Gå til innhold

Mercedes lanserer el-lastebil med 400 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eivind Helle skrev (12 minutter siden):

10 desibel tilsvarer ikke en halvering av støyen, men en faktor 10 lavere støy. Halvering tilsvarer 3 desibel. Så det er en betydelig reduksjon i støynivået.

Øret er heller ikke lineært, så det er riktig som det står i artikkelen at 10dB lavere støy oppleves som halvert støy. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

-6 dB oppleves som en halvering. -10 dB oppleves som ca 70% redusert støy.

Sitat

Batteriene kan lades med inntil 160 kilowatt. Varianten med tre batterier skal kunne lades fra 20 til 80 prosent (tilsvarende 189 kilowattimer) på noe over én time, ifølge Mercedes.

Hvis den lader med konstant 160 kW tar det 1 time og 11 minutter, noe som stemmer godt med beskrivelsen. Derfor tror jeg den lader med konstant 160 kW opp til ca 80%.

160 kW ladeeffekt / 315 kW batteri = ca 0,5 c. Det er lite. Batteriet er nok i stand til mye mer, så det finnes nok en flaskehals et sted. Antagelig likeretteren i hurtigladeren, men det kan i teorien også være ladekabelen eller kjølinga av batteriene. Jeg mener de burde oppjustert ladinga litt så den klarer 10-80% på 45 minutter (hviletida). For å få det til trengs 294 kW gjennomsnittseffekt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, den er ikke helt der den bør være, men det er nå likevel ikke så veldig langt unna.

Man får kjørt 3 timer før man må fylle i 1 time og 11 minutter. Ideelt sett burde man klart å maksimere kjøre og hviletidsreglene bedre med 4,5 timers kjøring og lading å 45 minutter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (7 minutter siden):

Du trenger ikke mer enn du trenger, så hvis du ikke trenger mer enn f.eks. 200km, hvorfor kjøpe en som kan gå 500km?

Vi trenger minst 500km med full bil.
Kan gå ned til 300 km om og når det blir ladere over alt.

 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Simen1 said:

Ja, den er ikke helt der den bør være, men det er nå likevel ikke så veldig langt unna.

Man får kjørt 3 timer før man må fylle i 1 time og 11 minutter. Ideelt sett burde man klart å maksimere kjøre og hviletidsreglene bedre med 4,5 timers kjøring og lading å 45 minutter.

Det er vel temmelig åpenbart at dette ikke er en langtransport. Om ikke annet burde konseptnavnet "urban e-truck" gi et hint om det. Dette er nok en bil som er tiltenkt lokal distribusjon. Da går det nok med en del tid til andre ting enn kjøring for sjåføren samt at snittfarten neppe er veldig høy.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Kan gå ned til 300 km om og når det blir ladere over alt.

Her legges det opp til at transportøren selv skal sette opp hurtigladere ved sine destinasjoner. Det passer altså transportører med et begrenset antall faste destinasjoner i passe avstand fra hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

-6 dB oppleves som en halvering. -10 dB oppleves som ca 70% redusert støy.

Hvis den lader med konstant 160 kW tar det 1 time og 11 minutter, noe som stemmer godt med beskrivelsen. Derfor tror jeg den lader med konstant 160 kW opp til ca 80%.

160 kW ladeeffekt / 315 kW batteri = ca 0,5 c. Det er lite. Batteriet er nok i stand til mye mer, så det finnes nok en flaskehals et sted. Antagelig likeretteren i hurtigladeren, men det kan i teorien også være ladekabelen eller kjølinga av batteriene. Jeg mener de burde oppjustert ladinga litt så den klarer 10-80% på 45 minutter (hviletida). For å få det til trengs 294 kW gjennomsnittseffekt.

Du misforstår poenget med en ingeniørs jobb. Man skal optimalisere for bruk, ikke hva som er fysisk mulig. Det er gode praktiske grunner for å ikke lade raskere. Oftest skal det lades over natten. 

Lenke til kommentar

However, with 800-volt public DC fast charging, the HUMMER EV Edition 1 (also available on HUMMER EV3X) will have the ability to use 350-kilowatt DC fast chargers that enable nearly 100 miles of range in 10 minutes of charging based on GM estimates.

 

Lenke til kommentar
Covido skrev (19 minutter siden):

Du misforstår poenget med en ingeniørs jobb. Man skal optimalisere for bruk, ikke hva som er fysisk mulig. Det er gode praktiske grunner for å ikke lade raskere. Oftest skal det lades over natten. 

Hurtiglade over natten?😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Hurtiglade over natten?😅

Hvorfor ikke? Formålet med disse er gjerne å drive vareleveranse rundt omkring en by fra en distribusjonslager. F.eks matleveranser fra et lager til butikker. Bilene starter og ender skiftet på en parkering med DC ladere (som er den eneste typen lading disse tar da de ikke har innebygde likerettere) hvor de plugges i og blir klare for neste skift/dag. At bilen kan lades raskere enn 8-16 timer gir ekstra fleksibilitet om de skulle ha behov for lading om dagen, men anlegget har sannsynligvis DC ladere med lastdeling slik at laderne er skalert for å lade flåten over natten. At de normalt lades vesentlig langsommere en 1-2C gir også bedre levetid på batteriene. 50kW som gjerne er nedre grense for hva vi kalle hurtiglading vil jo bruke 8-10 timer på å fylle de største av disse uansett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

-6 dB oppleves som en halvering. -10 dB oppleves som ca 70% redusert støy.

 

Nei.

6 dB er objektivt en dobling eller halvering. mr. papp og artikkelen har helt rett. Det er ikke absoltt målte verdier som sier hvordan vår hjerne oppfatter ting. 10 dB er standardverdien for vår subjektive oppfatning av om det oppleves en dobling eller halvering.

Ingen mennesker er like, så du skal ikke regne med at alle vil følge den med 10 dB, men for å ha en fornuftig verdi, er 10 dB den beste man har kommet frem til etter uttallige forsøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Salvesen. said:

Hurtiglade over natten?😅

Teknisk sett er en 50 kW lader en "hurtiglader". Med batteri på kanskje 500 kWh må man nesten ha såpass ladeeffekt. Jeg tviler på de legger inn så stor ombord likeretter som 50 kW, kanskje 22 kW de blir utstyrt med.

Lenke til kommentar
6 hours ago, 2N1711 said:

Nei.

6 dB er objektivt en dobling eller halvering. mr. papp og artikkelen har helt rett. Det er ikke absoltt målte verdier som sier hvordan vår hjerne oppfatter ting. 10 dB er standardverdien for vår subjektive oppfatning av om det oppleves en dobling eller halvering.

Ingen mennesker er like, så du skal ikke regne med at alle vil følge den med 10 dB, men for å ha en fornuftig verdi, er 10 dB den beste man har kommet frem til etter uttallige forsøk.

+6dB er en dobling av lydtrykket.

+3db er en dobling av lydintensiteten, som øker med kvadrert lydtrykk. 

+10dB er det en gjennomsnittsperson opplever som dobbelt så høy lyd.

To like ukorrelerte støykilder vil øke støyen med 3dB.i forhold til en av dem. Mens det skal 10 slike kilder til før der oppfattes som dobbelt så mye støy.

 

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Den vil nok ikke passe for alle og spesielt ikke for langtransport, men den vil allikevel fylle et behov. Siden det blir flere storbyer rundt i verden som "forbyr" eksos biler, vil denne være bra til lokal distribusjon.

Mercedes har pallevis med deler på lager og at de i likhet med andre velger å konvertere en eksisterende modell er forståelig. Da får de utnyttet lagerbeholdningen, som er bra for produsenten økonomisk sett. Bakdelen er en lite effektiv bil da dette blir en kompromiss bil.

Det som er bra er at de er på vei og forhåpentligvis vil de selge en del så de tør å utvikle en helt ny modell på sikt som kan klare 500+km.

Mercedes brukte 7-8 år på å gå fra kompromissbilen B250e til EQC så forhåpentligvis vil de gå fortere å utvikle en ny lastebil, siden de allerede har fått testet ut teknologien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...