Gå til innhold

Flysikkerhetsekspert: For lave krav til fly til bruk for fallskjermhoppere i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Korleis er det i Norge? Er det også her slik at det er nok med å fylle ut ei eigenerklæring for å få godkjenning?

Neste spørsmål er korleis slik flyging er kategorisert. Slik som eg forstår det så er ikkje dette kommersiell flyging i flyging i vanleg forstand, men intern flyging i regi av fallskjermklubben?

Vidare vil det nok også være ein debatt på kor godt det tekniske sikkerheitsnivået skal være på slik privatflyging. Å innføre strenge krav til teknisk kontroll vil redusere talet på ulykker, men det vil også gjere det mykje dyrare. For flyinteresserte og fallskjermhopparar så vil nok slike krav fort føre til at dette blir ein for dyr hobby til at folk kan ta seg råd til det.

Lenke til kommentar

I ulykken med SE-MES ved Umeå sier havarirapporten at flyet kan ha stallet og kommet ut av kontroll på grunn av at tyngdepunktet kom for langt bak, samtidig som motorkraften ble redusert for å gjøre det lettere for hopperene å komme ut. Døren var forholdsvis langt bak på flyet, og hopperene var antagelig i ferd med å gjøre seg klar for utsprang,

Den siste ulykken med SE-KKD ved Örebro skjedde like etter avgang, og er slik sett ganske forskjellig, Det antydes motorsvikt. Det selvsagt mulig at dette flyet også har hatt feil tyngdepunkt, men det blir spekulasjon. Flyet var eid og drevet av firmaer som har flere fly, og ser ut til å ha vært i bruk som fallskjermfly i minst 15 år.

Fallskjermhoppere sitter vanligvis på gulvet i flyet uten seter, og det kan være vanskelig å beregne helt hvor tyngdepunktet havner. 

 

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Korleis er det i Norge?

Jeg har inntrykk av at det er en enorm forskjell i sikkerhet mellom småfly og store passasjerfly. Antall ulykker med småfly er svært mye større enn for store passasjerfly til tross for at antall flytimer er svært mye lavere.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

I ulykken med SE-MES ved Umeå sier havarirapporten at flyet kan ha stallet og kommet ut av kontroll på grunn av at tyngdepunktet kom for langt bak, samtidig som motorkraften ble redusert for å gjøre det lettere for hopperene å komme ut. Døren var forholdsvis langt bak på flyet, og hopperene var antagelig i ferd med å gjøre seg klar for utsprang,

Den siste ulykken med SE-KKD ved Örebro skjedde like etter avgang, og er slik sett ganske forskjellig, Det antydes motorsvikt. Det selvsagt mulig at dette flyet også har hatt feil tyngdepunkt, men det blir spekulasjon. Flyet var eid og drevet av firmaer som har flere fly, og ser ut til å ha vært i bruk som fallskjermfly i minst 15 år.

Fallskjermhoppere sitter vanligvis på gulvet i flyet uten seter, og det kan være vanskelig å beregne helt hvor tyngdepunktet havner. 

 

Du er nok inne på noe der! Hoppere er ikke passasjerer men cargo, de kan sitte på gulvet men må lastsikres opp til 1000’. Man gjør det for at piloten ikke skal få mætti fallskjermhoppere rundt seg når han prøver å styre flyet, men disse «krokene» har gjerne mye slakk og det virker ikke alltid som at det er planlagt hvilken retning de skal virke. Det hadde vært bedre om de var kortere og låste inn i metalldelen på harness. Hvis flyet får en plutselig akselerasjon eller trekker hardt opp vil lasten forskyve seg bak og kan føre til en ustabil situasjon hvis farten er for lav. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...