Kanin Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 Fordi strøm er billigere enn diesel 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 NERVI skrev (2 timer siden): Vel, hvor mange ekstra batterier avhenger vel av ladetiden og tiden mellom bytter. Om man tar en bil i konstant bruk, så må man kanskje ha ett ekstra per bil hvis man saktelader. Hvis de hurtiglades, og bilene i snitt må lade hver 2. dag, så blir det vel 1 ekstra batteri per 48 biler. Nå er det ikke eieren av bilen som har batteriene, men produsenten. Og produsenten må da ha et helt lager av ekstra batterier, også nok til å ta unna trafikk ved større utfartsdager, for eksempel. Hver byttestasjon må ha et godt lager for å kunne dekke kundene. 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 hekomo skrev (9 minutter siden): Nå er det ikke eieren av bilen som har batteriene, men produsenten. Og produsenten må da ha et helt lager av ekstra batterier, også nok til å ta unna trafikk ved større utfartsdager, for eksempel. Hver byttestasjon må ha et godt lager for å kunne dekke kundene. Spørsmålet er vel hvor mange batterier man kan lade per time, og hvor mange som skal bytte hver time. Hvis hver bil bytter en gang i døgnet, og man lader ett per time så blir det vel 1/24 eller ca 4% ekstra batterier? I praksis langt færre vil jeg tro. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 Snowleopard skrev (19 timer siden): Denne skal vel ikke få støtte for AC-lading, sannsynligvis fordi effekten som trengs er såpass stor at selv 22 kW AC-lading ville vært som "å spytte i tanken", og ikke gi verdi i forhold til kostnaden med å montere på slikt utstyr. På DC-lading sitter likeretteren i selve ladestasjonen, og ikke i bilen, så om du ikke ser annen behov for å ha en likeretter, så ser ikke jeg hva den skal ha dette for. Hva med regenerering? Krever ikke det likerettere? Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 1 hour ago, Kahuna said: Hva med regenerering? Krever ikke det likerettere? Jeg tror de bruker såkalte firekvadrants motorstyringer, slik at de samme komponentene tar seg av drift og regenerering i begge retninger. For å si det veldig forenklet, en ber motoren om å prøve å rygge mens bilen går fremover. I prinsippet kunne vel de kretsene tatt seg av lading, hvis en hadde koblet fra motoren og koblet til nettspenning. Zoe hadde noe som lignet på det i begynnesen. Dvs de brukte motoren som en slags transformator. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå