Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klassisk veteran med langturkomfort?


Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker meg en klassisk veteranbil, gjerne godt motorisert, men som også har en såpass høy grad av komfort at den er en glede å legge ut på langtur med! Noen gode tips? Forundrer meg ikke om kandidatene er amerikanske ;) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommere veldig an på hva du definerer som klassisk veteranbil...
F.eks Citroen CX TRD Turbo 2 er en veteranbil som er nokså godt motorisert for å være fra 80-tallet, komforten er så det er en glede å legge ut på langtur med...
MEN jeg mistenker at du ikke tenkte på en slik?

Lenke til kommentar

Budsjett er vesentlig. For ikke å glemme antall seter, cabriolet/ikke cabriolet..

 

Om jeg kan komme med en muligens "kontroversiell" kjerre, som i tillegg er litt i grenseland (veteran i år), så syns jeg BMW 850I er et skikkelig kult valg. Den anses kanskje ikke som en klassiker helt enda? Den vil uten tvil bli det i fremtiden i hvert fall. BMW har ikke hatt så alt for mange biler med V12er. Her får du en bil som fortsatt yter godt, og kan vel kalles en skikkelig autobahn-cruiser.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=194647342

Av de klassiske er vel Jaguar XJ/XJS et godt og opplagt valg. Alfa Romeo GTV6 syns jeg er et artig valg. Veldig viktig at du får modellen med Busso-motoren så klart.

(Skal sies at jeg her nå prøvde å IKKE gi amerikanske eksempler ;) )

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har forresten hatt en 1964 Mustang. Den var rett nok modernisert endel med bedre bremser og hjulopphengsdeler, men alt var satt opp for komfort og ikke racing. Den var faktisk aldeles fin å kjøre ganske langt med. 8 timer Østland-Vestland i finvær, med cabben nede, var en behagelig tur. Kraft i motor der har man et "uendelig utvalg" når det kommer til slike US biler.. Sikkerhetsmessig er de jo en katastrofe, 60KM/t i fjellveggen med en slik så slipper du å tenke mer på huslån og slike bagateller. Det er jo og en greie, for noen.

Lenke til kommentar

Mercedes SL, nærmere bestemt R129-karosseri. Her får du den typiske Mercedes komforten, med bankhvelv følelse på dørene og et tidløst design. En av de fineste bilene som sjefdesigneren Bruno Sacco og teamet hans har designet etter min mening 

Mange av disse bilene har allerede bikket 30 år eller begynner å nærme seg. Ganske overkommelig priser på finn.no, men kommer selvfølgelig litt an på motorstørrelse og utstyrsnivå. SL300/320 (V6) går for 120-200k, SL500 (V8) fra 200k-300k og SL600 (V12) fra 220-300k. 

Alle R129 leveres med hard-top, men kan tas av og da blir den som en ren cabriolet. 

Mercedes-benz-R129-SL-Class.jpg.e07bc5eaa89f7eb20985a4cec96e9d7b.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/8/2021 at 10:56 PM, Dubious said:

Tror du skal lete/vente lenge før du finner noe sånt.

Om du finner noen, så er de såpass dyre at de ikke lønner seg å kjøre langt med, da verdien vil synke.

Njaaaa, mange bruksveteraner som ikke er SÅ dyre. Bmw 635, MB SL500, SAAB900? :)

On 7/8/2021 at 10:40 PM, Habla Møberg said:

Kommere veldig an på hva du definerer som klassisk veteranbil...
F.eks Citroen CX TRD Turbo 2 er en veteranbil som er nokså godt motorisert for å være fra 80-tallet, komforten er så det er en glede å legge ut på langtur med...
MEN jeg mistenker at du ikke tenkte på en slik?

Ooooh…. Den må kunne kalles klassisk! Kommer jeg til å velge netopp den? Neppe :) veldig sær kjerre! Men synes den er kul da :)

Lenke til kommentar
On 7/10/2021 at 9:22 AM, Abiden said:Mange av disse bilene har allerede bikket 30 år eller begynner å nærme seg. Ganske overkommelig priser på finn.no, men kommer selvfølgelig litt an på motorstørrelse og utstyrsnivå. SL300/320 (V6) går for 120-200k, SL500 (V8) fra 200k-300k og SL600 (V12) fra 220-300k. 

Alle R129 leveres med hard-top, men kan tas av og da blir den som en ren cabriolet. 

Mercedes-benz-R129-SL-Class.jpg.e07bc5eaa89f7eb20985a4cec96e9d7b.jpg

Kjempeforslag! Disse skal jo være fantastiske kjøremaskiner og fortjener virkelig å bli pusset og tatt vare på :) må følge med på finn og blocket fremover. Hardtop hadde vært det ultimate, da man også kan få gleden av vind i håret et par utvalgte sommerdager 🤗

Lenke til kommentar
liehen skrev (1 minutt siden):

Disse har jo en soft top i tillegg, som betjenes elektronisk, så det er neppe noe problem 

Det er vel softtop, eller hardtop, ikke begge deler...?

Vi har en eldre hardtop, men aldri sjekket om den har softop, noe jeg tviler på at den har.

Lenke til kommentar

Man får Jaguar XJ til helt overkommelig pris, og den har kjøreegenskaper som overgår diverse moderne fornuftsbiler. Går du for XJ12 er bensinforbruket relativt voldsomt, men så er den også sprek. En XJ6 med 4.2 er heller ingen sinke, 0-100 på under 10 sekunder er jo fullt brukbart for en komfortabel firedørs veteranbil.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Må ordne med hengerfeste så du får med taket..
Plutselig blir det regn på langturen.

Alle R129 ble levert med hard-top, men kan tas av og det er ikke noe du trenger å drasse med deg. Bilen er en cabriolet med soft-top tak i bunn og grunn, da er det bare å heve eller senke taket ved behov.

Lenke til kommentar
Penny skrev (18 minutter siden):

Man får Jaguar XJ til helt overkommelig pris, og den har kjøreegenskaper som overgår diverse moderne fornuftsbiler. Går du for XJ12 er bensinforbruket relativt voldsomt, men så er den også sprek. En XJ6 med 4.2 er heller ingen sinke, 0-100 på under 10 sekunder er jo fullt brukbart for en komfortabel firedørs veteranbil.

Disse selges billig fordi kostnadene til å sette/holde i stand ikke er like overkommelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/12/2021 at 10:31 AM, Mag ne said:

Disse selges billig fordi kostnadene til å sette/holde i stand ikke er like overkommelige.

Mulig du var uheldig med din, men jeg hadde lite kostnader i de årene jeg eide XJ6.

Man må jo gjøre hjemmeleksen sin og være realistisk, en S1 eller S2 med betydelig rust er en kostbar og smertefull affære selv om innkjøpsprisen er lav (eller enda verre, en råtten S2 coupe er ikke engang billig i innkjøp), men en velholdt S3 er ikke veldig dyr i innkjøp, og overkommelig å holde i form.

Lenke til kommentar
On 7/14/2021 at 11:04 AM, Penny said:

Mulig du var uheldig med din, men jeg hadde lite kostnader i de årene jeg eide XJ6.

Man må jo gjøre hjemmeleksen sin og være realistisk, en S1 eller S2 med betydelig rust er en kostbar og smertefull affære selv om innkjøpsprisen er lav (eller enda verre, en råtten S2 coupe er ikke engang billig i innkjøp), men en velholdt S3 er ikke veldig dyr i innkjøp, og overkommelig å holde i form.

Man må jo også huske på at man ikke kan få alt! God å kjøre, perfekt teknisk, billig i drift, voldsomt fraspark, penere enn kona osv…

nå skrur jeg selv, så litt vedlikeholdsbudsjett tåler jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...