Gå til innhold

Tyske bilprodusenter drev ulovlig utslipps­samarbeid. Får milliardbot fra EU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holdt tilbake teknologisk utvikling

Margrethe Vestager i EUs konkurransetilsyn sier at selv om selskapene hadde teknologien til å kutte skadelige utslipp ut over de lovpålagte rammene, så unngikk de å konkurrere, noe som gjorde at forbrukerne ikke kunne velge å kjøpe mindre forurensende biler.

– Dagens avgjørelse handler om hvordan legitimt teknologisk samarbeid har gått galt, sier Vestager i en uttalelse.

Det er første gang EU-kommisjonen har ilagt selskaper bøter for å holde tilbake teknologisk utvikling.

– Fabrikker konkurrerer med hverandre også når det gjelder å redusere karbonutslipp fra bilene, sier Vestager.

Dette er jo forståelig: det de er istand til, men ikke gjør (selv om det kanskje ikke engang koster noe) kan de i neste omgang 'bruke gratis' under neste forhandling om skjerpelsen av utslippsregelverket. Helt premium dette her. 😁

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (1 time siden):

Kommer nokk flere skandaler fra alle bilmerker når sannheten om forurensningen fra fremstillingen av elbil batteriene kommer frem .

Kan ikke du innvie oss i den "sannheten" da?

Men ta med dokumenterbare fakta.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (1 time siden):

Kommer nokk flere skandaler fra alle bilmerker når sannheten om forurensningen fra fremstillingen av elbil batteriene kommer frem .

Hvilken sannhet er det folk ikke kjenner til? Alle vet jo at elbilproduksjon har et mye dårligere klimaregnskap.

Endret av Grankongla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (18 minutter siden):

Morsom påstand? Men du kan vel dokumentere den?

https://motor.no/aktuelt/knuser-elbil-myte-i-ny-forskningsrapport/178720

Denne er vel et nylig eksempel hvor grønnere batteriproduksjon er tatt med i betraktningen også. Kan ikke nok tysk til å grave meg bakover til selve forskningsrapporten dessvere, men har sett lignende rapporter tidligere også.

Om du faktisk mener produksjonen av en elbil er renere enn en forbrenningsbil er jeg veldig interessert i å se hvor det kommer fra.

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar

Er det noe du savner om informasjonen som allerede er tilgjengelig i.f.m. produksjon av batterier?

Det er ingen hemmelighet at det kreves store mengder energi og resurser til produksjon av batterier, på lik linje med at alle vet at etter et par år med bruk så er forurensingsregnskapet i favør elbil kontra eksbil. Heldigvis går teknologien i riktig retning slik at man oppnår bedre utnyttelse og lavere forurensing, men det er klart rom for forbedring.

F.eks. har jeg en elbil som gikk i + (med hensyn til forurensing) etter 2 år sammenliknet med om jeg hadde valgt eks modellen. Hvis jeg hadde kjøpt den for kun å parkere den og aldri kjøre en km så hadde det vært mer miljøvennlig å gått for bensinversjonen.

Lenke til kommentar

@Grankongla: Har du lest artikkelen du selv linker til?

(https://motor.no/aktuelt/knuser-elbil-myte-i-ny-forskningsrapport/178720)

"Christian Bauer konkluderer med at rapporten er transparent og at den tydelig viser at elbiler kommer bedre fra det klimamessig i et totalperspektiv."

(Tipper du trodde dette var linken til "en kontroversiell studie publisert av IFO-instituttet")

Endret av kaarew2
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kaarew2 skrev (27 minutter siden):

@Grankongla: Har du lest artikkelen du selv linker til?

(https://motor.no/aktuelt/knuser-elbil-myte-i-ny-forskningsrapport/178720)

"Christian Bauer konkluderer med at rapporten er transparent og at den tydelig viser at elbiler kommer bedre fra det klimamessig i et totalperspektiv."

(Tipper du trodde dette var linken til "en kontroversiell studie publisert av IFO-instituttet")

Leste du innlegget mitt? Jeg snakket om elbilproduksjon, ikke totalregnskapet.

Og artikkelen har følgende å si om det:

Sitat

Studien bekrefter tidligere kunnskap om at produksjonen av en elbil fører til betydelig høyere CO2-utslipp en produksjonen av en dieselbil i tilsvarende størrelseskategori.

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar
Grankongla skrev (4 timer siden):

https://motor.no/aktuelt/knuser-elbil-myte-i-ny-forskningsrapport/178720

Denne er vel et nylig eksempel hvor grønnere batteriproduksjon er tatt med i betraktningen også. Kan ikke nok tysk til å grave meg bakover til selve forskningsrapporten dessvere, men har sett lignende rapporter tidligere også.

Om du faktisk mener produksjonen av en elbil er renere enn en forbrenningsbil er jeg veldig interessert i å se hvor det kommer fra.

Ja hvis du skal se KUN på selve produksjonen så har du nok et slags poeng, men hva er vitsen med det. Det er jo "vugge-til-grav" analyse som gir det totale bildet, og der vinner elbilen overlegent.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

Ja hvis du skal se KUN på selve produksjonen så har du nok et slags poeng, men hva er vitsen med det. Det er jo "vugge-til-grav" analyse som gir det totale bildet, og der vinner elbilen overlegent.

Les den originale kommentaren min og kommentaren jeg siterte en gang til, så kanskje poenget blir litt tydeligere. Jeg skjønner ikke hvordan det kan misforstås, men her er vi nå læll ...

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar
Grankongla skrev (8 minutter siden):

Les den originale kommentaren min og kommentaren jeg siterte en gang til, så kanskje poenget blir litt tydeligere. Jeg skjønner ikke hvordan det kan misforstås, men her er vi nå læll ...

Jeg både skjønte og skjønner hva du mente. Jeg ser bare ikke relevansen med kommentaren din. Å se på produksjonen isolert sett er jo totalt irrelevant, og gir oss ingenting annet enn å grave fram noe som kan framstilles negativt om elbil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Jeg både skjønte og skjønner hva du mente. Jeg ser bare ikke relevansen med kommentaren din. Å se på produksjonen isolert sett er jo totalt irrelevant, og gir oss ingenting annet enn å grave fram noe som kan framstilles negativt om elbil.

Hva er det du snakker om? Det der har jo ingenting med kommentaren min å gjøre. Kommentaren min var jo basically det samme som din!

Pål Hansen lirte av seg noe greier om at vi ikke visste sannheten om forurensing fra batterier. Jeg kommenterte deretter med spørsmål om hva denne sannheten er, siden det er velkjent fra før at batteriproduksjon forurenser. Det var alt. Så begynte du og kaarew2 å trene til NM i misforståelser og nå er vi her ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...