Gå til innhold

Mercedes lanserer el-lastebil med 400 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Det bør være mulig å flytte endel av batterikapasiteten til tilhengerene. Evt. også utstyre dem med noe e-motordrift, og elektrisk kjøling der det trengs. Når for eksempel semi-hengere og containere sendes med elektrifisert jernbane bør de kunne komme fram med fulladet batteri. 

For de som kjører over fjelloverganger om vinteren hadde det heller ikke skadet med litt drift på tilhengerhjulene.

 

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (10 timer siden):

Det bør være mulig å flytte endel av batterikapasiteten til tilhengerene. Evt. også utstyre dem med noe e-motordrift, og elektrisk kjøling der det trengs. Når for eksempel semi-hengere og containere sendes med elektrifisert jernbane bør de kunne komme fram med fulladet batteri. 

For de som kjører over fjelloverganger om vinteren hadde det heller ikke skadet med litt drift på tilhengerhjulene.

 

Når batteriene henger på sidene av bilen, så er man svært nær å kunne bytte batterier også. Om man har kjøpt bil med 4 batterier, så kan to være til langsomlading halvveis i dagsruten. De som er på bilen og reservebatteriene lades om natten, om det er billigere. Gevinsten blir vektbesparelse/nyttelast. Og når hydrogen er tilgjengelig byttes batteriene ut og hydrogentankene og brenselcellene overtar plassen til tre av de 4 batteriene.

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tictakk skrev (3 timer siden):

Mercedes har pallevis med deler på lager og at de i likhet med andre velger å konvertere en eksisterende modell er forståelig. Da får de utnyttet lagerbeholdningen, som er bra for produsenten økonomisk sett. Bakdelen er en lite effektiv bil da dette blir en kompromiss bil.

Det er lettere å få en optimal elutgave av en lastebil enn av en personbil. Hjulene er allerede optimalt plassert og alle lastebiler har en rammekonstruksjon (stige-konstruksjon)  som er er optimal også for eldrift. Elmotorer kan enkelt plasseres mellom hjulene eller på samme plass som dagens biler. Det er heller ingen problemer med å finne plass for batteriene. Så å starte med blanke ark for å lage en ellastebil vil gi lite av forbedringer. Det vil naturligvis allikevel skje på et tidspunkt for alle dagens produsenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som allerede skrevet, så er det lite man trenger å gjøre for å lage el-lastebiler.

Med dagens maks lengde på vogntog, så er det faktisk veldig lite de kan gjøre.
Kan ikke gjøre de aerodynamisk, for da blir de kortere.
I USA finnes det ikke noe lengdekrav, og derfor er snutebiler så populære, og mange har store soveplasser etc.

Lenke til kommentar
Tictakk skrev (5 timer siden):

Mercedes brukte 7-8 år på å gå fra kompromissbilen B250e til EQC så forhåpentligvis vil de gå fortere å utvikle en ny lastebil, siden de allerede har fått testet ut teknologien.

Ekuse (EQC) er også en kompromissbil. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, NERVI said:

Når batteriene henger på sidene av bilen, så er man svært nær å kunne bytte batterier også. Om man har kjøpt bil med 4 batterier, så kan to være til langsomlading halvveis i dagsruten. De som er på bilen og reservebatteriene lades om natten, om det er billigere. Gevinsten blir vektbesparelse/nyttelast. Og når hydrogen er tilgjengelig byttes batteriene ut og hydrogentankene og brenselcellene overtar plassen til batteriene.

Dette er et veldig godt poeng. For eksempel Bring, som eier biler og dermed batterier, kan bytte batteri enkelt på sine baser.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
NERVI skrev (7 timer siden):

Når batteriene henger på sidene av bilen, så er man svært nær å kunne bytte batterier også.

Hvordan vil dette eventuelt fungere med tanke på balansering (elektrisk, av celler/moduler/batterier, ikke av vekt)?

Lenke til kommentar
kremt skrev (13 timer siden):

Teknisk sett er en 50 kW lader en "hurtiglader". Med batteri på kanskje 500 kWh må man nesten ha såpass ladeeffekt. Jeg tviler på de legger inn så stor ombord likeretter som 50 kW, kanskje 22 kW de blir utstyrt med.

Denne skal vel ikke få støtte for AC-lading, sannsynligvis fordi effekten som trengs er såpass stor at selv 22 kW AC-lading ville vært som "å spytte i tanken", og ikke gi verdi i forhold til kostnaden med å montere på slikt utstyr.

På DC-lading sitter likeretteren i selve ladestasjonen, og ikke i bilen, så om du ikke ser annen behov for å ha en likeretter, så ser ikke jeg hva den skal ha dette for. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 8.7.2021 den 19.36):

Ja, den er ikke helt der den bør være, men det er nå likevel ikke så veldig langt unna.

Man får kjørt 3 timer før man må fylle i 1 time og 11 minutter. Ideelt sett burde man klart å maksimere kjøre og hviletidsreglene bedre med 4,5 timers kjøring og lading å 45 minutter.

Ville de ikke klart å få mer rekkevidde ved å gjøre en litt mer strømlinjeformet og minsket luftmotstanden? Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det. Er det noen lover og regler som hindrer det?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Tipper det kan løses  

 

Batteribytte virker fullstendig bortkastet. Hvor mange ekstra batterier må de ha liggende? Får de engang ladet alle før de må tilbake i ny bil hvis det er mye trafikk?

Og ikke minst, produsere en haug ekstra batterier som ikke brukes i biler så man har mulighet til å produsere færre biler pga. batterimangel.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (22 minutter siden):

Ville de ikke klart å få mer rekkevidde ved å gjøre en litt mer strømlinjeformet og minsket luftmotstanden? Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke gjør det. Er det noen lover og regler som hindrer det?

Ja det er noen lover og regler som hindrer det. Norge og EU har ikke helt like regler, men her er en kjapp forenkling over maksimale lengder. De ønsker selvsagt å maksimere lastelengde og dermed minimere resterende lengde. Derfor blir førerhuset skvist sammen til en veldig kort kahytt, nærmest en tykk vegg mot kjøreretninga. Bak er det en helt flat vegg av flere grunner. Både for å maksimere lastelengde og fordi det gjør dørkonstruksjonen enklest mulig.

Personlig mener jeg reglene burde åpnet for bedre aerodynamikk, i hvert fall i fart. Altså med aktive paneler/spoilere som skyves ut i fart for å redusere luftmotstanden. Førerhuset kan nok la seg inspirere av blant annet Tesla Semi med midtstilt førerplass og langt mer aerodynamisk form enn tradisjonelt. Sidespeil bør selvsagt bli kamerabaserte, integrert i chassiet og utstyres med varmekabel og spyledyse. Mulighet for regenerering med en viss effekt og energikapasitet burde bli ny EU-standard. Sideskjørt burde også bli standard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Tipper det kan løses  

Hadde ikke tid til å se hele videoen nå, men etter hukommelsen så bytter de hele batteriet. Mitt spørsmål er angående å bytte deler av batteriet (eller noen batterier av flere). Jeg antar at det er noen ting å tenke på med forskjeller i spenningsnivåer og lignende. Jeg vet at selv i enkeltbatterier er cellebalansering en greie, men jeg vet lite om det så jeg lurer på om det vil være noen lignende utfordringer med fler batterier hvor noen kan byttes.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 timer siden):

Batteribytte virker fullstendig bortkastet. Hvor mange ekstra batterier må de ha liggende? Får de engang ladet alle før de må tilbake i ny bil hvis det er mye trafikk?

Og ikke minst, produsere en haug ekstra batterier som ikke brukes i biler så man har mulighet til å produsere færre biler pga. batterimangel.

Vel, hvor mange ekstra batterier avhenger vel av ladetiden og tiden mellom bytter. Om man tar en bil i konstant bruk, så må man kanskje ha ett ekstra per bil hvis man saktelader. Hvis de hurtiglades, og bilene i snitt må lade hver 2. dag, så blir det  vel 1 ekstra batteri per 48 biler.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (10 timer siden):

Hadde ikke tid til å se hele videoen nå, men etter hukommelsen så bytter de hele batteriet. Mitt spørsmål er angående å bytte deler av batteriet (eller noen batterier av flere). Jeg antar at det er noen ting å tenke på med forskjeller i spenningsnivåer og lignende. Jeg vet at selv i enkeltbatterier er cellebalansering en greie, men jeg vet lite om det så jeg lurer på om det vil være noen lignende utfordringer med fler batterier hvor noen kan byttes.

Hvis bilen leveres med tre eller 4 identiske batterier, så regner jeg med det er batteripakker, ikke celler.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (35 minutter siden):

Hvis bilen leveres med tre eller 4 identiske batterier, så regner jeg med det er batteripakker, ikke celler.

Selvfølgelig. Men spørsmålet er om 4 batteripakker som mikses med forskjellig ladetilstand fordi noen tas av og lades osv. medfører noen utfordringer rundt balansering av disse pakkene. Man kan jo ikke bare koble 2 batterier med forskjellig spenning på samme buss/leder, og forskjellig spenning vil de ha når de ikke har vært sammenkoblet ved bruk og lading, og spesielt ved forskjellig SoC.

Så jeg lurer på om dette er en utfordring, eller om det har en kjent enkel (eller komplisert) løsning, eller om hele problemstillingen unngås på et vis, og om noen i tilfelle vet hvordan det gjøres. 

Lenke til kommentar
mr. papp skrev (2 minutter siden):

Så jeg lurer på om dette er en utfordring, eller om det har en kjent enkel (eller komplisert) løsning, eller om hele problemstillingen unngås på et vis, og om noen i tilfelle vet hvordan det gjøres. 

Neppe veldig komplisert. Hver batteripakke har nok hver sin BMS og 3-fase inverter. Så de mater egentlig bare inn på vekselspenningskretsen som går til motorene. Lastebilen har to motorer som i teorien ikke trenger elektrisk sammenkobling. Hvordan det faktisk er løst aner vi ikke før noen plukker fra hverandre systemet og analyserer det. Jeg sier bare at det er ganske enkle løsninger på det.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (17 minutter siden):

Selvfølgelig. Men spørsmålet er om 4 batteripakker som mikses med forskjellig ladetilstand fordi noen tas av og lades osv. medfører noen utfordringer rundt balansering av disse pakkene. Man kan jo ikke bare koble 2 batterier med forskjellig spenning på samme buss/leder, og forskjellig spenning vil de ha når de ikke har vært sammenkoblet ved bruk og lading, og spesielt ved forskjellig SoC.

Så jeg lurer på om dette er en utfordring, eller om det har en kjent enkel (eller komplisert) løsning, eller om hele problemstillingen unngås på et vis, og om noen i tilfelle vet hvordan det gjøres. 

Kanskje man tapper det høyeste ned til det laveste før man tærer begge parallelt? Dette er det sikkert noen andre som kan svare deg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...