Kahuna Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 114kg var altså 4 personer *inkludert* sjøfår. Plassmessig helt greit men med mindre vekta skyldes høy muskelmasse vil ikke TM3 være en ideell bil for så tunge personer siden det er en bil du setter deg *ned* i og ikke *inn* i. Kjører for øvrig ganske ofte med 5 personer i bilen men da er det gjerne 1-2 voksne og resten (idretts)ungdom godt under 90kg. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Egenvekt er inkludert fører på 75 kg så det blir vel 5 personer likevel? Maksvekt - Egenvekt + 75 kg = 524 kg tilgjengelig for fører, passasjerer og bagasje. Delt på 5 personer blir det 104,8 kg pr person inkl fører. Eventuelkt: Maksvekt - egenvekt (inkl fører på 75 kg) = 449 kg tilgjengelig for passasjerer og bagasje. Det blir 449/4=112,25 kg pr passasjer (kun passasjerene). 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Da madammen var høygravid slet hun veldig med å kjøre min Model 3. Easy Entry som løfter opp rattet når man skal inn og ut hjelper litt men jeg tror det er naturlige årsaker til at vektbegrensningen blir overholdt på Model 3. Telt og sovepose veier jo heller ikke all verden når man skal på tur. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 uname -i skrev (På 10.7.2021 den 14.25): Det som er det interessante her er at det kinesiske kommunistpartiet gikk ut i statlige medier og krevde tilbakekalling av 280 000 Teslaer. Hvis fiksen var så enkel, hvorfor i all verden gikk det så langt? Hvorfor ble det bare ikke gjort uten alt styret? Dette er bare en av mange eksempler på hvor myndiighetene i Kina har gått hardt og offentlig ut mot sikkerhets- og kvalitetsproblemer med bilene til Tesla. Hva er det Tesla har gjort for å komme på kant med myndighetene der? Det er en kamp de garantert vil tape. Og det er litt artig å se forskjellen på USA og Kina. Mens Musk gir fullstendig beng i amerikanske myndigheter, bryter lovpålagte pålegg og sier at børstilsynet der kan suge pikken hans, så kryper han så kneskålene blir utslitt for dikatatorene i kommunistpartiet. Merkelig at denne fyren har sikkerhetsklarering. Andre bilmerker som ikke har OTA( over the air) oppgraderinger måtte hatt en normal tilbakekalling. En kollega med ID3 måtte vente en uke og kjøre diesel Polo lånebil for han som var kurset i ID3 software oppgraderinger var på ferie. Tidlig software feil gjorde at 12v batteriet ble tømt. Sier litt om hvor gammeldags bilbransjen er ift Tesla. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Mer om vekt: Tilgjengelig lastekapasitet inkluderer taklast, men ikke henger. Jeg regnet litt på hvordan jeg har brukt min model S gjennom 4 år og kom fram til at jeg alltid har hatt 3-sifret antall kg margin opp til tillatt totalvekt. Selv med 7 personer og lite bagasje, eller færre personer og mer bagasje. Så selv om 415 kg nyttelast (+ 75 kg fører) virker lite for en bil med 7 seter så har det holdt godt for min del. Har riktignok ikke aktivt forsøkt å fylle bilen med ekstremt overvektige personer eller sansekker, men vil anse bruken som helt normal med normal variasjon i personvekt og bagasjemengde. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Ano__Nym skrev (13 minutter siden): Andre bilmerker som ikke har OTA( over the air) oppgraderinger måtte hatt en normal tilbakekalling. En kollega med ID3 måtte vente en uke og kjøre diesel Polo lånebil for han som var kurset i ID3 software oppgraderinger var på ferie. Tidlig software feil gjorde at 12v batteriet ble tømt. Sier litt om hvor gammeldags bilbransjen er ift Tesla. Jepp, Porsche må også inn nå pga deres feil og den FW oppdateringen ikke støttes over OTA. Men de er jo i en "tidlig" fase enda så håper det blir bedre etterhvert 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Trestein skrev (På 9.7.2021 den 15.01): Om man ser på antall vag biler i Norge burde de vil absolutt ligge på topp i antall klager om de har gjennomsnittlig klageprosent. Etron bruker vel ikke id sitt infosystem? Et nært familiemedlem kjøpte en brukt vw el bil. Kan ikke si at prisen var 50% av ny på den som var 3år gammel. Model Y har vel ikke kommet veldig bra ut i forbruker tester der de selges etter det jeg har lest. Varmeapparat som ikke virker, setebelter som ikke er skrudd fast ,bakluker som ikke lukker ortlig osv. Høres ut som du jobber på VAG. Alle elbiler med litt gammeldags teknologi( sett opp mot de beste i markedet ) vil tape seg mye. Tre år gamle VW Golf 2018 med 60-80 tusen km ligger fra 169.000 noe jeg vil si er tett på 50% av de 320.000-340.000 de kostet nye. Den største grunnen til stort verdifall vil være at teknologien forbedrer seg fort og st produsentene senker prisene på nybilene pga konkurransesituasjonen. Mange av elbilene fra 2015-2021 har f.eks ikke OTA mulighet. De hadde veldig kort rekkevidde 120-290km rekkevidde. Noe de fleste av dagens nybiler har. Audi tok over hele software biten for VAG konsernet. Om alle Model Y hadde de feilene du påpeker ville det vært ramaskrik. At en og annen har det kan selvfølgelig skje med biler fra alle produsenter. Men i Norge er de tradisjonelle bilmerkene innom verkstedet for lokal klargjøring hvor de utbedrer slike småfeil før kundeutlevering. 3 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Ano__Nym skrev (29 minutter siden): Høres ut som du jobber på VAG. Alle elbiler med litt gammeldags teknologi( sett opp mot de beste i markedet ) vil tape seg mye. Tre år gamle VW Golf 2018 med 60-80 tusen km ligger fra 169.000 noe jeg vil si er tett på 50% av de 320.000-340.000 de kostet nye. Den største grunnen til stort verdifall vil være at teknologien forbedrer seg fort og st produsentene senker prisene på nybilene pga konkurransesituasjonen. Mange av elbilene fra 2015-2021 har f.eks ikke OTA mulighet. De hadde veldig kort rekkevidde 120-290km rekkevidde. Noe de fleste av dagens nybiler har. Audi tok over hele software biten for VAG konsernet. Om alle Model Y hadde de feilene du påpeker ville det vært ramaskrik. At en og annen har det kan selvfølgelig skje med biler fra alle produsenter. Men i Norge er de tradisjonelle bilmerkene innom verkstedet for lokal klargjøring hvor de utbedrer slike småfeil før kundeutlevering. E golfer ble solgt for 289 000kr med største batteripakke. Ble solgt brukt for ca 210 000kr med 40 000km på telleren og 3 år gammel. Leiter du lenge finner du nok biler som er kjørt langt til en lavere pris. Men den går bare 300km om sommeren. OTA har vel eksistert noen år på BMW biler med connected drive. Nå har man ikke solgt model y i europa så noe ramaskrik har jeg ikke hørt. Det er vel kun i USA det har vert klager. Storparten gjelder vel dårlig finish. Nei jeg jobber ikke hos vag. Eier ikke noe vag produkter heller. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Trestein skrev (8 timer siden): Nå har man ikke solgt model y i europa så noe ramaskrik har jeg ikke hørt. Det er vel kun i USA det har vert klager. Storparten gjelder vel dårlig finish. Når skal du slutte med diktningen din? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 hekomo skrev (25 minutter siden): Når skal du slutte med diktningen din? Er det så vanskelig å finne en rapport som viser det motsatte eller klarer du ikke å lime inn link? 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Simen1 skrev (13 timer siden): Egenvekt er inkludert fører på 75 kg så det blir vel 5 personer likevel? Om jeg går på vegvesen.no og sjekker mine egne biler er det oppgitt 'egenvekt' og 'egenvekt med fører'. 'Egenvekt' blir da uten fører. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 18. juli 2021 Del Skrevet 18. juli 2021 Trestein skrev (På 16.7.2021 den 9.47): E golfer ble solgt for 289 000kr med største batteripakke. Ble solgt brukt for ca 210 000kr med 40 000km på telleren og 3 år gammel. Leiter du lenge finner du nok biler som er kjørt langt til en lavere pris. Men den går bare 300km om sommeren. OTA har vel eksistert noen år på BMW biler med connected drive. Nå har man ikke solgt model y i europa så noe ramaskrik har jeg ikke hørt. Det er vel kun i USA det har vert klager. Storparten gjelder vel dårlig finish. Nei jeg jobber ikke hos vag. Eier ikke noe vag produkter heller. Som jeg skrev: Den største grunnen til stort verdifall vil være at teknologien forbedrer seg fort og at produsentene senker prisene på nybilene pga konkurransesituasjonen. 2019 skrev elbil24: Men også prisen på standardversjonen settes ned, fra 335.400 til 289.900 kroner, noe VW også gjorde tidligere i år. Dette er et prisavslag på 44.500 kroner. På toppen av disse prisene kommer ofte klargjøring 13-18.000 vinterhjul 12-15.000 og mer ekstrautstyr kunden ønsker. Annen farge, hengerfeste etc. Så fort realistisk 350.000-370.000 i 2018 og tidlig 2019... Storparten har du noe kilde på eller? Har sett noen enkeltsaker, men det er levert over 70.000 Model Y i 2020 så hadde alle hatt mye feil ville vi lest om ny kommende Tesla konkurs om det var tilfellet. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 Trestein skrev (På 16.7.2021 den 18.37): Er det så vanskelig å finne en rapport som viser det motsatte eller klarer du ikke å lime inn link? Det er din egen oppgave å bevise dine egne påstander. Nå har vi sett at du gjentatte ganger har diktet opp falske påstander. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 (endret) Ano__Nym skrev (10 timer siden): Som jeg skrev: Den største grunnen til stort verdifall vil være at teknologien forbedrer seg fort og at produsentene senker prisene på nybilene pga konkurransesituasjonen. 2019 skrev elbil24: Men også prisen på standardversjonen settes ned, fra 335.400 til 289.900 kroner, noe VW også gjorde tidligere i år. Dette er et prisavslag på 44.500 kroner. På toppen av disse prisene kommer ofte klargjøring 13-18.000 vinterhjul 12-15.000 og mer ekstrautstyr kunden ønsker. Annen farge, hengerfeste etc. Så fort realistisk 350.000-370.000 i 2018 og tidlig 2019... Storparten har du noe kilde på eller? Har sett noen enkeltsaker, men det er levert over 70.000 Model Y i 2020 så hadde alle hatt mye feil ville vi lest om ny kommende Tesla konkurs om det var tilfellet. Jeg har lagt inn linken. Løse setebelter og løse bolter i bremsekalipter på ca 10 000biler.Consumer report. Tesla går nok ikke konkurs av den grunn. Jeg har fulgt prisene på e golf ganske lenge på finn.no Riktignok ikke siste 3-4 mnd Det ble også lagt inn en link som viste antall feil på biler føste år. Tela kom ikke godt ut der heller Endret 19. juli 2021 av Trestein 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 (endret) Nei, 10000 (ditt tall, jeg leste bare 'certain') ble kontrollert. Hvem vet hvor mange som hadde løse setebelter? Du? Hadde det vært en 'premium-produsent' ville kontrollen av 10000 biler (eller hvor mange det nå var) vært et kvalitetstegn, men for Tesla blir nødvendigheten av kontrollen et kvalitetsproblem - det kommer an på synsvinkelelen. 🙄 Endret 19. juli 2021 av trikola 3 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 trikola skrev (2 minutter siden): Nei, 10000 (ditt tall, jeg leste bare 'certain') ble kontrollert. Hvem vet hvor mange som hadde løse setebelter? Du? Hadde det vært en 'premium-produsent' ville kontrollen av 10000 biler (eller hvor mange det nå var) vært et kvalitetstegn, men for Tesla blir nødvendigheten av kontrollen et kvalitetsproblem - det kommer an på synsvinkelelen. 🙄 Bare Tesla vet det. Jeg bare summerte opp hvor mange biler det gjalt. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 2 minutes ago, Trestein said: Bare Tesla vet det. Jeg bare summerte opp hvor mange biler det gjalt. Så du skrev at 10000 hadde feilene ... Quote Løse setebelter og løse bolter i bremsekalipter på ca 10 000biler men mente at 10000 ble kontrollert. Har du i det minste en kilde at det var 10000 som ble kontrollert? 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 trikola skrev (3 timer siden): Så du skrev at 10000 hadde feilene ... men mente at 10000 ble kontrollert. Har du i det minste en kilde at det var 10000 som ble kontrollert? https://www.consumerreports.org/cars/tesla/model-y/2021/reliability# Du må lese hva som står der. Totalt sett over 10 000 biler To på setebelter 2000 og 5000stk + 5000stk med løse bremser 1 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 onkel_jon skrev (På 9.7.2021 den 9.50): Sammenlign epler med epler, mach-e LR 4x4 har 540 i wltp range. Pluss at model y har varmepumpe i motsetning til mach-e så om vinter så går nok model y lenger. Mach-e koster nesten det samme, faktisk 5000kr mer Nei, en trenger ikke sammenligne på dine villkår. Mach-e begynner på 422.000, - Model Y begynner på 535.000,- Epler er at begge er "SUV" i omtrent samme størrelse. Om det er 4wd, batteri ditt, metallic lack datt er mer hvilken eplesort man snakker om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå