrenset uskarphet eller for å kombinere flere bilder med ulik fokus, så er det vel kanskje en bittebittebitteliten mulighet om man har tilgang på algoritmen, men jeg har vanskelig for å se at ikke den prosessen er irreversibel. Eksempelvis er algoritmen for å lage leskende drikke av maltet bygg, vann, humle og gjær relativt enkel, likevel er det meget krevende å få en halvliter øl til å bli maltet bygg, vann, humle og gjær igjen - temmelig irreversibel, altså (Edit - og i parantes: Det er mulig jeg tar feil, men jeg oppfatter "Bokeh" - opprinnelig Japansk - som et begrep som betyr mer enn bare uskarphet eller ut-av-fokus, det er en betegnelse på en behagelig, myk, dus, krem-for-øyet-aktig opplevelse av ut-av-fokus-områdene i et bilde ) Endret 9. juli 2021 av a_aa 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå